۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۹۹۴ ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۱ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

مدیریت عرضه محصولات اساسی در ایام پرتقاضای سال همواره یکی از دغدغه های مهم دولت ها به شمار می رود. طی سال های اخیر به سبب اجرای صحیح قانون تمرکز وظایف بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی، وضعیت تولید و عرضه محصولات اساسی به ثبات نسبی رسیده است و در ایام پرتقاضا، این محصولات با نوسانات قیمتی روبرو نمی شود.

به گزارش مسیر اقتصاد تنظیم بازار محصولات اساسی در ایام پرتقاضای سال دغدغه جدی دولتمردان بوده است. افزایش تقاضای محصولات اساسی در این ایام نظیر عید نوروز و ماه مبارک رمضان، همواره باعث برهم خوردن نظام عرضه و تقاضا و در نتیجه تغییرات قیمتی می شد. اما در سال های اخیر، این مسئله کمتر به چشم خورده است.

اخیرا با نزدیک شدن به ماه مبارک رمضان، ستاد تنظیم بازار کشور نیز به منظور ساماندهی مدیریت تقاضای محصولات اساسی در این ماه، اقدام به تشکیل جلسه و تعیین راهبردهای اساسی برای این ایام کرد. این جلسه ۲۲ اردیبهشت ماه و با حضور معاون اول رئیس جمهور، وزرای اقتصاد، صنعت، کشاورزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تشکیل شد.

ماموریت مهم معاون اول رئیس جمهور به دست اندرکاران تامین بازار

معاون اول رييس جمهور در این جلسه ضمن قدرداني از اعضاء ستاد تنظيم بازار بخاطر مديريت مناسب قيمت كالاها در ايام پاياني سال ۹۶ و ايام نوروز ۹۷، از اعضاي ستاد خواست با برنامه ريزي دقيق، شرايطي فراهم كنند تا مردم در ماه مبارك رمضان نيز دغدغه اي براي تامين مايحتاج خود نداشته باشند.

دكتر جهانگيري همچنين با بيان اينكه برخورداري از ذخاير مطمئن كالاهاي اساسي همواره يكي از اولويت هاي دولت بوده است، از وزراي جهاد كشاورزي، صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان برنامه و بودجه خواست جلسه اي در اين خصوص برگزار كنند و ضمن بررسي آخرين وضعيت ذخاير كالاهاي اساسي، تدابير لازم را براي داشتن ذخاير اطمينان ‌بخش اتخاذ کنند.[۱]

وزارت جهاد کشاورزی مسئول اصلی تنظیم بازار محصولات غذایی اساسی

وظیفه اصلی تولید و تامین بازار محصولات اساسی طبق قانون تمرکز در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دارد و دیگر اعضای این ستاد باید به عنوان بازوی اجرایی و مالی این وزارتخانه اقدام کنند.

وزارت جهاد کشاورزی از سال ۱۳۹۲ مسئولیت تنظیم بازار محصولات غذایی و کشاورزی را برعهده گرفته است و در این مدت توانسته مشکلات موجود در بازار محصولات کشاورزی را به حداقل برساند.

از آنجایی که برای تولید محصولات کشاورزی حدود ۶ الی ۱۲ ماه سپری می شود، به ناچار تعیین وضعیت تقاضای موجود در بازار، زمانی که محصول آماده عرضه است، مقوله بسیار مهمی است.

مدیریت یکپارجه تولید و بازرگانی محصولات اساسی عامل اصلی ثبات فعلی در بازار

پیش از سال ۱۳۹۲ جدایی مدیریت تولید و بازار در ایام پرتقاضای سال منجر به برهم خوردن نظام پاسخگویی به تقاضای بازار از طریق واردات محصولات اساسی و به حاشیه رفتن تولیدات داخلی می شد.

اما در سال های جاری با ادغام وزارت بازرگانی در وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه توانست با مدیریت پاسخگویی به تقاضای داخلی از طریق برنامه ریزی دقیق، ذخیره و انبارسازی محصولات تولید شده، تعادل موجود در بازار را در ایام پرتقاضای سال مدیریت نماید.

شاهد مثال این موضوع هم عدم وجود نوسانات قیمتی در اکثر محصولات غذایی و کشاورزی است که باعث آرامش خاطر مصرف کنندگان و تولید کنندگان شده است.

تنظیم هوشمندانه بازار گوشت قرمز با مدیریت واحد وزارت کشاورزی

تدابیر اتخاذ شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی به منظور تامین نیاز بازار ماه رمضان

اخیرا این وزارتخانه از طریق شرکت بازرگانی دولتی ایران به منظور کنترل بازار و حفظ نظام تعادل عرضه و تقاضا در ایام ماه مبارک رمضان، اقدام به خرید و توزیع محصولات اساسی کرده است.

طبق آخرین اطلاعات و آمار منتشر شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۷۰ هزار تن برنج، شکر و روغن نباتی از ۲۲ اردیبهشت ماه به منظور تنظیم بازار ماه مبارک رمضان در فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف کشور توزیع خواهد شد.

همچنین با تدابیر اتخاذ شده از سوی شرکت پشتیبانی امور دام، قیمت محصولات گوشتی، مرغ و تخم مرغ نیز در ایام ماه مبارک رمضان تغییری پیدا نخواهد کرد.

تنظیم بازار محصولات غذایی و کشاورزی در ایام پرتقاضای سال و درشرایطی که تا چندی پیش شاهد نوسانات ارزی در بخش واردات محصولات خوراک دام و… بودیم، خود گواهی برای اثبات درستی مدیریت واحد تولید و بازرگانی در حوزه کشاورزی است.

لزوم واگذاری ابزار نظارت بر بازار کالاهای مصرفی به وزارت جهاد کشاورزی

یکی از مشکلات فعلی اجرای قانون تمرکز وظایف طی سال های گذشته، نبود ابزار نظارتی مناسب برای ساماندهی و دستیابی به اطلاع صحیح در بازار محصولات اساسی بوده است.

در حال حاضر وظیفه نظارت بر بازار و توزیع محصولات اساسی مصرفی مردم برعهده سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان است؛ این درحالی است که این ابزار باید در اختیار متولی این حوزه که وزارت کشاورزی است، باشد.

انتقال وظایف نظارت و تعیین قیمت در حوزه محصولات غذایی و کشاورزی به وزارت جهاد کشاورزی منجر به بهبود سیستم تولید و عرضه محصولات مذکور خواهد شد.

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی دولت کد خبر ۳۰۸۱۶۵



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.