۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۶۳۷ ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۶ دسته: مالیات بر خانه های خالی، مسکن کارشناس: حسین عبداللهی درآباد
۰

دانمارک با استفاده از سیستم های دیجیتالی و آنلاین، کلیه اطلاعات املاک و مستغلات را جمع آوری کرده و بر حسب خالی بودن و یا عدم استفاده از زمین، آن را مشمول مالیات می‌کند. در این کشور خالی نگه داشتن یک خانه بیش از ۱۸۰ روز غیرقانونی است و مالک آن موظف است در صورت عدم اقامت، آن را اجاره دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد در کپنهاگ دانمارک حدود ۲۱ هزار واحد مسکونی معادل ۳.۵ درصد کل واحدهای شهر، خانه خالی وجود دارد که به نسبه آمار بسیار پایینی برای خانه های خالی محسوب می شود؛ آنچه منجر به این درصد مورد قبول در میزان خانه‌های خالی در این کشور شده است، بهره مندی از چندین سیستم ثبت اطلاعات و ثبت مالیاتی برای به حداقل رساندن میزان خانه‌های خالی است.

اطلاعات املاک دانمارک دیجیتالی است

از موانع موجود برای رفع معضل خانه خالی در کشورها، ضعف اطلاعاتی مالکین، ثبت زمین و هزینه بالا پرس و جو حضوری است. در دانمارک ثبت دیجیتالی اطلاعات برای تأمین مالکیت حقوقی لازم است و تمام داده‌های قبلی که دیجیتالی نبوده است برای ایجاد یک پایگاه داده کامل از املاک، در سایت وارد می‌شوند.

استفاده از پایگاه داده (www.tinglysningen.dk) به صورت آنلاین، اطلاعات اصلی برای یک ملک خاص را نشان می‌دهد؛ بنابراین با وارد کردن یک آدرس، نوع مالکیت، ارزش ملک و زمین، شناسه طراحی، جزئیات وام و سایر اطلاعات در اختیار افراد قرار داده می‌شود.

اطلاعات املاک سپس به وب سایت آژانس داده زمین دانمارک (sdfekort.dk) که در آن نقشه‌ها شناسایی می‌شوند و منطقه را مانند تصویر زیر نشان می‌دهد، انتقال می‌یابد.


علاوه بر این، دانمارک دارای یک سرور اطلاعات عمومی (www.ois.dk) است که توسط اداره گمرک و اداره مالیاتی مورد استفاده قرار می گیرد. این سرور داده‌های املاک شامل نقشه‌ها، اطلاعات نقشه‌ها، گزارش وضعیت ملک و غیره را از تمام سیستم‌های ثبت جمع‌آوری می‌کند. گرچه در این سامانه، به منظور رعایت امنیت اطلاعات، بدون ورود به سیستم تنها اطلاعات محدودی در دسترس قرار می گیرد.

وضع مالیات بر ارزش زمین به منظور جلوگیری از احتکار

در دانمارک، صاحبان املاک هر دو مالیات ارزش زمین را به شهرداری محلی و مالیات بر ارزش املاک را به دولت پرداخت می‌کنند. نرخ مالیات بر ارزش زمین به وسیله شهرداری شهرستان‌ها تعیین می‌شود اما عموماً بین ۱.۶ تا ۳.۴ درصد ارزش زمین است که در سیستم ثبت نیز منتشر می‌شود.

مالیات بر ارزش زمین به منظور حفظ اموال عمومی در دانمارک اعمال می‌شود و از استفاده سودجویانه و کسب سود بادآورده ناشی از افزایش قیمت زمین جلوگیری می‌کند. علاوه بر این با استفاده از مالیات بر ارزش زمین، زمین‌های خالی که مناسب برای ساخت‌وساز واحدهای مسکونی است، مورد استفاده قرار می گیرد.

خالی نگه داشتن خانه بیش از ۱۸۰ روز غیر قانونی است

در دانمارک یک سیستم مالکیت و استفاده مؤثر افراد وجود دارد که هیچ خانه‌ای بیش از ۱۸۰ روز در سال خالی نباشد و افراد صاحب ملک ملزم هستند که یا خودشان در ملک ساکن باشند یا آن را اجاره دهند.

نکات زیر در زمینه اجرای این قانون جالب توجه هستند.

  • خانه‌های تعطیلاتی که تنها در تابستان به عنوان محل اقامت استفاده می‌شوند، معاف هستند و می‌توانند برای کمتر از ۱۸۰ روز استفاده شوند.
  • تمامی خانه‌هایی که برای فروش و یا اجاره در بازار قرار می‌گیرند، مشمول مالیات نیستند، حتی اگر کمتر از ۱۸۰ روز از خرید آن گذشته باشد. چراکه برخی استثنائاتی در قوانین در نظر گرفته شده است؛ به طور مثال برخی شهرهای کوچک، باهدف افزایش انگیزه مردم به عدم مهاجرت، شرایط را برای داشتن یک خانه اضافه معاف از مالیات برای مردم فراهم کرده‌اند.
  • محدودیت‌هایی در مورد خرید ملک توسط افراد غیر دانمارکی وجود دارد: یک خریدار باید در زمان خرید در کشور ۵ سال اقامت دائم داشته باشد.

قانون اجبار اقامت ۵ ساله در جهت جلوگیری از کاهش جمعیت، جلوگیری از تشکیل مناطق با خانه‌های خالی و جلوگیری از سوداگری در بازار املاک و مستغلات اجرا شد. در صورتی که فرد صاحب ملک نیازی به اقامت در خانه نداشته باشد، شهرداری یک مستأجر را به مالک معرفی خواهد کرد یا در نهایت مالک را مجبور به اجاره ملک می کند.

به منظور حمایت بیش‌تر از این قوانین، دولت دانمارک صندوقی را به‌عنوان بخشی از برنامه توسعه ملی برای حمایت از مناطق روستایی و شهرستان‌ها در بازسازی یا تخریب املاک خالی و تخلیه آن‌ها تخصیص داده است. در سال ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۵ صندوق حدود ۴۰۰ میلیون دانمارکی (۵۴ میلیون یورو) در میان ۶۶ شهرداری تقسیم کرده است. این صندوق تنها در مورد شهرستان‌هایی با کمتر از ۳۰۰۰ ساکن و در مناطق روستایی اعمال می‌شود.

منبع: medium.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.