۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۴۲۹ ۰۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۳ دسته: تولید
۰

کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی با اشاره به اینکه بیش از ۱۹۹ هزار دستگاه وسیله نقلیه در طرح اسقاط خودروهای فرسوده، نوسازی و با وسائط نقلیه فرسوده جایگزین خواهند شد، گفت: جلسات مشترک وزارت صنعت و بانک مرکزی با مدیران عامل خودروسازی و بانک‌های عامل برای پیگیری و تامین اعتبار ۳ میلیارد یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به صورت منظم برگزار می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد اکبر کمیجانی قائم مقام بانک مرکزی با بیان اینکه طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل شهری از موضوعات مهم و پراهمیت است که در پایان سال گذشته توسط ریاست جمهوری مطرح و مراحل تصویب را در هئیت دولت گذراند، گفت: بعد از طرح موضوع در هئیت دولت، مراحل فراهم کردن مقدمات و فاز اجرایی آن در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: بر این مبنا جلسات هماهنگی و هم اندیشی بین دستگاه های ذیربط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت، بانک های عامل و صندوق توسعه ملی برگزار شد که نتایج آن در دو بخشنامه مرتبط ابلاغی بانک مرکزی نمود عینی یافت.

فاینانس ۳ میلیارد یورویی بانک مرکزی برای ابرپروژه اسقاط

کمیجانی با اشاره به اینکه بیش از ۱۹۹ هزار دستگاه وسیله نقلیه برای دوره سال های ۹۷ الی ۹۹ در این طرح، نوسازی و با وسائط نقلیه فرسوده جایگزین خواهند شد گفت: جلسات مشترک وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی با مدیران عامل خودروسازی و بانک های عامل برای پیگیری و تامین اعتبار ۳ میلیارد یورو از محل منابع صندوق توسعه ملی به صورت منظم برگزار و پیرو آن دو بخشنامه به بانک های عامل ابلاغ شد.[۱]

تأمین مالی چالش پیش روی ابرپروژه اسقاط

«تأمین مالی» بزرگ‌ترین چالش موجود بر سر راه پروژه عظیم اسقاط خودروهای فرسوده سنگین است، موضوعی که در گذشته نیز اجازه نداد حتی طرح‌های نسبتا مشابه و کوچک‌تر هم به سرانجام برسند.

با این حال تجربه کشور در سال های اخیر نشان می دهد که افزایش اسقاط خودروهای فرسوده تنها با اعطای تسهیلات محقق نخواهد شد. علاوه بر اعطای تسهیلات ضروری است واردکنندگان خودرو و قطعات خودرو نیز ملزم به ارائه گواهی اسقاط شوند.

در کلیات طرح عنوان شده بیش از ۲۰۲ هزار و ۵۰۰ دستگاه خودروی فرسوده سنگین اسقاط و جایگزین خواهد شد، با این حال طبق گفته قائم‌مقام بانک مرکزی، فاینانس ۳‌ میلیارد یورویی قرار است صرف اسقاط ۱۹۹ هزار و ۵۰۰ دستگاه شود.

اسقاط خودروهای فرسوده با اعطای تسهیلات افزایش می یابد؟

تصویب بسته جامع اسقاط خودروهای فرسوده ضروری است

الزام واردکنندگان قطعه و خودرو و تولیدکنندگان خودروهای پرمصرف به اسقاط و تغییر شرایط بیمه متناسب با سن خودرو، از جمله مواردی است که باید در یک بسته جامع، برای افزایش اسقاط خودروهای فرسوده مورد توجه قرار گیرد. افزایش آمار اسقاط، آلودگی هوا را کاهش خواهد داد و زمینه را برای افزایش تولید خودرو توسط شرکت های داخلی فراهم می آورد.

تصویب بسته جامع اسقاط خودروهای فرسوده ضروری است

پینوشت:

[۱] خبرگزاری مهر کدخبر: ۴۳۶۰۳۵۳



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.