۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۱۰۳۸ ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

ولادیمیر پوتین در اجلاس سالیانه بریکس گفته است که استفاده آمریکا از سیستم های پرداخت (سوئیفت) به عنوان ابزار سیاسی، سبب تضعیف جایگاه دلار در عرصه بین الملی خواهد شد و ضروریست که از دیگر ارزها نیز در تجارت بین المللی استفاده شود.

به گزارش مسیر اقتصاد ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در اجلاس سالیانه بریکس که در آفریقای جنوبی برگزار شد، گفته است استفاده آمریکا از سیستم های پرداخت (مانند سوئیفت) برای اهداف سیاسی، جایگاه دلار را به عنوان یک ارز جهانی، تضعیف می کند.

پوتین گفت: در رابطه با محدودیت هایی از قبیل معاملات دلاری که شرکای آمریکایی ما اعمال کرده اند، به عقیده من یک اشتباه بزرگ استراتژیک است و با انجام این اقدامات اعتماد به دلار به عنوان یک ارز بین المللی کاهش می یابد.

وی در ادامه سخنانش گفته است که در صورتی که آمریکا رفتار مناسبی در استفاده از ابزار دلار داشته باشد، روسیه قصد ندارد از دلار آمریکا خلاصی یابد؛ چراکه این ارز به طور گسترده ای در تجارت بین المللی استفاده می شود: «ما همچنان از دلار آمریکا استفاده خواهیم کرد، مگر اینکه آمریکا از انجام چنین کاری جلوگیری کند.»

با اینحال رئیس جمهور روسیه نیاز به ارزهای دیگر در تجارت جهانی و ظهور ارزهای ذخیره جدیدی از قبیل روبل را مورد تأکید قرار داده است. به گفته وی فروش اوراق قرضه خزانه داری آمریکا و افزایش ذخایر طلای ملی به عنوان یک استراتژی برای روسیه جهت به حداقل رساندن ریسک ها است.

این نظرات رئیس جمهور روسیه در حالی اظهار شده است که در هفته های گذشته آمار وزارت خزانه داری آمریکا نشان داده است که بانک مرکزی روسیه حجم قابل توجهی از اوراق بهادار آمریکایی نگهداری شده خود را کاهش داده است.

روسیه در سال ۲۰۱۱ به تدریج فروش اوراق بدهی دولتی آمریکا را آغار کرده است که در ماه های اخیر تشدید شده است؛ زیرا آمریکا تحریم های متعددی را علیه روسیه اعمال کرده است.

تاکنون بانک مرکزی روسیه بیش از ۹۰ درصد از اوراق خود را به فروش رسانده است و میزان آن را از ۱۵۰ میلیارد دلار به ۱۴.۹ میلیارد دلار کاهش داده است. این تعدیل به عنوان بخشی از استراتژی روسیه برای تنوع بخشی به ذخایر خود پس از ارزیابی مالی، اقتصادی و جغرافیایی سیاسی بوده است.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.