۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۹۱۱ ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۰ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

اخیرا به دلیل مشکلات ناشی از عدم عرضه دام توسط دامدارن و کاهش عرضه خوراک دام، قیمت گوشت قرمز در بازار دچار نوساناتی شده بود؛ وزارت جهاد کشاورزی به وسیله شرکت پشتیبانی امور دام توانست نوسانات قیمتی این محصول را پیش از آغاز بازار پرتقاضای ماه مبارک رمضان کنترل کند.

به گزارش مسیر اقتصاد بر اساس آمارهای اعلامی از سوی وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید گوشت قرمز بعد از انقلاب اسلامی حدود ۱۰۵ درصد رشد داشته است و تنها ۱۰ درصد از نیاز بازار داخلی در شرایط فعلی از طریق واردات تامین می شود.

دامداران داخلی طی سال های ۹۴ و ۹۵ حدود ۸۰۶ و ۸۱۵ هزار تن گوشت قرمز روانه بازار کردند که این میزان تولید در مقایسه با تولید ۳۹۷ هزار تنی در سال ۱۳۵۷ نشانگر رشد چشم گیری است.

اما طی ماه های اخیر به دلیل رشد تقاضای گوشت در بازار داخلی و مشکلات دامداران در تامین خوراک دام، قیمت این محصول در بازار رو به افزایش گذاشت.

مسلما افزایش قیمت یکی از محصولات پرمصرف در آستانه ایام ماه مبارک رمضان، موجب نگرانی مصرف کنندگان از بابت تامین نیاز مصرفی خود می شود که بایستی مدیریت شود.

نقش پررنگ وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار گوشت قرمز

وزارت جهاد کشاورزی به عنوان متولی اصلی تنظیم بازار باید با بررسی بازار داخلی در یک هفته مانده به شروع ماه مبارک رمضان، قیمت محصولات را به نفع مردم و تولیدکنندگان داخلی در شرایط مناسبی تنظیم نماید.

از آنجایی که بر اساس اعلام اتحادیه دامداران کشور، دامداران به دلیل بارندگی های خوب بهاری اقدام به عرضه محصولات خود در بازار نمی کنند، این وظیفه وزارت جهاد کشاورزی است که با کنترل عرضه و تقاضای بازار، رفاه تولیدکننده و مصرف کننده را تامین نمایند.

برنامه ویژه وزارت جهاد کشاورزی با همکاری ستاد تنظیم بازار برای تنظیم بازار گوشت

در همین راستا، ۱۷ اردیبهشت ماه مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام گفت: این شرکت با همکاری وزارت جهاد کشاورزی و ستاد تنظیم بازار برای پیشگیری از نوسانات قیمت، برنامه بازار گوشت مرغ ، گوشت قرمز و تخم مرغ را ابلاغ کرده است.

وی گفت: براساس این برنامه، سهمیه بندی استانی انجام شده است و چنانچه در هر استانی در قیمت گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ نوساناتی ایجاد شود هر استان می تواند برای توزیع این اقلام با قیمت مصوب ستاد تنظیم بازار اقدام کند.[۱]

عدم تغییر قیمتی گوشت قرمز در ماه مبارک رمضان

همچنین ۱۹ اردیبهشت ماه مدیرکل پشتیبانی امور دام استان تهران در گفتگو با رادیو اقتصاد از توزیع شش هزار تن مواد پروتئینی ویژه ماه مبارک رمضان در این استان خبرداد.

رضا سالمی افزود: از این میزان مواد پروتئینی سه هزار تن گوشت مرغ، یک هزار تن گوشت قرمز و دو هزار تن دیگر مربوط به تخم مرغ است.

وی همچنین اظهارداشت: ذخایر مواد پروتئینی استان مطلوب است و از این بابت در تامین گوشت مرغ، گوشت قرمز و تخم مرغ برای ایام ماه مبارک رمضان مشکل خاصی وجود ندارد.

سالمی در مصاحبه با رادیو اقتصاد یادآور شد: مواد پروتئینی در ماه مبارک رمضان با توجه به تمهیدات صورت گرفته هیچ گونه افزایش قیمتی نخواهد داشت.

موفقیت دیگر وزارت جهاد کشاورزی در تنظیم بازار حاصل اجرای قانون تمرکز وظایف

پیش از این معاون توسعه بازرگانی و صنایع وزارت جهاد کشاورزی در واکنش به افزایش احتمالی قیمت گوشت قرمز به دلیل افزایش قیمت خوراک دام و طیور، اعلام کرده بود: بیش از دو میلیون تن انواع خوراک دام و طیور با ارز دولتی ۳۸۰۰ تومانی به کشور وارد شده و این کالاهای اساسی با قیمت مناسب به دست مرغداران و دامداران رسیده است.[۲]

بر این اساس با توجه به اقدامات وزارت جهاد کشاورزی، این وزارتخانه توانسته است در عرضه این محصول مورد نیاز مردم در آستانه ایام ماه مبارک رمضان نیز مانند عید نوروز موفق شود.

ثبات نسبی بازار مواد غذایی در ایام عید، نتیجه اقدامات وزارت کشاورزی

وزارت جهاد کشاورزی بعد از اجرای قانون تمرکز وظایف، مسئولیت بازرگانی و تنظیم بازار محصولات غذایی و کشاورزی را بر عهده گرفته است و طی مدت اجرایی شدن این قانون توانسته است تولید و عرضه محصولات غذایی را به خوبی مدیریت نماید.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۸۹۶۳۶

[۲] خبرگزاری ایسنا کد خبر ۹۷۰۲۱۶۰۸۶۹۰



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.