۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۹۰۱ ۰۹ آبان ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۰ دسته: کشاورزی
۰

حسین عبدالحی، معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات، ضمن اشاره به مخالفت های غیر منطقی محیط زیست در خصوص پرورش ماهی تیلاپیا در ایران، گفت: سازمان محیط زیست بایستی نسبت به یک مسئله علمی و فنی، تصمیم درستی را بگیرد و از افراد مطلع استفاده کند و برای نقاطی که امکان تولید تیلاپیا وجود دارد و قبلا هم در مورد این مناطق با سازمان توافق شده است، مساعدت کند که این اتفاق بیافتد.

حسین عبدالحی، معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات و متخصص آبزی پروری و شیلات در مصاحبه با خبرنگار مسیر اقتصاد  ضمن اشاره به دلایل مخالفت با پرورش ماهی تیلاپیا، توضیحاتی در مورد نشست تخصصی بررسی روند توسعه و چالش های پرورش ماهی تیلاپیا در ایران ارائه داد.

حسین عبدالحی در مورد ویژگی های بارز ماهی تیلاپیا گفت: ماهی تیلاپیا به دلیل اینکه تکثیرش آسان است، در محیط های طبیعی خیلی سریع می تواند گسترش پیدا کند. البته نه در هر جایی، به این معنی که اگر دمای آب به زیر ۱۰ درجه سانتی گراد برسد، این ماهی نمی تواند زنده بماند.

وی افزود: محیط زیست معتقد است که اگر این ماهی وارد محیط های طبیعی شود، گونه غالب آن منطقه می شود و موجب از بین رفتن سایر گونه ها می گردد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات در مورد مخالفت ها با پرورش تیلاپیا گفت: اینکه می گویند این ماهی مهاجم است، حرف درستی نیست. متاسفانه وقتی می خواهیم با یک موضوعی مخالفت کنیم از الفاظی استفاده می کنیم که بتوانیم مخالفت خود را توجیه کنیم.

وی ادامه داد: من بخشی از این مطلب را قبول دارم که اگر این ماهی وارد منابع طبیعی گردد، تهدیدی برای سایر گونه های منطقه می باشد. اما مسئله اینجاست که آن خطری را که سازمان محیط زیست معتقد است ممکن است اتفاق بیافتد،در حال حاضر اتفاق افتاده و به بدترین شکل اتفاق افتاده است.

متخصص آبزی پروری و شیلات در مورد آلودگی آب های خوزستان به گونه ای از این ماهی گفت: در حال حاضر منطقه خوزستان به گونه بد ماهی تیلاپیا، یعنی زیلی آلوده شده است که به نظر می رسد از منطقه عراق و سوریه وارد آب های ایران شده باشد. این ماهی از نظر پرورشی هیچ ارزش اقتصادی ندارد و به وزنی حدود ۱۰۰ گرم می رسد، در حالی که که نوع پرورشی آن یعنی گونه نیل در سن بلوغ به وزنی حدود ۷۰۰ گرم می رسد که این گونه خطری ندارد.

وی افزود: ما به هیچ وجه نگفتیم که این ماهی را در آب های آزاد پرورش دهیم، بلکه نظر ما این است که این ماهی را در مناطق مرکزی کشور که امکان راهیابی به محیط های طبیعی وحود ندارد پرورش دهیم. برای مثال استان های یزد، مرکزی، قم، سمنان و مناطقی که امکان راهیابی به آب های آزاد ندارد.

حسین عبدالحی، مخالفت دیگری که در مورد این ماهی می شود را درخصوص کیفیت گوشت این ماهی دانست و گفت: تقریبا در مورد مصرف هر ماده غذایی بیان می شود که مصرف بیش از اندازه آن، خوب نیست؛ مثل گوشت قرمز که ممکن است در مورد این ماهی نیز صدق کند.

وی خاطرنشان کرد: یکی از همکاران ما، در مورد این مسئله کار علمی کرده اند و در همایش های مختلف، مطرح کرده اند که این بحث ها درست نیست. نکته دیگر این است که این ماهی در سطح جهانی مصرف می شود از جمله کشور هایی که سطح استانداردهای غذایی شان از ما بالاتر است.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات درباره گستره پرورش تیلاپیا در منطقه گفت: در منطقه ما کشورهای عربستان، عمان، کویت، امارات و عراق این ماهی را پرورش می دهند. کشورهای حاشیه ی دریای خزر مثل منطقه آستاراخان شروع کرده اند به پرورش این ماهی. در سایر نقاط دنیا مثل آمریکا، کانادا و کشورهای اروپایی نیز این ماهی را پرورش می دهند.

وی افزود: ما در حوزه شیلات، تیم کارشناسی بسیار قوی و خبره ای را در موسسه تحقیقات علوم شیلات کشور، سازمان شیلات و استان ها داریم. با توجه به این مسئله، سازمان محیط زیست بایستی برای نقاطی که امکان تولید تیلاپیا وجود دارد و قبلا هم در مورد این مناطق با سازمان توافق کرده ایم، مساعدت کند که این اتفاق بیافتد.

متخصص آبزی پروری و شیلات گفت: من به عنوان کسی که تخصصم شیلات و آبزی پروری است و سال ها در کشور های مختلف آموزش دیده ام، معتقدم که پرورش ماهی تیلاپیا، می تواند برای کشور ما مفید باشد و بدون هیچ مشکلی برای محیط زیست در برخی از نقاط کشور انجام شود.

وی تاکید کرد: سازمان محیط زیست، بایستی به نظرات کارشناسی سایر بخش ها توجه کند و متاسفانه به دلیل عدم اطلاع برخی از کارشناسان، فشار مضاعفی به این حوزه از شیلات وارد شده است.

حسین عبدالحی درباره نشست تخصصی بررسی روند توسعه و چالش های پرورش ماهی تیلاپیا در ایران توضیح داد: این نشست توسط اتحادیه انجمن های علمی محیط زیست و منابع طبیعی کشور برگزار شده بود که از سازمان شیلات و موسسه تحقیقات نیز دعوت شده بود که ما هم در آن شرکت کردیم. متاسفانه کارشناسان و مدیران محیط زیست در این همایش شرکت نکردند که دلیل شان حذف سخنرانی آن ها از همایش بود در حالی که اسامی سخنرانان به صورت مشخص چاپ شده و وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: آقای دکتر آذری، یکی از اساتید دانشگاه، گفته بود که من در سال های قبل، مخالف پرورش تیلاپیا بوده ام ولی الان متوجه شده ام که اشتباه کردم و الان اعتراف می کنم که ما هم می توانیم جزو پرورش دهندگان تیلاپیا باشیم؛ با توجه به دانش و تجربه ای که در این زمینه وجود دارد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات در مورد نگاه دست اندرکاران به پرورش ماهی تیلاپیا گفت: نکته ای که مد نظر بود این است که ما نباید نسبت به مسایل علمی در کشور با تعصب و به صورت کورکورانه برخورد کنیم. حتی برخی با این گفته ایشان نیز مخالفت کردند. یعنی ما اجازه حرف زدن و اظهار نظر به افراد علمی کشور را هم نمی دهیم؟

وی تاکید کرد: ما باید بپذیریم که علم در دنیا یکسان است و این نیست که همه دنیا اشتباه می کنند و ما نباید وارد این حوزه شویم. من معتقدم که مسئولین سازمان محیط زیست بایستی علاوه بر یک عده خاص، به حرف دیگران نیز توجه کنند.

متخصص شیلات و آبزی پروری در پایان گفت: به نظر من، سازمان محیط زیست، بایستی شجاعت این را داشته باشد که نسبت به یک مسئله علمی و فنی، تصمیم درستی را بگیرد و از افراد مطلع استفاده کند و به حرف افرادی که دانش کافی در این زمینه ندارند توجه نکند.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.