۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۵۶۳ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲ دسته: تجارت دوجانبه، تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

وزارت بازرگانی پاکستان با هدف تدوین یک توافق تجارت دوجانبه جامع و مناسب با ایران، تمامی شرکت های مشاوره‌ای و کارشناسان این کشور را به ارزیابی این توافقنامه دعوت کرده است. این وزارت خانه موضوعات اولویت دار خود در این خصوص را منتشر نموده و از کارشناسان درخواست کرده است در این زمینه ها پیشنهادات خود را ارائه کنند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت بازرگانی پاکستان با نزدیک شدن به موعد تعیین شده برای مذاکرات بر سر مرحله نهایی توافقنامه تجاری ایران-پاکستان، تحقیقات جامعی را در این خصوص آغاز نموده است.

طرفین در آخرین دیدار تصمیم گرفته بودند که تا ژوئن ۲۰۱۸ تحقیقات لازم برای ارائه‌ی خواسته‌ها و پیشنهادات خود از یکدیگر را انجام دهند. قرار است پس از حصول توافق بر سر پیشنهادات دو کشور، متنی تهیه گردد و به متن اولیه این توافقنامه پیوست شود.

به همین منظور وزارت بازرگانی پاکستان، شرکت های مشاوره‌ای و کارشناسان این کشور را به تحلیل و بررسی این توافقنامه دعوت نموده و از آنان خواسته است که پیشنهادات خود را برای تدوین مرحله نهایی این توافقنامه ارائه کنند.

ایران و پاکستان به دنبال تکمیل توافقنامه تجارت آزاد با یکدیگر

در سال ۲۰۱۶ بود که اولین مذاکرات برای دستیابی به یک توافقنامه تجارت آزاد بین ایران و پاکستان صورت گرفت. طرفین پذیرفتند که صورت اولیه ای از توافقنامه را به امضا و اجرا در آورند و سپس مطابق با یک جدول زمانی، مرحله به مرحله این توافقنامه را کامل کنند.

بخش‌های مربوط به قوانین و سازوکارهای بهداشتی، موانع فنی تجارت و همکاری‌های گمرکی، همزمان با مذاکرات اصلی توسط کارشناسان دو کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت. طرفین در نتیجه‌ی این گفتگوها به یک متن مشترک در خصوص تجارت کالا دست یافتند و آن را برای بررسی‌های بیشتر به وزارت‌خانه‌های مربوطه در کشورهای خود ارجاع دادند.

طرفین همچنین به عنوان دستور کار مرحله‌ی بعد مذاکرات، فهرست امتیازات مورد نظر خود در خصوص کاهش تعرفه‌ها را به یکدیگر ارائه کردند.

موضوعات مورد بررسی در تحقیقات وزارت بازرگانی پاکستان

وزارت بازرگانی پاکستان در همین خصوص از همه شرکت های مشاوره‌ای و صاحب نظران برای ارائه‌ی تحلیل و ارزیابی خود در خصوص موضوعات زیر دعوت کرده است.

  • رفتار تجاری ایران در سطح بین‌الملل
  • راه‌های دور زدن تحریم ها
  • همگرایی منطقه‌ای
  • شرکای تجاری ایران و پاکستان
  • ظرفیتهای پاکستان در صادرات به ایران
  • ایجاد راه‌های ارتباط بانکی
  • فهرست تعرفه‌های حساس
  • فهرست پیشنهادی برای کاهش تعرفه کالاها
  • موانع غیر تعرفه‌ای

تحقیقات مذکور همچنین شامل بررسی الزامات عملی تحقق اهداف ترسیم شده است. مواردی چون بررسی رویه های گمرکی کشور هدف، مطالعه تطبیقی نظام های تجاری منطقه و اثرات آن ها بر توافقنامه تجاری ایران-پاکستان و همچنین راه‌های جبران زیان های احتمالی از این دست هستند.

وزارت بازرگانی پاکستان همچنین به دنبال یک ارزیابی دقیق از نظام پرداخت بانکی مورد استفاده توسط سایر شرکای تجاری ایران است.

نقش مخرب برخی کشورها در بهبود روابط تجاری ایران-پاکستان

روابط تجاری ایران-پاکستان علی رغم مزایای فراوانی که برای طرفین دارد، همواره تحت تاثیر نقش مخرب آمریکا بوده است. بخشی از ظرفیت بالای آمریکا برای ایجاد اخلال در تجارت ایران و پاکستان به آن دلیل است که بیشترین صادرات پاکستان به مقصد این کشور انجام می‌شود.

پاکستان در سال گذشته ۳.۶ میلیارد دلار کالا به آمریکا صادر کرده است که این رقم ۱۵ درصد از کل صادرات پاکستان را تشکیل می‌دهد. انگلیس، امارات و آلمان نیز که از مهمترین شرکای صادراتی پاکستان هستند، تمایلی به گرمی روابط ایران و پاکستان ندارند.

ایجاد نظام بانکی مستقل و غیر قابل رهگیری راهکار مناسب توسعه روابط

ایران هم اکنون، چهاردهمین شریک واردات و سیزدهمین مقصد صادرات پاکستان است. بیشترین صادرات پاکستان به ایران برنج و غلات است و بیشترین صادرات ایران به پاکستان محصولات کشاورزی، غذایی و پتروشیمی است.

در چنین شرایطی اگر دو کشور بتوانند روابط تجاری دوجانبه خود را با استفاده از یک نظام پرداخت مستقل از کشورهایی همچون آمریکا ساماندهی نمایند، بخش قابل توجهی از مشکلات دو کشور در زمینه توسعه روابط دوجانبه مرتفع خواهد شد.

منبع : دیلی تایمز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.