۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۹۶۵ ۱۰ تیر ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۷ دسته: تولید
۰

قطعه سازان در صنعت خودرو با ۲ چالش در تامین مواد اولیه خود مواجه شده اند که چالش اول مرتبط با واردات و چالش دوم مرتبط با تامین داخلی این مواد است. با توجه به اینکه تحریم های جدید بر واردات قطعات خودرو بیش از خود خودرو تمرکز دارد، ضروری است برای رفع این دو چالش برنامه ریزی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد از نیمه مرداد ماه تحریم های جدید صنعت خودرو یعنی قطعات و مواد اولیه آغاز خواهد شد و لذا وابستگی به واردات قطعه چالش صنعت خودرو در ماه آتی خواهد بود.

بنا به گفته های نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازان کشور آنها خود خودرو را تحریم نکردند، بلکه هدف اصلی تحریم قطعات و مواد اولیه است. بنا به گفته های وی، اداره خزانه داری آمریکا ۵۰۰ نفر را در نظر گرفته است که دور زدن تحریم های ایران را رصد کنند.

عدم امکان تأمین مواد اولیه وارداتی قطعه سازان

مشخص است که در صورت تحریم صنایع خودروسازی، واردات مواد اولیه قطعه سازان با مشکلاتی مواجه خواهد شد. علاوه بر این از چالش های هفته های اخیر با مشکل مواجه شدن تخصیص ارز به واحدهای قطعه سازی است. این چالش سبب شده تا بسیاری از قطعه سازان نتوانند از ارز با نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای واردات مواد اولیه استفاده کنند.

در این باره قاسمی قهرودی مدیرعامل شرکت قطعه سازی شفقنا با اشاره به این‎که شرایط فعلی تأثیر منفی بر فعالیت تمامی قطعه سازان داشته است، گفت: برای واردات مواد اولیه بایستی ارز کافی تخصیص می‏یافت؛ به این منظور ما از اسفند‏ماه سال گذشته مکرر به بانک مرکزی و سایر بخش‏های مختلف مرتبط مراجعه کرده‏ایم و بیش از یک‏ماه است که هزینه دریافت ارز موردنیاز را نیز پرداخته ‏ایم اما تنها پاسخی که دریافت می‏کنیم این است که ارز کافی برای تخصیص وجود ندارد.

تسلط سفته بازان بر عرضه مواد اولیه داخلی در بورس کالا   

تأمین مواد اولیه داخلی برای قطعه سازان نیز با مشکلات عدیده ای همراه است. طبق شواهد دلالان و سفته بازان بر عرضه مواد اولیه در بورس کالا تسلط دارند. قاسمی قهرودی در این باره گفت: کنترل آن بخش از موادی که در بورس عرضه می‏شود، کامل به دست دلالان و سفته‏ بازان افتاده است.

مدیرعامل این شرکت قطعه سازی با اشاره به این‎که برای خرید مواداولیه داخل از بورس، سقف و سهمیه تعیین شده است، تصریح کرد: به ما اعلام کرده‏اند که فقط یک‎ چهارم ظرفیت امکان خرید وجود دارد؛ درمورد بعضی از مواد اولیه محدودیت نیز گذاشته‏ اند. وی با بیان اینکه پیش از این، سهمیه ما در یک‏ ماه ۲۰ تُن بود گفت: درحال‎حاضر چهار بار در ماه می‏توانیم خرید داشته باشیم که اگر قرار باشد کل نیاز ما از این طریق تامین شود، باید حداقل هفته ‏ای پنج تن مواد اولیه بخریم که این امکان فراهم نشده است.[۱]

لزوم اخذ مالیات از سوداگران بازار مواد اولیه در بورس کالا

یکی از اقداماتی که می تواند در مدیریت تقاضاهای غیر واقعی و سفته بازانه بورس کالا کارساز باشد، اتخاذ ترتیباتی جهت اخذ مالیات از معاملات سوداگرانه بورس است. لازمه فراهم شدن امکان اخذ مالیات از معاملات سوداگرانه بورس کالا، وجود شفافیت اطلاعاتی است. شفافیتی که بوسیله آن امکان رصد نوع معاملات در بورس مشخص شود و از طریق آن بتوان معاملات سوداگرانه و حجم و تعداد آن ها را شناسایی نمود.

در این راستا برای افزایش شفافیت در بورس کالا، انجمن سازندگان قطعات خودرو بایستی لیستی از قطعه سازان برای دریافت مواد اولیه را اعلام کنند. با این اقدام زمینه دریافت مالیات از سوداگران بورس کالا فراهم خواهد شد.

پینوشت:

[۱] دنیای خودرو کدخبر: ۲۱۵۶۰۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.