۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۴۵۱ ۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۷ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

مالیات بر عایدی سرمایه در پی احتکار مسکن بعد از جنگ جهانی دوم در بریتانیا معرفی شد و از سال ۱۹۶۵ با هدف کنترل سوداگری اعمال شده است. نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در بریتانیا از ۱۰ درصد تا ۲۸ درصد تحت شرایط گوناگون، تغییر می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد در بریتانیا مالیات بر عایدی سرمایه قدمتی به نسبت طولانی دارد. یکی از دلایل اصلی معرفی CGT در این کشور، رشد سریع ارزش ملک پس از جنگ جهانی دوم بود.

رشد سریع قیمت مسکن و مستغلات منجر به این شد که سوداگران املاک عمدتا خانه ها را احتکار کنند تا درآمد اجاره ای ایجاد نشود و عایدی سرمایه بیشتر شود. در این زمان بود که سیستم مالیات بر عایدی سرمایه، توسط جیمز کالجان، رئیس مجلس بریتانیا در سال ۱۹۶۵ معرفی شد و مورد استفاده قرار گرفت.

وجود تخفیف مالیاتی با توجه به میزان عایدی

مالیات بر عایدی سرمایه(CGT) مالیات بر افزایش ارزش دارایی‌ها مانند خانه دوم، عتیقه‌جات یا سهام در زمان مالکیت آن‌هاست. مشمولیت مالیات زمانی اتفاق می افتد که دارایی به فروش برسد یا به شخص دیگری منتقل شود. هر فرد باید مقداری سود بر روی آیتم‌های خود داشته باشد تا بر روی آن‌ها مالیات بپردازد.

مقدار این مالیات به این بستگی دارد که افراد از مالیات دهندگان درجه یک و یا از مالیات دهندگان نرخ بالاتر باشند و اینکه چه مقدار تخفیف مالیاتی برای سال مالیاتی جاری دارند.

اخذ مالیات بر عایدی سرمایه در بریتانیا از ثروتمندان

در هر سال مالیاتی هر کسی که مشمول مالیات می‌شود، یک مقرری سالانه معافیت از مالیات دریافت می‌کند که به عنوان «میزان مالیات سالانه» شناخته می‌شود. اگر سود کلی هر فرد برای سال مالیاتی، پس از کسر هر گونه زیان و اعمال هر کدام از تخفیف ها بیش از این مبلغ باشد، مشمول پرداخت CGT خواهد شد.

اجازه معافیت مالیات سالانه به افراد این امکان را می‌دهد که هر ساله میزان معینی از عایدی سرمایه را پیش از پرداخت مالیات معاف کند. تقریبا هر کسی که مشمول پرداخت CGT باشد این حق معافیت از مالیات را دریافت می‌کند.

دولت بریتانیا اجازه معافیت در سال مالیاتی ۲۰۱۹-۲۰۱۸ را به میزان ۱۱۷۰۰ پوند برای هر نفر تعیین نموده است. برای افراد متاهل، اگر دارایی ها به صورت مشترک مورد استفاده قرار بگیرد، مقدار معافیت دو برابر خواهد شد. این میزان معافیت سالانه برای بیشتر افراد ساکن در بریتانیا، افراد معلول و نمایندگان اموال فرد متوفی خواهد بود. سایر افراد و شرکت ها میزان معافیت پایین تری دارند. میزان این معافیت ۵۶۵۰ پوند است.

دارایی های مشمول مالیات بر عایدی سرمایه

املاک دوم و بیشتر، سهام، خرید و فروش سوداگرانه و اشیاء با ارزش مانند جواهرات، عتیقه جات و موارد مشابه آن ها سرمایه گذاری هایی هستند که ممکن است در اثر افزایش قیمت مشمول مالیات بر عایدی سرمایه گردند.

از آوریل ۲۰۱۶، دو نرخ متفاوت از CGT ارائه شده است، که بسته به دارایی که فرد یا شرکت در آن سود کرده است و گروه مالیاتی افراد متفاوت است، پرداخت می شود. به این ترتیب که درخصوص اموال و دارایی های غیر از املاک نرخ مالیات بر عایدی سرمایه بین ۱۰ تا ۲۰ درصد در نظر گرفته شده است؛ و برای خانه های دوم به بالا نرخ این مالیات بین ۱۸ تا ۲۸ درصد می باشد.

دارایی های معاف از مالیات بر عایدی سرمایه

در بریتانیا برخی از اموال و دارایی ها از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف هستند که در ادامه به آن ها اشاره می شود.

  1. اتومبیل شخصی؛ این معافیت اتومبیل هایی که برای کسب و کار و کسب منفعت استفاده می شوند را شامل نمی شود.
  2. عایدی سرمایه حاصل از هدایا به همسران و خیریه ها
  3. خانه اصلی افراد؛
  4. برخی از اموال شخصی؛ اموالی مثل عتیقه جاتی که کمتر از ۶۰۰۰ پوند ارزش دارند و اموال با بیش از ۵۰ سال قدمت یا کمتر که مستهلک شده اند، معاف هستند.
  5. عایدی سرمایه حاصل از برخی سرمایه گذاری های مالی؛ نظیر اوراق قرضه دولتی و حقوق بازنشستگی، بیمه عمر، برخی از طرح ها و کسب و کارهای جدید
  6. ارث؛ بهره مند شدن از ارث از پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه معاف است اما مالیات بر ارث به طور جداگانه دریافت می شود.

منابع: سایت دولت بریتانیا، ویچ، کارشناسان مهاجرت  و تلگراف



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.