۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۵۸۷ ۱۰ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۴ دسته: مسکن
۰

در حالی که وزیر راه و شهرسازی مخالفت قاطع خود را با اخذ مالیات از سوداگران اعلام کرده بود، معاون وی اخذ این نوع مالیات را تهدیدی برای سوداگران و عامل تنظیم بازار مسکن می داند.

به گزارش مسیر اقتصاد حامد مظاهریان معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی گفت: در ماه های اخیر سفته بازی و سوداگری در بازار ملک یکی از مهمترین عوامل جهش قیمت مسکن بوده است و هم اکنون نیز سوداگران ملکی در بازار مسکن حضور دارند.

سوداگران عامل التهاب بازار مسکن

وی افزود: هر چه زمان بیشتری سپری می شود ابعاد ریسک برای سوداگران و سفته بازان ملکی بیشتر می شود؛ چرا که سفته بازی در بازار ملک هم اکنون در معرض تهدید قرار دارد. بنابراین لازم است سوداگران ملکی هر چه زودتر از بازار مسکن خارج شوند تا هم خودشان در آینده متحمل ضرر و زیان نشوند و هم فضای فعلی بازار مسکن را برای متقاضیان مصرفی و نیازمند به خرید مسکن، بیش از این ملتهب نکنند؛ چرا که در ­ماه های اخیر به واسطه حضور سفته بازان و سوداگران ملکی در بازار، متقاضیان مصرفی از ناحیه جهش قیمت ها و همچنین کمبود فایل های مناسب برای خرید با دشواری مواجه شدند.

مالیات بر عایدی سرمایه سوداگران را تهدید می کند

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: وزارت راه و شهرسازی هم اکنون در صدد استفاده از اهرم های بازدارنده مالیاتی به منظور برخورد با محتکران، سوداگران و مالکان زمین های بایر و بدون استفاده است؛ در این زمینه لوایحی نیز تنظیم و به دولت ارسال شده است که یکی از آن ها دریافت مالیات از زمین‌­های بایر و دیگری اخذ مالیات از خانه­ های خالی توسط شهرداری­ ها است.

مظاهریان گفت: مجلس نیز طرح اخذ مالیات از عایدی فروش مسکن را تدوین کرده است. بنابراین با اجرایی شدن دریافت این مالیات ها (مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات از زمین های بایر، مالیات از خانه های خالی و ….) سفته بازی و سوداگری در بازار ملک وارد تور مالیاتی می­ شود و هزینه این اقدامات به شکل مالیات­‌های موثر از عوامل آن‌ها دریافت خواهد شد[۱].

وزیر راه و شهرسازی: کاملا با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفم

این سخنان در حالی مطرح شد که عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در برنامه ۶ مرداد ۱۳۹۷ «نگاه یک» به مخالفت با مالیات بر عایدی سرمایه پرداخته بود. وی در توضیح مخالفت خود با طرح مالیات بر عایدی سرمایه در سال ۹۳ در مجلس شورای اسلامی با تعبیری عجیب از مفهوم سرمایه در کلمه مالیات بر عایدی سرمایه گفت: بنده کاملا با مالیات بر عایدی سرمایه مخالفم. زیرا کشوری که نیاز به سرمایه گذاری دارد هرگونه تهدید سرمایه به شکل عمده حتما نتیجه عکس خواهد داد.

مخالفت آخوندی با اخذ مالیات از سوداگران در بخش مسکن

آخوندی در این برنامه ادامه داد: دو مالیات مدنظر وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، یکی مالیات بر خانه خالی و دوم مالیات بر عایدی زمین، به این معنا که کسی زمینی را از شخصی می خرد و به شخص دیگر می فروشد. بنابراین بدون اینکه کاری در آن انجام داده باشد سود کلانی را بدست می آورد، که باید از این افراد مالیات اخذ کرد.

سوداگری در زمین است نه در مسکن!

وزیر راه و شهرسازی در پاسخ به این سوال که آیا خرید و فروش بدون تولید، شامل آپارتمان هم می شود گفت: خیر؛ در قانون فعلی، مالیات بر زمین وجود دارد؛ زیرا عمده سوداگری ها بر روی زمین است و اصلا در آپارتمان ها سوداگری صورت نمی گیرد.

وی افزود: سهم سوداگری آپارتمان ها در برابر زمین خیلی ناچیز است، به اضافه اینکه آپارتمان محصول تمام شده است.

آخوندی: خرید و فروش مسکن سوداگری نیست

آخوندی در پاسخ به سوالی در خصوص تفاوت شخصی که برای تولید مسکن سرمایه گذاری می کند و به سود متناسبی قائل است با کسی که مسکن را خریده و با سوداگری خواستار سود بالا است، گفت: این کار سوداگری نیست.

وی در به سوال مجری در خصوص عدم توانایی برخورد با کسانی که ۳۰۰ واحد می خرند و در شرایط مساعد می فروشند اظهار داشت: فرض کنید این شخص طلا بخرد. چه فرقی می کند؟

وزیر راه و شهرسازی در واکنش به طرح مجلس در خصوص مالیات بر عایدی سرمایه در ملک گفت: بنده به عنوان یک سیاست گذار از هر اقدامی مانند مالیات بر عایدی سرمایه که بر سرمایه گذاری اثر منفی داشته باشد، جلوگیری می‌کنم. این نظر بنده است و امکان دارد شما و خیلی از افراد با آن مخالفت کنید.

پینوشت:

[۱] خبرگزاری صدا و سیما کد خبر: ۲۱۹۱۵۰۶



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.