۲۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۵۱۱۶ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۳ دسته: مالیات، مالیات بر عایدی سرمایه کارشناس: علی ملک زاده
۰

در حال حاضر قانون مالیات بر عایدی سرمایه در بسیاری از کشورهای جهان در حال اجراست. در آمریکا این قانون سابقه ای بیش از ۱۰۰ سال دارد به طوریکه دولت از سال ۱۹۱۳ اقدام به دریافت این نوع مالیات کرده است.

به گزارش مسیر اقتصاد آمریکا از جمله کشورهای دارای اقتصاد قوی و توسعه یافته است که بیش از ۱۰۰ سال است که قانون مالیات بر عایدی سرمایه را اجرا می کند. در این کشور افراد و شرکت ها مالیات بر عایدی سرمایه را در مجموع خالص کل سود سرمایه خود می پردازند.

نرخ مالیات به دو مقوله مالیات سرمایه گذار و مقدار زمان سرمایه گذاری بستگی دارد. عایدی سرمایه کوتاه مدت مانند نرخ مالیات بر درآمد مشمول مالیات می شود. سرمایه گذاری کوتاه مدت در نتیجه فروش دارایی طی یک سال یا کمتر تعریف می شود. عایدی سرمایه بلندمدت، در مورد دارایی های نگهداری شده برای بیش از یک سال است که با نرخ پایین تر  مشمول مالیات می شوند.

وضع قانون مالیات بر عایدی سرمایه آمریکا در سال ۱۹۱۳

در آمریکا از سال ۱۹۱۳ تا ۱۹۲۱، عایدی سرمایه در نرخ‌های عادی مشمول مالیات شد. در ابتدا حداکثر نرخ ۷ % بود. قانون درآمد در سال ۱۹۲۱ نرخ مالیات ۱۲.۵ % را برای دارایی‌هایی که حداقل دو سال نگه‌داشته شده بود، مجاز دانست.

از ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۱، مالیات دهندگان می‌توانستند سود حاصل از دارایی‌هایی که ۱، ۲، ۵ و ۱۰ سال نگه داشته شده اند را تا ۷۰ %  از مالیات معاف کنند. در سال ۱۹۴۲ نیز تغییراتی اعمال شد و  از ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۷، بیش‌ترین نرخ مالیات عایدی سرمایه به ۲۵ % رسید.

در ادامه نرخ مالیات در سال های ۱۹۶۹ و ۱۹۷۶ به میزان قابل‌توجهی افزایش یافت. در سال ۱۹۷۸ کنگره حداقل مالیات را حذف کرد و معافیت را به ۶۰ ٪ افزایش داد و حداکثر نرخ را به ۲۸ ٪ کاهش داد. کاهش نرخ مالیات در سال ۱۹۸۱ نرخ سود سرمایه را به حداکثر ۲۰ درصد کاهش داد.

به همین ترتیب در سال های مختلف قانون مالیات بر عایدی سرمایه دستخوش تغییراتی شد تا این که از سال ۱۹۹۸ تا سال ۲۰۱۷، قانون مالیات، نرخ مالیات برای عایدی سرمایه درازمدت را به مقیاس مالیاتی مالیات دهندگان به میزان درآمد عادی و میزان پایین تر برای سود سرمایه تعیین کرد.

نرخ ۲۰ درصدی مالیات بر عایدی سرمایه در سال ۲۰۱۸

در ایالات متحده، عایدی سرمایه کوتاه مدت به همان میزان که درآمد عادی مالیات پرداخت می کند، مشمول مالیات است.  همچنین عایدی سرمایه درازمدت با نرخ پایین تر نشان داده شده در جدول زیر مشمول مالیات می شود.

وضعیت افراد و میزان درآمد سالانه – ۲۰۱۸

نرخ مالیات بر عایدی بلندمدت
افراد تنها افراد متاهل افراد طلاق گرفته سرپرست خانوار شرکت ها
۰-۳۸۶۰۰ دلار ۰-۷۷۲۰۰ دلار ۰-۳۸۶۰۰ دلار ۰-۵۱۷۰۰ دلار ۰-۲۶۰۰ دلار ۰%
۳۸۶۰۱-۴۲۵۸۰۰ دلار ۷۷۲۰۱- ۴۷۹۰۰۰ دلار ۳۸۶۰۱ – ۲۳۹۵۰۰ دلار ۵۱۷۰۱-۴۵۲۴۰۰ دلار ۲۶۰۱-۱۲۷۰۰ دلار ۱۵%
بالای ۴۲۵۸۰۰ دلار بالای ۴۷۹۰۰۰ دلار بالای ۲۳۹۵۰۰ دلار بالای ۴۵۲۴۰۰ دلار بالای ۱۲۷۰۰ دلار ۲۰%

چنانچه از جدل بالا مشخص است، نرخ مالیات بر عایدی سرمایه در آمریکا متناسب با میزان حقوق افراد و تعداد افراد خانواده تعیین می شود. نرخ این مالیات نیز از صفر درصد برای افراد با درآمد کمتر تا ۲۰ درصد برای افراد با درآمد بالا متغیر است.

منبع: fool.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.