۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۹۹۲ ۲۳ تیر ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۱ دسته: کشاورزی
۰

بر اساس مصوبه جدید ستاد تنظیم بازار کشور، به منظور کنترل قیمت گوشت قرمز در بازارهای داخلی ارز ۳۸۰۰ تومانی به واردکنندگان این محصول تعلق خواهد گرفت. اختصاص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای واردات گوشت با توجه به اختلاف حدودا ۴۰۰۰ تومانی آن با ارز بازار آزاد، به نوعی پرداخت یارانه به دامداران کشورهای دیگر است. این در حالی است که در میان مدت، با تخصیص همان میزان یارانه به واردکنندگان نهاده های دامی یا به دامداران، می‌توان میزان گوشت مصرفی در بازار را از طریق تولید داخلی تامین و قیمت بازاری این محصول را نیز کاهش داد.

به گزارش مسیر اقتصاد یکی از آخرین مصوبات ستاد تنظیم بازار در روزهای گذشته، چگونگی تخصیص یارانه ارزی به واردکنندگان گوشت گرم گوسفندی بود.

در آخرین جلسه ستاد تنظیم بازار کشور که به ریاست حسن یونس سینکی معاون اقتصادی و بازرگانی وزارت صمت برگزار شد، مقرر گردید تا واردکنندگان گوشت قرمز با استفاده از ارز دولتی ۳۸۰۰ تومانی، اقدام به واردات گوشت نمایند.

گفتنی است بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، میزان نیاز سالانه بازار کشور به مصرف گوشت در حدود ۱ میلیون تن است که از این میزان حدود ۸۳۰ هزارتن در داخل تولید و مابقی آن از طریق واردات تامین می شود.

از آنجایی که در مصوبه اخیر ستاد تنظیم بازار نیز سقف مشخصی برای واردات این محصول مشخص نشده است، به نظر می رسد شرکت های بازرگانی به میزان دلخواه گوشت قرمز گرم می توانند وارد نمایند که این موضوع با تخصیص ارز یارانه ای و فروش محصولات به قیمت بالاتر در بازارهای کشور، منجر به سود بالای واردات خواهد شد.

واردات گوشت در کنار ممنوعیت صادرات به زیان تولید کننده است

اختصاص ارز ۳۸۰۰ تومانی برای واردات گوشت با توجه به اختلاف حدودا ۴۰۰۰ تومانی آن با ارز بازار آزاد، به نوعی پرداخت یارانه به دامداران کشورهای دیگر است. این در حالی است که در میان مدت، با تخصیص همان میزان یارانه به واردکنندگان نهاده های دامی یا به دامداران، می‌توان میزان گوشت مصرفی در بازار را از طریق تولید داخلی تامین و قیمت بازاری این محصول را نیز کاهش داد.

گفتنی است طی ماه های اخیر علیرغم پرداخت یارانه ارزی به واردکنندگان، قیمت گوشت قرمز در بازارهای داخلی به قدری افزایش یافته که بیشتر خانوارهای کم درآمد این محصول باارزش غذایی را از سبد مصرفی خود کنار گذاشته اند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.