۰۱ خرداد ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۲۲۷۸ ۲۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۰ دسته: تولید
۰

قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه آزادسازی قیمت خودرو در بازار انحصاری به ضرر مردم است، گفت: برای کاهش انحصار در بازار خودرو بایستی قطب سوم خودروسازی در کشور ایجاد شود.

نادر قاضی پور عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد با انتقاد از اصرار خودروسازان بر آزادسازی قیمت و حذف نظارت شورای رقابت در فرآیند قیمت گذاری خودرو گفت: اکنون بازار خودروی کشور در اختیار دو خودروساز بزرگ خصولتی است؛ لذا با حذف نظارت شورای رقابت، انحصار در بازار خودرو بیشتر می شود.

وی با بیان اینکه در کشورهایی که خودروسازان قیمت محصولات خود را مشخص می کنند، انحصار در بازار خودرو وجود ندارد، گفت: در کشورهای پیشرفته خودروسازان زیادی در حال فعالیت هستند و به دلیل اینکه رقابت بین آن ها برقرار است، انحصار به وجود نمی آید.

کشور نیازمند قطب سوم و چهارم خودروسازی است

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: در صورتیکه در کشور ما به غیر از این دو خودروساز بزرگ، خودروسازان دیگری فعالیت کنند؛ می توان برنامه های مدونی برای حذف نظارت شورای رقابت از فرآیند قیمت گذاری داشت.

قاضی پور با بیان اینکه نیاز فعلی کشور ۳ میلیون خودرو است، گفت: در شرایط فعلی حدود ۱.۵ میلیون خودرو توسط این دو خودروساز بزرگ به بازار عرضه می شود و به صورت انحصاری در اختیار این دو است.

وی با اشاره به برنامه های کمیسیون صنایع و معادن مجلس برای راه اندازی قطب سوم و چهارم خودروسازی در کشور گفت: با افزایش تیراژ محصولات به ۳ میلیون دستگاه سواری توسط خودروساز سوم و چهارم، انحصار در بازار خودرو کاهش خواهد یافت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه طرحی در مجلس در حال پیگیری است که خودروسازان وظیفه اسقاط خودرو را بر عهده گیرند، گفت: بر اساس آن به ازای تولید هر ۴ محصول جدید، خودروساز موظف خواهد بود یک خودروی فرسوده را از چرخه حمل و نقل کشور خارج کند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه باید تا سال ۱۴۰۴، یک میلیون خودروی فرسوده از چرخه حمل و نقل کشور خارج شود، گفت: با اجرایی شدن این طرح به دلیل خروج تعداد قابل ملاحظه ای خودرو از چرخه حمل و نقل کشور، می توان امیدوار بود تا زمینه توسعه صنایع خودروسازی و تولیدِ بیشتر محصولات فراهم شود.

مخالفت کمیسیون صنایع با آزادسازی قیمت خودرو

قاضی پور در پایان گفت: بنده به عنوان یکی از اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس، طی سال های اخیر، تنش های زیادی را با خودروسازان داشته و مخالف جدی آزادسازی قیمت خودرو در شرایط فعلی هستم؛ چرا که در بازار انحصاری خودرو، مردم متضرر می شوند.

گفتنی است کارشناسان خودرو معتقدند یکی از مواردی که سبب می شود تا انحصار در بازار خودرو کاهش یابد، کشف قیمت خودرو در بازارهای صادراتی است؛ در واقع برای تعیین قیمت هر خودرو در بازار داخل کشور، آن خودرو باید برای کشف قیمت در سازوکاری مشخص و نظارت شده، در بازارهای صادراتی عرضه شده و تعداد مشخصی به فروش رود و قیمت فروش آن مبنا قرار گیرد. در ادامه خودروساز مجاز خواهد بود تا قیمت خودرو در بازار داخل را ۲۰ درصد بیشتر از قیمت آن در بازارهای صارداتی به دست مصرف کننده برساند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.