۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۹۰۶ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۵ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در شرایطی که ابعاد جنگ تجاری کشورهای چین و آمریکا در حال گسترش است، شی جین پینگ یک سفر ۱۱ روزه به آفریقا را در دستور کار قرار داده است که هدف آن افزایش روابط تجاری با این کشورها و تقویت جایگاه چین در این منطقه است. چین قصد ندارد در جنگ تجاری تسلیم آمریکا شود و به دنبال استفاده از ابزار دیپلماسی اقتصادی و شکل دهی فرصت های جدید تجاری و اقتصادی در کشورهای دیگر است.

به گزارش مسیر اقتصاد شی جین پینگ، رئیس جمهور چین به تازگی به کشورهای آفریقایی سفر کرده است. سفر رئیس جمهور چین به قاره آفریقا ۱۰ روز به طول خواهد انجامید و به نوعی یک تور آفریقا گردی محسوب می شود.

سفر شی جین پینگ، اولین سفر خارجی او از زمان انتخاب مجدد به عنوان رئیس جمهور چین محسوب می شود و نشان دهنده اهمیت کشورهای آفریقایی در محاسبات تجاری و اقتصادی کشور چین است.

رئیس جمهور چین در این سفر از کشورهای سنگال، رواندا و آفریقای جنوبی دیدار خواهد کرد و با بسیاری از سران دیگر کشورهای آفریقایی نیز دیدار و گفتگو خواهد داشت.

شرکت در اجلاس بریکس در ژوهانسبورگ، پایتخت آفریقای جنوبی نیز یکی دیگر از برنامه های در نظر گرفته شده برای رئیس جمهور چین در این سفر خواهد بود. در این نشست سران دیگر کشورهای عضور گروه بریکس یعنی برزیل، روسیه و هند نیز حضور خواهند داشت.

تقویت روابط تجاری با آفریقا هدف اصلی چین

کارشناسان معتقدند هدف اصلی چین از این سفر تقویت روابط تجاری با کشورهای آفریقایی است. در حال حاضر روابط تجاری کشور چین با آمریکا با مخاطراتی مواجه شده است و کشور چین قصد دارد از طریق تقویت روابط با کشورهای جدید بخشی از مشکلات ناشی از جنگ تجاری با آمریکا را کاهش دهد.

در این راستا کشورهای آفریقایی یکی از گزینه های مطلوب چین محسوب می شوند؛ چراکه این امکان وجود دارد که بخش بیشتری از محصولات چینی به این کشورها صادر شود و در مقابل منابع طبیعی عظیم آن ها در اختیار دولت چین قرار بگیرد.

مشارکت گسترده چین در پروژه های عمرانی کشورهای آفریقایی

در این سفر یکی از پر تعداد ترین برنامه های رئیس جمهور چین، افتتاح پروژه هایی است که شرکت های چینی در کشورهای آفریقایی به انجام رسانده اند و یا در آن ها مشارکت داشته اند.

در طول سال های اخیر شرکت های دولتی و خصوصی چین برنامه های متعددی را در کشورهای آفریقایی به انجام رسانده اند. در همین راستا به طور منظم همایش های اقتصادی مربوط به فرصت های همکاری دوجانبه چین-آفریقا برگزار می شود.

در ماه سپتامبر سال جاری میلادی یعنی کمتر از ۲ ماه دیگر نیز کشور چین میزبان یکی دیگر از همایش های فرصت های مشارکت اقتصادی چین-آفریقا خواهد بود.

سرمایه گذاری های گسترده چین در کشورهای آفریقایی در شرایطی انجام می شود که رتبه های این کشورها در زمینه ریسک سرمایه گذاری، که از سوی نهادهای رتبه بندی کشورهای غربی اعلام می شود، در وضعیت مطلوبی قرار ندارد و این مسئله باعث شده است بسیاری از کشورهای در حال توسعه دیگر از ورود به همکاری با آن ها خودداری نمایند.

برنامه چین استفاده گسترده از ابزار دیپلماسی اقتصادی است

در شرایط فعلی جنگ تجاری بین چین و آمریکا به شدت بالا گرفته است و دو کشور به طور مکرر یکدیگر را به اقدامات محدودکننده جدیدی تهدید می کنند.

سفر رئیس جمهور چین به آفریقا در چنین شرایطی یک پیام واضح برای کشورهای جهان و به طور خاص آمریکا دارد؛ و آن اینکه این کشور قصد ندارد در جنگ تجاری تسلیم آمریکا شود و به دنبال استفاده از ابزار دیپلماسی اقتصادی و شکل دهی فرصت های جدید تجاری و اقتصادی در کشورهای دیگر است.

کارشناسان تجارت جهانی معتقدند دیپلماسی اقتصادی یکی از مهم ترین ابزارهای پیش روی کشورهای جهان به منظور کاهش اثرات نامطلوب ناشی از تصمیم های تجاری دیگر کشورهای جهان است و به طور خاص یکی از الزامات برقراری و افزایش روابط تجاری و اقتصادی محسوب می شود.

منبع: نیکی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.