۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۵۷۸ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۹ دسته: تولید، تولید داخلی کارشناس: علی بختیاری
۰

بر اساس تحقیقات علمی، رونق کسب و کارهای محلی از طریق ترجیح کالای داخلی به دیگر نمونه های مشابه، به رونق اقتصادی کل جامعه منجر می شود. به طور خاص کسب و کارهای محلی ۳ برابر بیشتر از سایر فروشندگان به اقتصاد جامعه سود می رساند.

به گزارش مسیر اقتصاد در بسیاری از کشورهای جهان در راستای حمایت از کالای تولید داخل، حمایت از کسب‌وکارهای محلی مورد توجه قرار گرفته است. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که کسب‌وکارهای مستقل محلی، هسته‌ای از یک جامعه پایدار را تشکیل می‌دهند.

افزایش فروش در کسب و کارهای محلی گردش پول بیشتری را در داخل جامعه حفظ می‌کند و بنابراین پول به مدیران شرکت‌ها و سهام داران و عده خاص تعلق نمی‌یابد، بلکه صرفا برای محصولات و خدمات محلی و کل جامعه صرف می‌شود.

در راستای اثبات اثرگذاری حمایت از کالاهای محلی بر رونق اقتصاد داخلی تحقیقاتی از سوی برخی از محققان انجام گرفته است که به عنوان نمونه به دو مورد اشاره می شود.

ایجاد اشتغال بیشتر و رشد اقتصادی نتیجه تغییر جزئی در رفتار مردم

نمونه اول، طبق مطالعه انجام شده در منطقه گرند رپیدز در ایالت میشیگان امریکا (Grand Rapids, Michigan) است. در این تحقیق میزان اثرگذاری بالقوه حمایت از کسب و کارهای محلی با تغییر جزئی در رفتار مردم، در رشد اقتصادی و اشتغال بررسی شده است.

بر اساس نتایج این تحقیق اگر تنها ۱۰ درصد از خرید توسط جمعیت ۶۰۰ هزار نفری ساکنان محلی از فروشگاه‌های زنجیره‌‌‌‌‌ای خارجی به کسب‌وکارهای محلی انتقال پیدا کند، ۱۶۰۰ شغل جدید با ۵۳ میلیون دلار افزایش دستمزد محلی ایجاد می‌شود. همچنین سود تولیدات و فعالیت اقتصادی ایالت نیز افزایش ۱۳۷ میلیون دلاری خواهد داشت که این سود بین صنایع داخلی توزیع می‌شود. بخشی از نتایج این تحقیق در شکل زیر نشان داده شده است.

حمایت مردم از کسب‌وکارهای محلی یکی از علل رشد اقتصادی

نمونه دیگر نیز در سال ۲۰۰۳ در ایالت مین (Mid Coast, Maine) شمال شرق امریکا انجام گرفته است. در این تحقیقات مشخص شد هنگامی که ساکنین منطقه ۱۰۰ دلار را در فروشگاه‌های بزرگ غیرمحلی خرید می‌کنند، تنها ۱۴ دلار توسط صاحبان شرکت‌ها و فروشگاه‌های غیر محلی خرج همان جامعه می‌شود. این در حالی است که در شرایط مشابه، کسب‌وکارهای محلی ۴۵ دلار را در همان جامعه مصرف می‌کنند که حدود ۳ برابر می‌باشد.

از دیدگاه توسعه اقتصادی، تأثیرات این موضوع قابل توجه است. بر اساس نرخ رشد فعلی، فروش سالیانه فروشگاه‌های زنجیره‌ای موجود در Rockland، Camden و Belfast در چهار سال آینده به ۷۴ میلیون دلار افزایش خواهد یافت. یعنی حدود ۱۴ درصد(۱۰ میلیون دلار) از این رشد به اقتصاد محلی افزوده می‌شود این در حالی است که اگر این سود بوسیله کسب‌وکارهای داخلی و محلی انجام شود حدود ۴۵ درصد(۳۳ میلیون دلار) به اقتصاد محلی افزوده می‌‌شود یعنی کسب‌وکارهای محلی نسبت به فروشگاه‌های غیر محلی هرساله ۲۳ میلیون دلار بیشتر به اقتصاد محلی اضافه می‌کنند.

اتحادیه مستقل تجاری آمریکا (AMIBA.net) مطالعات مشابه و همچنین کتاب‌ها، مقالات و مجله ها پیرامون مزایای حمایت از کالای ملی و محلی را منتشر نموده و در دسترس عموم قرار داده است.

به طور کلی می توان گفت همه کشورها به منظور پیشرفت اقتصادی و مقاوم سازی اقتصاد داخلی به حمایت از تولید ملی و کسب‌وکارهای محلی خود اهتمام دارند. حمایت دولت و مردم از کسب‌وکارهای کوچک و خرید کالای داخلی و محلی وظیفه مهمی است و لازم است از این طریق، شرایط برای رونق اقتصاد ملی و محلی فراهم گردد.

منابع:

civiceconomics.com

ilsr.org



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.