۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۸۸۴۹ ۰۹ تیر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۴ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: حسین عطااللهی
۰

هند به دلیل چشم انداز مثبتی که برای رشد اقتصادی خود در آینده متصور است، نیاز مبرمی به انرژی ایران دارد؛ لذا مسئولین این کشور به صراحت اعلام کرده اند در رابطه با ایران از تحریم های آمریکا پیروی نخواهند کرد. گام اساسی برای ادامه تجارت انرژی میان ایران و هند استفاده از روپیه و ریال جهت از بین بردن وابستگی به دلار است.

به گزارش مسیر اقتصاد سوشما سارایج، وزیر امور خارجه هند اظهار داشته است که سیاست خارجی ما تحت فشار کشورهای دیگر قرار نمی گیرد و ما در قبال ایران فقط تحریم های سازمان ملل را مورد توجه قرار می دهیم و از تحریم های آمریکا پیروی نخواهیم کرد.

نیاز هند به انرژی ایران برای دستیابی به رشد ۷ درصد

بعد از اعضای همکار و متحد بریکس یعنی چین و روسیه، هند نیز هیچ شک و تردیدی در رابطه با این موضوع ندارد و همچنان به خرید نفت از ایران ادامه خواهد داد. این کشور مایل است که با استفاده از روپیه و از طریق بانک یو سی او که در معرض تحریم های آمریکا قرار نگرفته است، برای پرداخت به ایران استفاده کند.

تجارت هند و آمریکا به ۱۱۵ میلیارد دلار در سال می رسد که در مقایسه با تجارت با ایران که ۱۳ میلیارد دلار است، عدد بزرگی است. اما طبق گفته صندوق بین المللی پول هند می تواند در سال ۲۰۱۸ به رشد چشمگیر ۷ درصدی و تولید ناخالص داخلی ۲.۶ تریلیون دلاری دست یابد و لذا هند برای این رشد به شدت نیاز به انرژی دارد.

بنابراین برای هند خرید انرژی از ایران از جنبه امنیت ملی اهمیت دارد. حال اگر این مسئله با تلاش های هند برای پیشی گرفتن از پاکستان در کنار هم در نظر گرفته شود، اهمیت روابط پیچیده اقتصادی و جغرافیایی- سیاسی آشکار می شود.

استفاده از روپیه و ریال راهکار توسعه همکاری های ایران و هند

همکاری گسترده هند و ایران حول مسائل انرژی، اتصال کریدورهای تجارت و سرمایه گذاری، بانکی، بیمه، حمل و نقل و کشتیرانی با استفاده از روپیه و ریال امکانپذیر است که می تواند به کنار گذاشتن استفاده از دلار کمک کند.

هند و ایران در حال حاضر با استفاده از یورو معامله می کنند، به این ترتیب این گام ابتدایی برای دور زدن دستورات وزارت خزانه داری آمریکا است. هر دو کشور در حال حاضر هنوز از سوئیفت استفاده می کنند. فرض بر این است که اتحادیه اروپا به نقض توافق هسته ای توسط آمریکا و اقدامات بعدی آن عمل نمی کند و لذا واردات نفت هند نیز تحریم نمی شود.

اگر این واقعیت وجود داشته باشد، گام دوم که به طور چشمگیری اهمیت خواهد داشت، تجارت انرژی ایران و هند با استفاده از ریال و روپیه خواهد بود. با این اقدام تسهیل شده، ایران فروش نفت خود را بیمه و تضمین کرده است.

نیازمندی هند به گاز میدان پارس جنوبی ایران

هند نیازمند دسترسی عمده به گاز طبیعی پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان است. حال این دسترسی باید از طریق خط لوله ایران-پاکستان- هند صورت بگیرد یا احتمالا از طریق خط لوله خلیج فارس به اقیانوس هند رسانده شود.

برای هند یک خط مستقیم دریایی به ایران و سپس به سمت آسیای مرکزی از جمله دسترسی به ثروت معدنی افغانستان کاملا ارزشمند است. سرمایه گذاری هند در بندر چابهار نیز که نسخه هندی جاده ابریشم برای دسترسی به آسیای مرکزی و افغانستان است، بسیار اهمیت دارد.

مقابله بریکس و شانگهای با انزوای ایران

در ۹ ژوئن ۲۰۱۸ اجلاس سران سازمان همکاری های شانگهای برگزار شد که عرصه ای برای طرح و گفتگو درباره تمامی مباحث مطرح شده است. روسیه، هند، چین و پاکستان به عنوان اعضای کامل در آن حضور داشتند، همچنین ایران و افغانستان نیز به عنوان ناظران فعلی حضور داشتند و در آینده به عنوان اعضای اصلی پذیرفته خواهند شد.

در چنین شرایطی انتظار می رود روسیه، هند و چین به عنوان اعضای متحد بریکس و سازمان همکاری های شانگهای در مقابل منزوی شدن ایران مقاومت نمایند.

منبع: آسیا تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.