۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۶۰۸۴۷ ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ دسته: تجارت و دیپلماسی، نظام های پرداخت کارشناس: حسین عطااللهی
۰

جیمز ریکاردز مشاور سازمان CIA آمریکا و از طراحان اصلی تحریم ها علیه ایران بیان کرده است که آمریکا از طریق دلار و سیستم های پرداختی آن به تمامی مبادلات کشورها اشراف کامل دارد و تحریم های آمریکا بدون دلار و نظاماتی مانند سوئیفت مؤثر نخواهد بود؛ چراکه در حال حاضر دلار مانند اکسیژن برای تجارت جهانی است و آمریکا هر وقت که بخواهد می تواند این اکسیژن را قطع کند.

به گزارش مسیر اقتصاد جیمز ریکاردز مشاور تهدیدات مالی و جنگ نامتقارن سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا(CIA) و نویسنده کتاب جنگ های ارزی است. وی نقش پررنگی در طراحی و اعمال تحریم های مالی و بانکی علیه ایران داشته است. جیمز ریکاردز در تحلیلی به اهمیت نقش دلار در اعمال فشار علیه کشورها پرداخته است که در ادامه می آید.

دلار قدرتمندتر از سایر سلاح های آمریکا

قدرتمندترین سلاح جنگی آمریکا شلیک، پرواز و منفجر کردن نیست. همچنین زیردریایی، هواپیما، لیزر یا تانک نیز نیست؛ بلکه قدرتمندترین سلاح این کشور امروزه دلار است.

آمریکا از دلار به شکل استراتژیکی برای جلب دوستان و مجازات دشمنان استفاده می کند. استفاده از دلار محدود به جنگ های ارزی و تجاری نیست، هرچند که دلار در این اختلافات نیز استفاده می شود اما قدرت دلار خیلی قویتر از اینهاست.

دلار می تواند با ایجاد تورم برای تغییر رژیم، ایجاد مشکل در بانک ها و ایجاد مخالفت های داخلی در کشورهای مورد هدف آمریکا مورد استفاده قرار گیرد. آمریکا می تواند دولت های مخالف خود را کنار بگذارد و یا حداقل سیاست های خود را بدون تیراندازی به اجرا بگذارد.

دلار بیش از ۶۰ درصد ذخایر جهانی، ۸۰ درصد پرداخت های جهانی و تقریبا ۱۰۰ درصد معاملات جهانی نفت را به خود اختصاص داده است. بانک های اروپایی وام های خود را به دلار می دهند.

کنترل تمامی معاملات جهان توسط آمریکا

آمریکا نه تنها دلار را کنترل می کند بلکه سیستم های پرداختی آن را نیز تحت کنترل خود دارد. این کنترل ها شامل سرشماری دیجیتالی خزانه داری از دارندگان بدهی های دلاری بوسیله سیستم پرداخت های Fedwire در بانک های عضو و اتاق های پایاپای و تسویه CHIPS که ترکیبی از بانک های بزرگ آمریکایی است، انجام می شود.

پرداخت حتی یک دلار از بانک شانگهای چین به بانک سیدنی استرالیا از طریق یکی از این سیستم های پرداخت تحت کنترل آمریکا انجام می شود. به طور خلاصه دلار مانند اکسیژن برای تجارت جهانی است و آمریکا هر وقت که بخواهد می تواند این اکسیژن را قطع کند.

تحریم ها بدون دلار اثر ندارد

لیست راهکارهایی که دلار می تواند به عنوان سلاح استفاده شود بسیار وسیع است و قوانین متعددی را شامل می شود. دفتر کنترل دارایی های خارجی آمریکا (OFAC) فهرست سیاهی از افراد و شرکت هایی را که به واسطه بانک های آمریکایی فعالیت می کنند را ممنوع می کند. نمونه تحریم های آمریکا بر علیه کشورها بسیار زیاد است.

هیچ یک از این تحریم ها بدون استفاده از دلار و سیستم های پرداخت دلاری (مانند سوئیفت) نمی تواند مؤثر یا حتی امکانپذیر باشند. اما دشمنان و دوستان آمریکا متوقف نشده اند و آن ها به دنبال جهانی هستند که دلار در آن بزرگترین ارز ذخیره ای و تجاری نیست.

کشورها به دنبال خلاصی از دشمنی های دلار

در بلندمدت روسیه، ایران، چین، ترکیه و دیگر کشورها برای ایجاد و پیاده سازی معاملات با ارزهای غیردلاری و سیستم های پرداخت مستقل کار می کنند. روسیه تحقیق و توسعه در زمینه تکنولوژی بلاک چین را برای انجام معاملات مالی بدون دلار و اتکاء به بانک های تحت کنترل غرب را آغاز کرده است.

این اقدام شامل ارزهای دیجیتالی نامشخص مانند بیت کوین نیست، بلکه روش های دیجیتالی جدید است. چین نیز تلاش های خود برای پذیرش یوآن به عنوان ارز تجاری توسط کشورهای طرف تجاری اش را آغاز کرده است. در حال حاضر سهم یوآن در پرداخت های جهانی کم است اما در آینده به دلیل تحریم های ایران ممکن است افزایش یابد.

چین بزرگترین مشتری نفت ایران است و اگر تحریم های آمریکا مانع پرداخت دلار برای نفت ایران شود، ایران و چین ممکن است گزینه ای به غیر از معاملات یوآنی نداشته باشند.

صندوق بین المللی پول نیز اعلام کرده است که ممکن است ارز جهانی خود یعنی SDR را در قالب یک ارز دیجیتالی قرار دهد. این اقدام باعث می شود تا یک ارز جهانی برای مبادلات میان چین، روسیه و دیگر اعضا، بدون وابستگی به دلار شکل بگیرد.

طلا ابزار ایده آل مقابله با جنگ مالی آمریکا

در کنار ارزهای دیجیتالی، یک نوع پول قدیمی نیز وجود دارد که آن طلا است. استفاده از طلا یکی از ایده آل ترین ها برای مقابله با جنگ مالی آمریکاست. طلا به دلیل ماهیّت فیزیکی اش قابل هک نیست. از طرفی در کنار حمل و نقل آسان قابل رصد نیز نیست. در این زمینه شواهد خوبی در رابطه با استفاده ایران از طلا برای اهداف محتلفش وجود دارد.

نمودار زیر وضعیت ذخایر دلاری روسیه از سال ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ را نشان می دهد. میزان ذخایر از ۵۴۰ میلیارد دلار به ۳۵۰ میلیارد دلار به خاطر کاهش قیمت نفت در اواخر سال ۲۰۱۴ را نشان می دهد. این سؤال پیش می آید که آیا کاهش قیمت نفت توسط آمریکا به دلیل بحران اوکراین مهندسی شده است؟

با اینحال روسیه ذخایر خود را بازسازی کرده است و به ۴۶۰ میلیارد دلار رسانده است، اما با این وجود بین این ذخایر با گذشته تفاوت وجود دارد و آن تفاوت به ذخیره سازی طلا توسط روسیه مربوط می شود. روسیه در حال حاضر دلار را با طلا جایگزین می کند.

طلا ذخیره استراتژیکی برای مقابله با دلار و استفاده به عنوان وسیله پرداخت در آینده است. آمریکا با استفاده از دلار کشورها را دچار تهدید کرده است و اکنون کشورها بدون سرو صدا به دنبال یک نظام مالی جدید هستند.

منبع: دیلی رکونینگ