۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۵۲۲ ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

بررسی میزان تولید و واردات شکر طی سال های اجرای قانون تمرکز، نشان دهنده موفقیت اجرای این قانون در تامین نیاز بازار از طریق محصولات تولیدی داخلی است. این دستاورد مهم که خود را در افزایش ۶۰ درصدی تولید و کاهش ۳۷ درصدی واردات این محصول نشان داده است، با تفکیک بخش بازرگانی از وزارت کشاورزی از بین خواهد رفت.

به گزارش مسیر اقتصاد بررسی دستاوردهای وزارت جهاد کشاورزی طی زمان اجرایی شدن قانون تمرکز وظایف بازرگانی در این وزارتخانه، یکی از نکات کلیدی در بررسی لایحه تفکیک وزارتخانه ها است.

دولت که خود زمانی وظایف بازرگانی را طبق قانون تمرکز وظایف به وزارت جهاد کشاورزی سپرده بود، یکسالی است که درصدد احیای مجدد وزارت بازرگانی و تفکیک بخش بازرگانی از این وزارتخانه است. بررسی دستاوردهای اجرای قانون تمرکز، خود گواه خوبی برای تصمیم گیری در مورد احیای مجدد وزارت بازرگانی است.

۸۴ درصد از نیاز بازار داخلی به شکر توسط تولیدکنندگان داخلی تامین می شود

شکر یکی از محصولاتی است که در گذشته به دلیل واردات زیاد، منابع ارزی قابل توجهی را به خود اختصاص می داد. اما طی سال های اخیر وزارت جهاد کشاورزی با برنامه ریزی مناسب توانست میزان خوداتکایی در این محصول پرمصرف را به ۸۴ درصد برساند و نیاز وارداتی کشور به آن را کاهش دهد.

در سال ۹۴ و پس از گذشت ۲ سال از اجرایی شدن قانون تمرکز وظایف، میزان واردات شکر به حدود ۱۷۵ میلیون دلار رسید که پائین ترین میزان واردات در طی ۱۰ سال گذشته بوده است.

خودکفایی در تولید شکر طی ۲ سال آینده

با این وجود، افزایش واردات این محصول در سال ۹۵ نگرانی های زیادی را مبنی بر افزایش دوباره واردات در کشور ایجاد کرد؛ اما با برنامه ریزی وزارت جهاد کشاورزی این موضوع نیز مرتفع گردید.

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی خودکفایی در تولید شکر قریب الوقوع است و با توجه به میزان کشت این محصول در کشور طی ۲ سال آینده، کشور از حیث واردات شکر نیز مانند گندم بی نیاز خواهد شد.

بر اساس آمارهای اعلامی از سوی مسئولین وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶ حدود ۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن چغندر قند در کشور تولید شد و با احتساب شکر تولیدی از نیشکر، میزان شکر تولیدی در کشور به یک میلیون و ۹۵۰ هزارتن رسید.

پیش بینی تولید ۲ میلیون تنی شکر طی سال جاری

۲۳ اردیبشهت ماه دبیر انجمن صنفی کارخانه های قند و شکر ایران گفت: ایران طی سال جاری به رکورد بی سابقه تولید ۲ میلیون تن شکر دست خواهد یافت.

بهمن دانایی میزان چغندر خریداری شده با احتساب چغندر پاییزه را تا ۳۱ فروردین امسال بالغ بر ۸ میلیون و ۷۹ هزار و ۸۳۷ تن اعلام و تصریح کرد: از این میزان، حدود ۷۷۶ هزار و ۴۷ تن مربوط به چغندر پاییزه و مابقی به میزان ۷ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۷۹۱ تن مربوط به بهره برداری جاری است.

وی گفت: این میزان تولید چغندرقند در عمر ۱۲۲ ساله صنعت قند کشور بی سابقه است به نحوی که این میزان تولید در سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به ۳۵ درصد افزایش را نشان می دهد.[۱]

گفتنی است طبق آمارهای رسمی میزان تولید شکر در سال ۹۲ حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بود که با ۷۸ درصد رشد در سال جاری به حدود ۲ میلیون تن خواهد رسید.

لزوم توجه جدی نمایندگان مجلس به ثمرات ادغام بخش بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی

با توجه به آمارهای اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی میزان تولید و واردات این محصول با ارزش اساسی طی ۶ سال گذشته در جدول زیر آمده است:

رشد ۶۰ درصدی تولید شکر در کنار کاهش ۳۷ درصدی واردات این محصول نشان دهنده درجه اهمیت برنامه ریزی واحد برای محصولات اساسی در وزارت جهاد کشاورزی است.

در واقع دلیل اصلی خودکفایی در تولید چنین محصولاتی، اتخاذ سیاست و راهبرد یکپارچگی مدیریت تولید و بازار است که از سال ۱۳۹۲ با اجرای قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی محقق شده است.

با ادامه شرایط کنونی در حوزه بازار محصولات کشاورزی، دستاوردهای چشم گیر دیگری نیز نصیب بخش کشاورزی کشور خواهد شد. دستاوردهایی که با تفکیک وزارتخانه ها و به ویژه جداسازی بازرگانی از وزارت کشاورزی، دیگر حاصل نمی شود.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۸۹۹۹۹



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.