۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۴۳۶۶ ۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۵ دسته: انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

با اعمال تعرفه تمپو، مشترکین خانگی فرانسه می توانند با استفاده از ابزارهای کنترلی هوشمند، میزان مصرف خود را برای روزهای آبی، سفید و قرمز مدیریت نمایند. استفاده از این تجهیزات موجب شده است میزان مصرف برق در روزهای اوج بار، ۴۵ درصد در مقایسه با روزهای معمولی کاهش یابد.

به گزارش مسیر اقتصاد فرانسه بزرگترین تولیدکننده برق در بین کشورهای اروپایی است. در این کشور نوع خاصی از تعرفه گذاری برق به نام تعرفه تمپو (Tempo) اعمال می شود که مشترکین خانگی و تجاری کوچک می توانند بر اساس آن با شرکت های تامین برق قرارداد امضا کنند.

در گزارش پیشین عنوان شد که در نظام تعرفه گذاری تمپو روزهای سال به سه دسته آبی، سفید و قرمز تقسیم بندی شده اند و قیمت برق متناسب با میزان تقاضای برق تعیین می شود.

تغییر روزانه قیمت برق فرانسه با هدف صرفه جویی در ساعات اوج مصرف

انواع مختلف تعرفه تمپو

بسته به نوع اندازه گیری، ارتباطات و تجهیزات کنترل بار که در محل مشتری نصب شده است، چهار نسخه مختلف از تمپو وجود دارد:

  • تمپو استاندارد: مشتری دارای یک اندازه گیر الکترونیکی
  • تمپو با انرژی دوگانه: منبع گرمای مشتری می تواند از انرژی های دیگر (به غیر از برق) نیز استفاده کند
  • تمپو ترموستاتی: مشتری دارای تجهیزات کنترل بار است که می تواند تنظیم حرارت فضا و بارهای گرم بر اساس قیمت برق را تنظیم کند.
  • تمپو راحت: مشتری دارای یک کنترلر پیشرفته انرژی است.

استفاده از تجهیزات هوشمند برای کنترل مصرف برق از سوی مردم

در تعرفه گذاری تمپو به طور کلی سه رنگ وجود دارد: آبی، سفید و قرمز که به ترتیب نشان دهنده قیمت پایین، متوسط ​​و بالا هستند؛ در ادامه شرکت تامین کننده برق فرانسه (eDF) رنگ روزهای مختلف سال را مشخص می کند.

مشتریان هر روز در مورد رنگ برای روز بعد مطلع می شوند این کار در ساعت ۸ بعد از ظهر با ارسال یک سیگنال از طریق یک سیستم کنترل موجی که در خطوط برق وجود دارد، انجام می شود.

بیشتر مشتریان دارای یک واحد نمایشگر هستند که به برق وصل می شود و سیگنال را نمایش می دهد. برای مشتریانی که نمایشگر ندارند اطلاعات از طریق تلفن یا از طریق اینترنت در دسترس است.

مشتریان می توانند با خاموش کردن وسایل، تنظیم ترموستات و… مصرف برق خود را به صورت دستی کنترل کنند. تعدادی از مشتریان که تجهیزات ارتباطی و کنترل بار در اختیار دارند، می توانند برنامه های کنترل بار را انتخاب کنند که امکان اتصال خودکار و قطع جداگانه وسایل برقی را برای آن ها فراهم می کند.

کاهش ۴۵ درصدی مصرف برق در روز های اوج با اعمال تعرفه تمپو

شکل زیر نشان می دهد که میزان مصرف در روزهای سفید و قرمز در مقایسه با روزهای آبی با کاهش همراه بوده است. بر اساس این شکل میزان مصرف در روزهای سفید ۱۵ درصد در مقایسه با روزهای آبی کاهش یافته و در روزهای قرمز نیز میزان مصرف ۴۵ درصد کمتر بوده است. در واقع به طور متوسط هر مشترک ۱ کیلو وات ساعت کاهش مصرف داشته است.

مشتریان تمپو به طور متوسط ۱۰ درصد در صورتحساب برق خود را ذخیره کرده اند. با وجود اینکه مشتریان از روزهای قرمز استقبال نمی کنند اما با این حال،  ۹۰ درصد مشتریان از  تعرفه تمپو راضی هستند.

منبع: ieadsm.org



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.