۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۶۳۵ ۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

مرکز بودجه و سیاست گذاری واشنگتن با رد ادعاهای مخالفان در کاربردی نبودن مالیات بر عایدی سرمایه، این نوع مالیات را علت اصلی برطرف شدن شکاف های اجتماعی و تقویت اقتصاد آمریکا در دهه ۱۹۳۰ می داند. این مرکز معتقد است مالیات بر عایدی سرمایه گزینه ای مناسب برای تأمین مالی خدمات اجتماعی و افزایش سطح رفاه عمومی محسوب می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد سیاتل تایمز ابهامات و پرسش هایی را پیرامون مالیات بر عایدی سرمایه مطرح کرده است. آن ها مالیات بر عایدی سرمایه را طرحی می دانند که شکست خورده است و مانند زامبی به جان سرمایه مردم افتاده است. مرکز بودجه و سیاست گذاری با رد ادعاهای سیاتل تایمز مالیات بر عایدی سرمایه را به عنوان منبع مناسبی برای گسترش رفاه اجتماعی و تقویت اقتصاد به خصوص در دهه ۱۹۳۰ می داند.

مالیات بر عایدی سرمایه منبع مالی مناسبی برای گسترش خدمات اجتماعی است

مخالفان معتقدند که مالیات بر عایدی سرمایه درآمد ناچیزی برای دولت خواهد داشت. باید گفت که عایدات سرمایه ای پس از یک دوره رکود که درآمد ناچیزی برای دولت به همراه دارد، به سرعت به جای اول خود و ایجاد درآمد برای دولت بر می گردد.

در واقع از مارس ۲۰۰۹ تا سپتامبر ۲۰۱۴ عایدات سرمایه ای به میزان ۱۲۴ درصد در سراسر کشور رشد کرد. در مقایسه با آن، اشتغال تنها به میزان ۴.۵ درصد رشد داشت. این نوع رشد سریع در بلندمدت یک مزیت برای یک سیستم مالیاتی است که در حال حاضر قادر به تامین هزینه های نگهداری و سرمایه گذاری در مراقبت های بهداشتی، مدارس و سایر اولویت ها نیست.

این موضوع به سیاست گذاران فرصت ایجاد صندوقی برای ذخیره این درآمدها و استفاده از آن برای اولویت ها را ارائه می دهد.

هیچ گونه شواهدی مبنی بر خروج سرمایه وجود ندارد

نگرانی دیگر مخالفان، افزایش ریسک خروج سرمایه از کشور به خاطر وضع این مالیات است. هیچ گونه شواهد معتبری برای حمایت از این استدلال وجود ندارد که خانواده های ثروتمند که مالیات را پرداخت می کنند، کشور را به خاطر عدم پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه ترک کنند. در صورتی که دیده می شود همه مردم به فکر حرکت و فعالیت هستند و نه ترک و خروج سرمایه از کشور.

علاوه بر آن، مالیات بر عایدی سرمایه بر کسب و کارها تاثیر منفی نمی گذارد یا باعث خروج سرمایه گذاران نمی شود. البته ممکن است بر یک گروه کوچکی از افراد بسیار ثروتمند تاثیر بگذارد.

ثروتمندان باوجود کسب بیشترین سود، کمترین هزینه را می دهند

مخالفان  ادعا می کنند که مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان راه حلی برای بحران بودجه کشور نیست. با توجه به سیستم مالیات معکوس دولت، دولت در حال حاضر به طور قابل‌توجهی به ۹۹ درصد درآمد خود وابسته است.

طبق قانون فعلی، کارگران در هنگام خرید کالاهای خانگی تا ۹.۵ درصد مالیات بر فروش ایالت پرداخت می‌کنند. با این وجود، میلیونرها وقتی از سرمایه‌گذاری‌های وال استریت به وفور نعمت‌های بزرگ را بدست می‌آورند، هیچ هزینه‌ای نمی‌دهند. از این رو، ۱ درصد کمک به اصلاح سیستم مالیاتی لازم است.

مالیات بر عایدی سرمایه راه دریافت مالیات از ثروتمندان است

طبق ادعای مخالفان، برخی نمایندگان کنگره بارها گفته اند که مالیات بر عایدی سرمایه را نمی خواهند. در پاسخ باید گفت که مالیات بر عایدی سرمایه با مالیات بر درآمد معمولی متفاوت است. این مالیات در واقع نوعی مالیات غیرمستقیم، یا مالیات معاملاتی، تحت قانون ایالتی است.

کارگران و افراد حقوق بگیر قدرت انتخابی در پرداخت مالیات بر درآمد خود ندارند. در حالی که میلیونرها در مورد خرید و فروش سهام و دارایی‌های مالی خود قدرت انتخاب و تصمیم‌گیری دارند. لذا این نوع مالیات بیشتر متوجه درآمدهای انتخابی ناشی از خرید و فروش دارایی های ثروتمندان است.

مالیات بر عایدی سرمایه موجب تقویت اقتصاد شده است

حقیقت این است که مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک مالیات غیر مستقیم برای عایدات سرمایه ای، یک راه حل عالی برای حفظ و سرمایه گذاری در خدمات اجتماعی حیاتی و خدمات دولتی واشنگتن مانند تحصیل، مراقبت های بهداشتی، مراقبت از کودکان و فرصت های تحصیلات عالی در کالج یا دانشگاه است.

این نوع مالیات به میزان قابل توجهی در سیستم مالیاتی دهه ۱۹۳۰ شکاف ها و مشکلات دولت واشنگتن را بهبود بخشید. مالیات بر عایدی سرمایه با تامین منابع لازم برای ایجاد اشتغال و ایجاد یک اقتصاد قوی در دوره ۱۹۳۰ شد.

منبع: مرکز بودجه و سیاست گذاری واشنگتن



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.