۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۶۰۸۴ ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲ دسته: انرژی
۰

روسیه برای رهایی از مشکلات خام فروشی نفت به دنبال ساخت مجتمع های عظیم پتروشیمی است. در همین راستا این کشور قصد دارد سرمایه گذاری های خود را از تولید نفت خام به سمت توسعه پتروشیمی سوق دهد. روسیه هدف خود را پیشی گرفتن از رقبایی چون ایران و چین اعلام کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد در حال حاضر بیشتر نفت روسیه به صورت خام صادر می شود. این خام فروشی روسیه سبب شد تا با کاهش ارزش نفت در سال های اخیر بودجه ملی این کشور نیز به شدت تحت تاثیر قرار بگیرد. با توجه به این شرایط اکنون حداقل ۳ شرکت بزرگ بازار انرژی روسیه در حال ساخت و گسترش پروژه های عظیم پتروشیمی با سرعتی دو برابر رشد جهانی هستند.

در همین راستا شرکت های انرژی روسیه به طور فزاینده ای تمرکز خود را بر روی محصولات پتروشیمی قرار داده اند. این تمرکز به منظور کاهش رشد فروش نفت خام و انتقال سرمایه گذاری به بخش هایی است که سریع رشد می کنند.

یکی از کارشناسان پتروشیمی روسیه گفته است: هم اکنون روسیه ۱ درصد از کل تولیدات پتروشیمی جهان را در اختیار دارد. و ایالات متحده، اروپا و بسیاری از کشورهای دیگر مانند تایلند، تایوان، برزیل، ایران و چین از روسیه در این زمینه پیشی گرفته اند. اما وضعیت در حال تغییر است.

به تازگی هلدینگ سیبیور(Sibur) مجتمع پتروشیمی عظیمی را به بهره برداری رساند؛ گازپروم روسیه قصد  سرمایه گذاری به ارزش ۵ میلیارد دلار را در دریای بالاتیک دارد؛ شرکت روس‌نفت (Rosneft) نیز قصد دارد جهش عظیمی را در ظرفیت پتروشیمی شرق روسیه ایجاد کند.

مجتمع جدیدی که هلدینگ سیبیور ساخته است تبدیل به یکی از ۵ مجتمع بزرگ پتروشیمی دنیا خواهد شد. این مجتمع ظرفیت تولید سالانه حدود ۱.۵ میلیون تن اتیلن و و ۵۰۰ هزار تن پروپیلن را دارد. محل مجتمع به گونه ای است که خوراک های مانند نفتا و گاز در کمترین فاصله در دسترس است و هزینه های حمل ونقل به کمترین میزان کاهش می یابد.

شرکت سیبور معتقد است بازار داخلی روسیه ظرفیت کافی برای رشد صنعت پتروشیمی دارد. در همین راستا رشد سالانه ی ۳ درصد ی تقاضا برای محصولات پتروشیمی در بازار داخلی روسیه تا سال ۲۰۲۵ تخمین زده می شود.

پیش بینی می شود در سال های آتی رشد جهانی پتروشیمی دو برار رشد اقتصاد جهانی باشد. افزون بر آن صنعت پتروشیمی تنها حوزه ی نفتی است که کارشناسان آینده خوبی برای آن متصور هستند. این آینده خوب ناشی از افزایش تقاضا برای کالاهای مصرفی است؛ کالاهای مصرفی که اغلب از مواد پتروشیمیایی ساخته می شوند.

منبع: realnoevremy



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.