۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۲۴۲ ۰۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱ دسته: دولت و حکمرانی کارشناس: احسان قورچی بیگی
۰

شورای توسعه استراتژیک و پروژه‌های اولویت دار روسیه در سال ۲۰۱۶ و با دستور مستقیم پوتین شروع به کار کرد. این شورا بر حوزه های کلیدی کشور متمرکز است و وارد مسائل عمومی و جزئی نمی شود. هدف این شورا برنامه ریزی برای اجرای پروژه‌های اولویت دار در روسیه و پیگیری عملیاتی شدن آن هاست.

به گزارش مسیر اقتصاد شورای توسعه استراتژیک و پروژه‌های اولویت دار به دستور مستقیم پوتین و در سال ۲۰۱۶ تأسیس شد. هدف و مأموریت این شورا، متمرکز شدن در چند بخش کلیدی کشور و شناسایی و رفع سریع مشکلات در حوزه های مورد نظر است.

این شورا از سال ۲۰۰۵ تحت عنوان دیگری فعال بود اما از سال ۲۰۱۶ نام و فعالیت های آن اصلاح گردید.

نقش‌آفرینی شورای پیگیری اقدامات اولویت‌دار در پیشبرد اهداف روسیه

فعالیت این شورا به این صورت است که در ابتدا جلساتی را با حضور مقامات دولتی، کارشناسان و فعالان مدنی برگزار می کند. این جلسات به منظور استفاده از نظریات و تجربیات این افراد برگزار می شود تا همه صاحب نظران بتوانند درگیر مسائل اساسی کشور شوند و نظرات خود را بیان کنند.

بعد از برگزاری جلسات موضوعات اولویت دار کشور احصا می شود. در واقع خود این شورا نقش اصلی را در شناسایی و تعیین اولویت های کلیدی کشور ایفا می کند. سپس بعد از شناسایی اولویت ها، اقداماتی برای رفع مشکلات حوزه های مذکور تعریف می شود.

موضوعات اولویت دار کشور، تمرکز اصلی شورای توسعه استراتژیک

طبق گفته مدودوف، نخست وزیر روسیه و رئیس هیئت رئیسه این شورا، اصلی ترین اقدامات در حال حاضر  مراقبت های بهداشتی، آموزش، افزایش وام ها، بهبود بخش مسکن ، آب و برق ، محیط زیست و توسعه شهری و گسترش جاده های با کیفیت در روسیه است. همچنین برنامه هایی برای بخش صنعت در نظر گرفته شده است.

وی در ادامه بیان می کند که شورای توسعه استراتژیک و پروژه‌های اولویت دار نباید وارد مسائل عمومی و جزئی کشور شود. در واقع این شورا در تصمیم گیری ها وارد مسائل و برنامه ریزی های نهادهای دولتی و وزارتخانه ها نمی شود و اقدامات کلیدی کشور را تعریف و پیگیری می کند.

برنامه ریزی دقیق و تعامل با وزارتخانه ها برای پیاده سازی برنامه ها

ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در اولین جلسه این شورا در سال ۲۰۱۶ گفت: با توجه به تجربیات و دستاوردهایی که در بخش آموزش،‌ مراقبت های بهداشتی، کشاورزی و مسکن از شورای قبلی داشته ایم حال می خواهیم با قدرت بیشتری فعالیت خود را در سطح کشور ادامه دهیم.

وی در ادامه جلسه بیان می کند که «ما باید سخت تر و دقیق تر از گذشته در این شورا فعالیت کنیم دیگر کشور همانند سال ۲۰۰۰ وضعیت خارجی و اقتصادی و سیاسی مطلوبی ندارد. نباید بودجه کشور را صرف برنامه های جانبی کرد، آنچه که ما در این شورا می خواهیم نتیجه عملی و مؤثر برای کل کشور است. چیزی که این شورا می خواهد عبور از خط قرمزها و تصمیم گیری و پیاده سازی سریع برنامه ها برای نجات اقتصاد است».

بنا بر این است که شورا تعامل مناسبی با وزارتخانه ها و نهادهای دولتی برقرار کند تا بتوان هرچه سریع تر برنامه های اساسی و کلیدی را پیاده سازی کرد. اما این رویکرد مبتنی بر عجله و بی دقتی نیست؛ بلکه طبق گزارش این شورا، برنامه ریزی ها باید دقیق آرام و با محاسبه جوانب آن صورت گیرد. همچنین باید گزارش های پیشرفت این برنامه ها منتشر شود.

وظایف و ماموریت های مهم شورا

در جلسه اول این شورا پوتین به اعضا نکاتی را بیان می کند که در واقع نقشه راه و الزاماتی است که این شورا باید به آن توجه داشته باشد. در ادامه به برخی از آن ها اشاره می شود:

۱- تصمیم گیری ها بر روی تعداد محدودی پروژه مهم و جدی کشور معطوف باشد اما این برنامه ریزی ها باید منافع و نیازها و انتظارات همه مردم را تأمین کند.

۲- کارهای که قرار است شورا برای مردم انجام دهد می بایست به صورت شفاف بیان شود.

۳- شرایط برنامه و نتایج آن باید به طور کامل گزارش داده شود؛ به عنوان مثال برنامه شورا در بخش بهداشت چیست، یا در بخش آب و برق و گاز چه شرایطی برکشور حاکم است و شورا چه برنامه ای دارد. این برنامه ها می بایستی برای همه افراد جامعه قابل فهم باشد.

۴- باید دقیقا به مردم گفته شود که در پایان سال ۲۰۱۸، ۲۰۲۰ و ۲۰۲۵ کشور چه برنامه ای دارد و برنامه شورا برای پیگیری پروژه‌های اولویت دار کشور در پایان این تاریخ ها چیست.

۵- شورا باید قبل از پیاده سازی برنامه ها تمام جوانب و هزینه های برنامه ها، اعم از اقتصادی و اجتماعی را محاسبه کند و با توجه به بودجه کشور در آن سال، اجرای برنامه های اولویت دار را پیگیری نماید و از هزینه های اضافی برای اجرای برنامه ها خودداری کند.

۶- در حین اینکه شورا مشغول پیگیری اقدامات اولویت دار کشور است، نباید از توجه دولت نسبت به مسائل و مشکلات کلیدی کشور کاسته شود.

۷- در آخر نیز شورا باید ضمن رعایت موارد فوق، مناطق اولویت دار روسیه را نیز شناسایی کند تا توجه دولت به آن نقاط معطوف گردد.

جلسات ماهانه به منظور تسریع در اجرای پروژه‌های اولویت دار

طبق گفته مسئولان این شورا در ابتدا و بر اساس قانون قرار بوده است این شورا جلسات خود را هر شش ماه یکبار برگزار کند. اما بعد از گذشت مدت کوتاهی ریاست جمهوری و نخست وزیری روسیه در دستورالعملی بیان کردند جلسات حداقل هر یک ماه یکبار و در صورت لزوم هفتگی برگزار شود.

همچنین پوتین از اعضای شورا خواسته است در وزارتخانه ها و نهادهای دولتی دفتری را به منظور پیگیری امور و برقراری ارتباط مؤثر ایجاد کنند.

منبع : سایت دولتی روسیه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.