۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۱۸۳ ۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

کرباسیان وزیر اقتصاد گفت: در جریان سفر رئیس جمهور و هیأت همراه به چین، دو کشور تفاهمنامه ای جهت همکاری های مالی و استفاده از ارزهای ملی در تجارت امضاء نموده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد مسعود کرباسیان وزیر امور اقتصادی و دارائی دیروز از انعقاد تفاهم نامه میان ایران و چین جهت همکاری های مالی و استفاده از ارزهای ملی طرفین در تجارت خبر داد.

به گفته کرباسیان در حاشیه سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به چین چهار تفاهم نامه مشترک بین ایران و چین به امضاء رسیده است.

کرباسیان همچنین گفته است که طبق این تفاهمنامه، روابط تجاری هر دو کشور در چارچوب یک جاده یک کمربند ترسیم شد که در آن بر تعیین سهم هر دو کشور در نقشه راه این طرح تأکید شده است.

گفتنی است، این اسناد همکاری در جریان سفر رئیس جمهور کشورمان به چین که به منظور شرکت در اجلاس شانگهای در تاریخ نوزدهم و بیستم خرداد ماه صورت پذیرفته بود به امضای طرفین رسیده است.

کشور چین یکی از مهمترین شرکای تجاری ایران است. این کشور در سال های اخیر به منظور کاهش وابستگی به نظام دلاری اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه با بیش از ۴۰ کشور نموده است و در این پیمان ها به جای استفاده از ارزهای جهانروایی از قبیل دلار و یورو از ارزهای ملی استفاده می شود.

چین همچنین اقدام به راه اندازی سیستم پرداخت جایگزین سوئیفت نموده است تا بدین طریق مبادلات یوآنی خود با کشورهای دیگر را بدون نیاز به سوئیفت انجام دهد.

در شرایط کنونی و باتوجه به تهدیدات تحریمی آمریکا، ضروریست بانک مرکزی انعقاد پیمان پولی با سایر کشورهای با اهمیتی از قبیل روسیه، هند، عراق و برزیل را نیز در دستور کار قرار دهد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.