۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۷۱۷ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۶ دسته: پول و بانک، قانون چک کارشناس: سجاد حیدرزاده
۰

یکی از مسئولان انتشارات «فرهنگ معاصر» گفت: دلیل عدم مراجعه به دادگاه، رویه پیچیده و نامناسب پیگیری مطالبه وجه چک برگشتی است که گیرنده چک را برای رسیدن به حق خود مجبور به انجام هزینه زمانی و پولی بیشتری از مبلغ چک برگشتی می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد چک یکی از ابزارهای معامله در نظام اقتصادی کشور است که انجام مبادلات را تسهیل می کند؛ با این وجود این ابزار در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد و استفاده از آن، با چالش های متعددی همراه است.

به گفته ناشران کتاب به عنوان یک صنف اقتصادی، سند تجاری چک در کسب و کار آنها جایگاه ویژه ای دارد؛ برای نمونه انتشارات «فرهنگ معاصر» و «محراب قلم» حدود ۸۰ درصد معاملات خود را با ابزار چک انجام می دهند.

مهمترین گلایه فعالان این صنف اقتصادی، فضای نااطمینان پذیرش چک مشتریان است که موجب شده تنها با اشخاصی معامله چک انجام شود که آشنایی قبلی وجود دارد.

اطمینان خاطر در استفاده از چک وجود ندارد

گنابادی از مسئولان انتشارات «نیما» با بیان اینکه ۴۰ الی ۵۰ درصد چک های دریافتی این انتشارات برگشت می خورد، اظهار داشت: راهکار مشخصی برای پوشش چک های برگشتی وجود ندارد. اگر زمینه اعتبارسنجی اشخاص فراهم شود اطمینان خاطر در معاملات با چک افزایش می یابد.

وی ادامه داد: وجود اطمینان در اقتصاد بسیار حائز اهمیت است. انتشارات ما در حوزه فرهنگی کار می کند در حالی که بازگشت سرمایه ندارد. نشر ما تولید انبوه دارد با این وضعیت تا چه زمانی می توانم به فعالیت ادامه دهیم؟ در حال حاضر تمام درآمد انتشارات صرف پوشش هزینه ها می شود و به ناچار قیمت کتاب ها را افزایش می دهیم.

گنابادی با اظهار نارضایتی نسبت به فرآیند صدور دسته چک توسط بانک ها بیان کرد: در حال حاضر هر کس به بانک ها رجوع کند به راحتی می تواند دسته چک دریافت کند و همین موضوع اعتبار چک را کاهش می دهد. این در حال است که چک در کشورهای پیشرفته ابزار معتبری است و به فردی چک داده می شود که حساب بانکی وی کارکرد خوبی داشته باشد که پشتوانه اعتبار صادرکننده چک باشد؛ در حالی که در بانک های ما از وضع کسب و کار متقاضی دسته چک پرسیده نمی شود و متقاضی به راحتی جواز کسب جعلی ارائه می دهد.

مشکل دیگری که ناشران کتاب در خصوص چک به آن اشاره کردند، مربوط به وصول مطالبه وجه چک برگشتی است. نکته جالب آنجاست که آنها از اقدام قضایی علیه صاحب حساب چک برگشتی خودداری می کنند. در این رابطه بهترین و شاید تنها اقدام موثر آنها تماس با صادرکننده چک برگشتی و درخواست تامین وجه چک است.

دادگاه برای مطالبه وجه چک برگشتی کارآمد نیست

در این زمینه یکی از مسئولان انتشارات «فرهنگ معاصر» گفت: دلیل عدم مراجعه به دادگاه، رویه پیچیده و نامناسب پیگیری مطالبه وجه چک برگشتی است که گیرنده چک را برای رسیدن به حق خود مجبور به انجام هزینه زمانی و پولی بیشتری از مبلغ چک برگشتی می کند.

این مسئله باعث شده افراد سودجو چک های بی محل بیشتری را روانه بازار کنند. یکی از کارکنان انتشارات «نیما» با اشاره به این نکته ادامه می دهد: صادرکننده به ما می گوید که پول ندارم هر کاری می خواهی انجام بده! این نشان از بی اعتباری چک است.

با توجه به تصویب طرح اصلاح قانون صدور چک در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس باید منتظر ماند و دید که وکلای ملت برای افزایش اعتبار ابزار چک در اقتصاد چه اقداماتی انجام خواهند داد.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.