۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۸۵۴ ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۵ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

تحولاتی از قبیل راه اندازی بازار قراردادهای آتی نفت یوآنی توسط چین، تحریم های نفتی ایران و افزایش ذخایر خارجی چین، سبب ارتقاء جایگاه بین المللی و استفاده بیشتر از یوآن در معاملات فرامرزی خواهد شد. همچنین ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک، نفت خود به چین را بعد از احتمال اعمال دوباره تحریم ها، بوسیله یوآن می‌فروشد.

به گزارش مسیر اقتصاد چین در حال تلاش برای ارتقاء جایگاه یوآن به عنوان یک ارز بین المللی است. پس از کاهش ارزش در سال ۲۰۱۵ یوآن بار دیگر روند صعودی خود را آغاز کرده است.

طبق گزارش بلومبرگ، سهم یوآن در تجارت جهانی در سه سال گذشته ۲.۸ درصد بوده است که این سهم در حال حاضر به ۱.۷ درصد کاهش یافته است، اما این میزان دوباره افزایش خواهد یافت.

یکی از دلایل آن این است که ذخایر خارجی چین به عنوان دارنده بزرگترین ذخایر جهان، امسال افزایش یافته است. همچنین یوآن بزرگترین تقویت در ۱۰ سال گذشته را در سه ماهه اول امسال شاهد بوده است.

جی تیانگه، متخصص بازار ارز و استراتژیست چینی گفته است که مطمئنا بیشترین استفاده از یوآن در انتقالات وجه فرامرزی در سال جاری خواهد بود.

تحلیلگران می گویند که ابتکار جاده ابریشم چین نیز با افزایش جریانات پولی میان چین و کشورها مشارکت کننده در این پروژه، باعث ارتقاء هرچه بیشتر جایگاه بین المللی یوآن خواهد شد.

چین سهم استفاده از یوآن با شرکای تجاری اصلی خود به ویژه ایران و روسیه که در معرض تحریم های آمریکا قرار دارند را افزایش داده است. چین و روسیه یک صندوق سرمایه گذاری مشترک یوآنی به ارزش ۱۰ میلیارد دلار را ایجاد کرده اند.

راه اندازی بازار آتی قراردادهای نفت یوآنی نیز امسال احتمالا سبب تقویت جایگاه یوآن خواهد شد. همچنین ایران به عنوان سومین تولیدکننده بزرگ نفت عضو اوپک، نفت خود به چین را بعد از احتمال اعمال دوباره تحریم ها، بوسیله یوآن می‌فروشد.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.