۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۹۸۵ ۱۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۰ دسته: یادداشت‌های شما
۰

این یادداشت توسط مخاطبان مسیر اقتصاد تهیه شده و لزوما مورد تایید این پایگاه خبری تحلیلی نیست.

قریب سه سال و نیم است که مردم مظلوم یمن در مقابل دیدگان جهانیان هدف جنایات کور عربستان و امارات متحده عربی، آمریکا، فرانسه و انگلیس قرار گرفته‌اند. پوشیده نیست که اگر حمایت‌های آمریکا نبود، عربستان و امارات به تنهایی قادر به ارتکاب چنین جنایاتی نبودند. تصور این مسئله سخت است که در قرن ۲۱ و با وجود خیل عظیم رسانه‌ها و با وجود انواع نهادهای به اصطلاح حقوق بشری، ملت بی دفاعی را اینچنین مورد حملات وحشیانه شبانه روزی قرار دهند.

جرم مردم یمن چیست؟

دشمن سعودی و دیگر متحدان از ابتدای جنایات خود این نکته را پوشیده نداشته‌اند که هدف از بمباران یمن قطع نفوذ ایران در این کشور است. اما این نفوذ چگونه بدست آمده است؟ آیا ایران پولی برای یمن خرج کرده است؟ آیا سلاحی به آنجا بخشیده است؟ آیا در آنجا سرمایه‌گذاری کرده است؟ پاسخ این سوال به اعتبار سخنان مقامات مسئول دوطرف و به اعتبار شواهد موجود خیر است. بنابراین گناه بزرگ مردم یمن این است که نظام جمهوری اسلامی را دوست دارند و به عنوان الگو می‌پسندند.

دفاع از مظلوم، وظیفه‌ای که خدا بر دوش هر انسانی قرار داده است

اگر از منظر قرآن کریم بررسی کنیم، خداوند وظیفه مسلمین نسبت به یاری مظلوم را مشخص کرده است آنجا که می‌فرماید:

«وَ ما لَكُمْ لاتُقاتِلُونَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ وَ الْمُسْتَضْعَفِينَ مِنَ الرِّجالِ وَ النِّساءِ وَ الْوِلْدانِ الَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنا اَخْرِجْنا مِنْ هذِهِ الْقَرْية الظَّالِمِ اَهْلُها وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ وَلِيًّا وَ اجْعَلْ لَنا مِنْ لَدُنْكَ نَصِيراً»؛ «چرا در راه خدا و در راه مردان و زنان و كودكاني كه (به دست ستمگران) تضعيف شده اند، پيكار نمي كنيد همان افراد (ستمديده اي) كه مي گويند : خدايا ! ما را از اين شهر كه اهل آن، ستمگرند، بيرون ببر و براي ما از طرف خود، سرپرست قرار ده و براي ما از طرف خود، يار و ياوري تعيين فرما!»۱

همچنین این سخن امیرالمومنین ع در ساعات آخر عمر با برکتشان مشهور است که « کونوا لظالم خصما و للمظلوم عونا»۲ دشمن ستمگر و یاور ستمدیده باشید.

البته دفاع از مظلوم  وظیفه‌ای الهی بر دوش آحاد بنی بشر است که خدا این امر را در فطرت آدمی به او آموخته است.

حضرت عیسی ع این مسئله را با ذکر یک مثال ساده به زیبایی تبیین کرده‌اند آنجا که فرمودند:

«به حق، به شما بگويم اگر اتاقي آتش بگيرد، آن آتش پيوسته از اتاقي به اتاق ديگر سرايت مي كند تا جايي كه اتاق هاي بسياري مي سوزد، مگر اين كه همان نخستين اتاق را دريابند و آن را از بيخ و بن بر اندازند كه در اين صورت، جاي پاي آتش نخواهد ماند. چنين است آفت ستمگر نخست كه اگر جلويش گرفته شود، بعد از او پيشواي ستمگري پيدا نخواهد شد؛ چرا كه ديگران از او سرمشق گيرند؛ چنان كه اگر آتش در اولين خانه، چوب و تخته اي نيابد چيزي را نمي سوزاند.»۳

بنابراین به حکم عقل روشن است که عدم برخورد با ظالم، راه را برای ظلم به سایرین هموار می‌کند.

 تجربه می‌گوید که دفاع از مظلوم منجر به قوی شدن مدافع خواهد شد

اینکه دفاع از مظلوم منجر به قوی شدن مدافع مظلوم خواهد شد نه تنها از آموزه ‌های دین استنباط می‌شود که به تجربه نیز درستی چنین حکمی برای ما روشن شده است. حتی بسیاری از جوانان ما به یاد دارند زمانی را که مردم ایران اسرائیل را به چشم یک حریف قدر می‌دیدند. امکانات حمله نظامی اسرائیل به ایران بیش از امکانات حمله ایران به اسرائیل بود و در صورتی که اسرائیل به ایران حمله می‌کرد ایران قدرت چندانی برای پاسخگویی نداشت. آرزوی مردم ما بود که ابزاری داشته باشند که به وسیله‌ی آن اسرائیل را که در آن زمان سودای نیل تا فرات داشت عقب برانند.

امروز اما وضع جور دیگریست. پوشیده نیست که تنها علت بقای اسرائیل حمایتهای آمریکا از این رژیم منحوس است که اگر دست از آن بکشد، نه تنها ایران بلکه حزب الله لبنان به تنهایی قادر به نابودی این رژیم است.

چه عاملی سبب شد که موازنه قوای ایران و اسرائیل به نفع ایران برگردد؟ پیشرفتهای علم و فناوری؟ اگر علت این بود که اسرائیل کنونی نیز بسیار پیشرفته تر از اسرائیل گذشته است. با بررسی دلایل احتمالی دیگر در می‌یابیم که دلیل اصلی دست برتر ایران نسبت به اسرائیل عبارت است از عمل به وظیفه الهی دفاع از مظلوم.

عدم دفاع از مظلوم منجر به ازاله‌ی قدرت ناظران بی تفاوت خواهد شد

از طرف دیگر آموزه های اسلام این نکته را نیز به ما گوشزد می‌کند که درصورتی که از یاری مظلوم خودداری کنیم خداوند قدرت را از ما خواهد گرفت. روایات اهل بیت ع در این زمینه نیز فراوان است که ما به یک مورد بسنده می‌کنیم. امام صادق ع در باره تبعات عدم یاری مظلوم می‌فرمایند:

«هیچ مؤمنى نیست كه دست از یارى برادرش بردارد، در حالى كه قدرت و توانایى یارى كردن را دارد، الاّ این كه خداوند در دنیا وآخرت دست از یارى او خواهد كشید.»۴

این مسئله نیز به تجربه قابل استنتاج است. در همین چند سال اخیر که ایران تقریبا کمکی غیر از حمایت سیاسی از یمن انجام نمی‌دهد، اقتدار ایران در انظار جهانیان تضعیف و انواع تهدیدات علیه ایران بیشتر شده است به طوریکه حتی رژیم صهیونیستی به رزمندگان ایرانی در سوریه حمله می‌کند و این مسئله را انکار نمی‌کند و همچنین نسبت به ناامنی در تنگه باب المندب به ایران هشدار می‌دهد.

دفاع از مظلوم جایگاه ایران در نظم آینده‌ی منطقه را ترسیم خواهد کرد و ارتقاء خواهد داد

رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره‌ی این حدیث پیامبر اکرم ص که « پیشوا و رئیس هر گروهی، خادم آن گروه است» می‌فرماید:

«[این حدیث] یا به این معنا است که هر کسی بیشتر خدمت کند، این شخص اولای به سیادت است؛ بنابراین برای اینکه بفهمیم سید قوم کیست، سراغ حسب و نسب و اسم و عنوان نرویم؛ بلکه برویم سراغ اینکه ببینیم چه کسی بیشتر به این قوم خدمت می‌کند، او سید قوم است؛ یا به این معنا است حدیث؛یا به این معنا است که بگوییم آن کسی که سید قوم است و به هر جهتی و به هر دلیلی به او سیادت و ریاست داده شده است در این جمعیت، این شخص باید خادم این قوم باشد.»

آیا خدمتی بزرگتر از قطع دست ظالم نسبت به مظلوم می‌توان انجام داد؟ طبیعی است که آنکس که بیش از بقیه در برقراری عدالت در منطقه و جهان هزینه کند، در آینده جهان جایگاه بالاتری خواهد داشت.

اهمیت اقتصادی یمن برای ایران

یمن از سه منظر برای اقتصاد ایران دارای اهمیت است.

  • ذخایر عظیم نفت

تقریبا همزمان با آغاز حمله نظامی عربستان به یمن بود که راز بزرگی فاش شد. شبکه اسکای نیوز در آن زمان فاش کرد که بزرگترین چاه نفت جهان در یمن وجود دارد و مقامات آمریکا و حتی مقامات سابق یمن این مسئله را پنهان می‌ساختند. بر اساس این گزارش این چاه نفت در نزدیکی مرزهای یمن با عربستان است که در صورت توانایی یمن نسبت به استحصال نفت از آن، این کشور به ثروتمندترین کشور منطقه حتی بالاتر از عربستان تبدیل خواهد شد.

افزایش قدرت ایران و کلا جبهه مقاومت در اثرگذاری بر قیمت نفت کمترین نتیجه این مسئله است.

  • اشراف یمن بر تنگه راهبردی باب المندب

کشور یمن با کنترل تنگه راهبردی باب المندب دست برتری برای اعمال قدرت بر جریان تجارت جهانی دارد. به عنوان یک نمونه محسوس از اثر اعمال قدرت یمن بر تنگه باب المندب، می توان به هدف قرار گرفتن ناو سعودی توسط رزمندگان یمنی اشاره کرد که بر اثر آن قیمت نفت به طور محسوسی افزایش پیداکرد.

این مسئله برای ایران در زمان تحریم‌ها بسیار حائز اهمیت است.

  • بازار بزرگ یمن برای ایران

یمن با ۳۰ میلیون نفر جمعیت یکی از بازارهای بزرگ منطقه محسوب می‌شود. حجم واردات یمن از جهان در سال قبل از حملات سعودی برابر ۱۲ میلیارد دلار بود. اغلب کالاهای وارداتی یمن کالاهایی هستند که ایران صادرکننده آنها است. با توجه به روابط برادرانه ایران و یمن پیش بینی می‌شود حتی اگر نصف واردات این کشور از ایران تامین شود، با توجه به نوع کالاها، در همان ابتدای کار ۳۰۰ هزار شغل برای ایرانیان ایجاد شود.

این کشور پس از جنگ نیز می‌تواند بازار بسیار بزرگی برای خدمات مهندسی ایران باشد. ایران در اجرای بسیاری از طرح ‌های زیرساختی یمن کنونی دارای قدرت مهندسی و قابل رقابت با سایر رقبای جهانی است.

لزوم تعیین خط قرمز ایران در مورد یمن

بنابراین مطابق استدلالات فوق می‌توان گفت که چه از منظر دینی و چه از منظر مادی و غیر دینی، ایران در یمن وظایف و منافع بسیاری دارد و لازم است که انواع کمکهای سیاسی، تدارکاتی و نظامی را به یمن برساند تا حملات عربستان به این کشور پایان پذیرد.

شاید در ایام و ماههای آغازین حمله عربستان و امارات به یمن این نگرانی وجود داشت که دخالت نظامی ایران منجر به تشدید اختلافات جهان اسلام و خطر برای جامعه مسلمین خواهد شد اما اکنون پس از آشکار شدن مظلومیت مردم یمن برای همگان تا حدی که صدای برخی تامین کنندگان سلاح عربستان نیز به اعتراض در آمده است، باید مطابق نظر ولی فقیه و به صورت متحد برای واکنش‌ نظامی ایران به حوادث یمن برنامه ریزی شود.

پیشنهاد ما برای گام اول تعیین یک سری خطوط قرمز برای طرف سعودی است از قبیل حمله به بیمارستان ها و … . ایران باید به طرف سعودی به روشنی و صراحت اعلام کند که عبور از خطوط قرمز منجر به واکنش نظامی ایران خواهد شد.

پینوشت:

۱-آیه ۷۵ سوره نساء

۲-نهج البلاغه

۳-بحارالانوار ج ۱۴ ص ۳۰۸

۴- امالی شیخ صدوق



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.