۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۷۱۵ ۰۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات، ضمن اشاره به اینکه می توان ماهی تیلاپیا را به صورت کنترل شده و بدون ایجاد هر گونه مشکلی پرورش داد، گفت: در اکثر کشور های منطقه و حاشیه خلیج فارس، آمریکا، کانادا و حتی کشور های اروپایی این ماهی پرورش داده می شود و پرورش این ماهی مشکلی برای قزل آلا ایجاد نمی کند.

حسین عبدالحی معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات و متخصص آبزی پروری و شیلات در مصاحبه با خبرنگار مسیر اقتصاد  ضمن اشاره به مزیت های پرورش ماهی تیلاپیا، درباره مقایسه ماهی تیلاپیا و قزل آلا توضیحاتی ارائه داد.

حسین عبدالحی در خصوص ویژگی های این ماهی گفت: تیلاپیا گونه ای است که پرورش آن راحت است و تراکم پذیری بالایی دارد و می تواند با هزینه بسیار پایین تولید شود. در حوزه آبزیان از آن به عنوان مرغ پرورشی یاد می شود. پیش بینی فائو این است که تولید تیلاپیا تا سال ۲۰۳۰ به ۳۰ میلیون تن در سال برسد.

وی افزود: الان ۱۴۰ کشور در دنیا به پرورش این ماهی مشغول اند و ۹۰ درصد تیلاپیا در کشور هایی تولید می شود که این گونه را وارد کرده اند.

متخصص آبزی پروری و شیلات در مورد غذایی که تیلاپیا مصرف می کند، گفت: خوراک این ماهی از پایین ترین زنجیره غذایی است. ماهی های دیگر، معمولا جیره غذایی با پروتئین بالا را مصرف می کنند ولی این ماهی جیره با پروتئین پایین را مصرف می کند و تحمل پذیری بالایی دارد. نکته مثبت برای پرورش ماهی تیلاپیا این است که آب بسیار کمی نیاز دارد و حتی طرح هایی وجود دارد که به جز آب اولیه برای پر کردن مخازن به آب دیگری نیاز ندارد.

وی افزود:  با توجه به آب کمی که این ماهی نیاز دارد، در هر جای دنیا به صورت کنترل شده، می توان این ماهی را پرورش داد. همانطور که در اکثر کشور های منطقه و حاشیه خلیج فارس، آمریکا، کانادا و حتی کشور های اروپایی این ماهی پرورش داده می شود. برای آب مورد نیاز پرورش این ماهی هم از آب چاه، قنات و آب های لب‌شور که برای مصارف کشاورزی نیز استفاده می شود می توان استفاده کرد.

معاون توسعه آبزی پروری سازمان شیلات گفت: بر اساس آمار فائو، ماهی تیلاپیا جز گونه های پرورشی است که در حوزه آبزی پروری، رشد بسیار بالایی داشته است و تولید آن در سطح جهانی به حدود ۵ میلیون تن در سال رسیده است. البته ما گونه های مختلفی از تیلاپیا را داریم که گونه ای که بیشترین تولید را دارد تیلاپیای نیل است.

حسین عبدالحی در خصوص اینکه با پرورش تیلاپیا یک رقیب برای قزل آلا ایجاد می شود، گفت: ما گونه هایی را داریم که تنها در آب شور، آب شیرین، آب شیرین گرم، آب شیرین سرد، آب شور گرم، آب شور سرد و گونه هایی که در آب لب‌شور می توانند زندگی کنند؛ بنابراین نمی توان تیلاپیا را که در آب شیرین و شور پرورش می دهند با قزل آلا که پرورش آن در آب سرد و شیرین و اصطلاحا آب با کیفیت است، مقایسه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: مصرف سرانه گوشت ماهی در ایران، ۱۰ کیلوگرم است و متوسط مصرف جهانی ۲۰ کیلوگرم. با توجه به تنوع طلبی مصرف کنندگان در انتخاب نوع ماهی، ما اگر بخواهیم فقط ۲ کیلوگرم مصرف سرانه مان را افزایش دهیم، با جمعیت ۸۰ میلیونی کشور، چیزی حدود ۲۰۰ هزار تن باید افزایش تولید داشته باشیم. درحالی میزان واردات این ماهی در سال گذشته، ۱۲هزار تن بوده است که حدود ۶۰ میلیون دلار ازرش مالی آن بوده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.