۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۹۴۲ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۳ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: روح الله مهدوی
۰

آمریکا در حالی که نمی‌خواهد خود را مخالف حل و فصل جنگ تجاری با چین نشان دهد، شروط عجیبی برای اتمام سیاست های خصمانه‌ی تجاری علیه چین تعیین کرده است. شروط آمریکا نه تنها اختیارات تامی برای مدیریت جریان تجارت دوجانبه به این کشور می‌دهد، بلکه تحقیر چین نیز محسوب می‌شود.

به گزارش مسیر اقتصاد چین و آمریکا، هفته‌ی گذشته در پکن، فهرست بلندی از درخواست هایشان از یکدیگر را به منظور جلوگیری از شعله ور شدن جنگ تجاری ارائه کردند.

ایالات متحده خواسته های خود را در سندی تحت عنوان «توازن روابط تجاری» ارائه کرد. به طور خلاصه مواردی همچون کاهش کسری تجاری، حفاظت از فناوری آمریکایی و حقوق مالکیت معنوی، محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری های حساس، سرمایه‌گذاری آمریکا در چین، موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای، بخش خدمات آمریکا و تامین کنندگان آن، حمایت از محصولات کشاورزی آمریکا و نحوه اجرا بخشی از خواسته های این کشور در این سند بود. در ادامه به این موارد اشاره می شود:

کاهش کسری تجاری

آمریکا از چین درخواست کرده است کسری تجاری این کشور را تا پایان سال ۲۰۲۰، حداقل ۲۰۰ میلیارد دلار نسبت به مبلغ کنونی کاهش دهد.

حفاظت از فناوری آمریکایی و حقوق مالکیت معنوی

در این زمینه آمریکا از چین درخواست کرده است که موارد زیر را اجرایی نماید:

  • فورا به اعطای یارانه‌ و حمایت های دولتی از صنایع هدف در برنامه‌ي «ساخت چین ۲۰۲۵»، که منجر به افزایش ظرفیت تولید مازاد در آن ها شده است پایان دهد.
  • سیاست‌ها، قوانین و الگوهای خاص خود برای انتقال فناوری به این کشور را حذف ‌کند.
  • به نفوذ و سرقت‌های سایبری که تحت حمایت دولت این کشور انجام می‌شود خاتمه دهد.
  • حقوق مالکیت معنوی و اجرای آن تقویت شود.
  • تا ابتدای ژانویه ۲۰۱۹ مقررات مربوط به صادرات و واردات فناوری و همچنین مقررات مربوط به رعایت انصاف در سرمایه‌گذاری مشترک خارجی را حذف کند.
  • تا ابتدای جولای ۲۰۱۸، درخواست خود برای برگزاری نشست سازمان تجارت جهانی به منظور بررسی افزایش تعرفه‌ها از سوی آمریکا را پس بگیرد و دیگر این موضوع را پیگیری نکند.
  • هیچگونه تلاشی برای اقدامات تلافی‌جویانه صورت ندهد.

محدودیت‌های سرمایه‌گذاری در فناوری‌های حساس

در صورتی که آمریکا به استناد حفظ امنیت ملی، برای سرمایه‌گذاری چین در فناوری‌های حساس این کشور محدودیت ایجاد کند، چین حق مخالفت، شکایت و یا اقدامات تلافی جویانه نخواهد داشت.

سرمایه‌گذاری آمریکا در چین

چین جریان تجارت را از طریق وضع محدودیت‌ها، جهت دهی و یا منحرف نکند.

سرمایه‌گذاران آمریکایی به صورت منصفانه، موثر و غیر تبعیض‌آمیز به بازار چین دسترسی داشته باشند. محدودیت‌های سرمایه‌گذاری خارجی و مالکیت خارجی از سوی چین اعمال نشود.

از چین خواسته شده است که طی ۹۰ روز از ابتدای جولای ۲۰۱۸ فهرستی از تمامی محدودیت های اعمال شده برای سرمایه‌گذاری خارجی منتشر کند. پس از آن آمریکا، آن دسته از محدودیت ها که برای سرمایه‌گذاران آمریکایی ایجاد مشکل کرده است را شناسایی و به طرف چینی ارائه خواهد کرد. سپس چین باید بر اساس یک جدول زمانی محدودیت ها را رفع کند.

موانع تعرفه‌ای و غیر تعرفه‌ای

چین باید تا ابتدای جولای ۲۰۲۰ تعرفه‌ها را برای تمامی محصولات غیر حیاتی کاهش دهد و به حدی برساند که بالاتر از تعرفه‌های متناظر وضع شده از سوی آمریکا نباشد.

از چین خواسته‌ شده است که فهرست مشخصی از موانع غیر تعرفه‌ای را حذف کند اما برای آمریکا، حق ایجاد محدودیت و تعرفه‌ بر کالاها از جمله برخی کالاهای مشمول طرح «ساخت چین ۲۰۲۵» را به رسمیت بشناسد.

بخش خدمات آمریکا و تامین کنندگان آن

درخواست از چین برای فراهم کردن امکان دسترسی به بازار این کشور از طرق مشخص.

محصولات کشاورزی آمریکا

درخواست از چین برای فراهم کردن امکان دسترسی به بازار این کشور از طرق مشخص.

نحوه اجرا

طرفین هر سه ماه یک بار برای بررسی اهداف و اصلاحات  تشکیل جلسه می‌دهند.

درصورت اعلام تخلف چین از سوی آمریکا، این کشور می‌تواند برای کالاها و خدمات وارد شده از چین، محدودیت و تعرفه وضع کند. در این صورت چین نباید هیچ گونه مخالفت، شکایت و یا اقدام تلافی جویانه‌ای نسبت به آمریکا صورت دهد.

چین شکایت خود از تعیین این کشور به عنوان یک اقتصاد غیر بازار را از سازمان تجارت جهانی پس بگیرد و در آینده نیز از طرح شکایت اجتناب کند.

لازم است چین ظرف مدت ۱۵ روز از دریافت اخطار کتبی نسبت به یک محصول ممنوعه که ممکن است از چند کشور بارگیری شده باشد، اطلاعات کامل هر محموله را به طرف آمریکایی ارائه دهد. در صورت عدم انجام این کار، تعرفه‌ها بازخواهند گشت.

در صورتی که چین به تعهدات خود عمل نکند، آمریکا بر واردات کالا از چین تعرفه وضع خواهد کرد و کالاهای تقلبی و مسروقه را مصادره خواهد نمود و یا برای جبران حقوق مالکیت معنوی از دست رفته بر واردات از چین مالیات وضع خواهد نمود.

درخواست های چین از آمریکا

در ادامه به خلاصه‌ای از درخواست های چین از طرف آمریکایی اشاره شده است

  • آمریکا باید با سرمایه‌گذاران چینی رفتار برابری داشته باشد. در غیر اینصورت امکان گشایش بیشتر بازار چین بروی سرمایه‌گذاران آمریکایی وجود ندارد.
  • ممنوعیت ورود مدارات مجتمع از چین لغو شود.
  • آمریکا از وضع ۲۵ درصد تعرفه‌ی فوق العاده بر کالاهای چینی منصرف شود.
  • آمریکا اجازه‌ی خرید از فناوری، کالا و خدمات چینی را به بخش‌های دولتی این کشور بدهد.
  • در ارتباط با مسائل مستند به امنیت ملی، با شرکت های چینی به طور برابر رفتار شود.
  • تحریم صادرات شرکت ZTE لغو شود.
  • آمریکا رویکرد اتخاذ کشور جانشین برای اقدامات ضد قیمت‌شکنی را رها کند.
  • تحقیقات بخش ۳۰۱ علیه چین صورت نگیرد.
  • بازار پرداخت های الکترونیکی به روی شرکت های چینی باز شود.
  • آمریکا با شروع به کار شرکت های بین المللی سرمایه‌گذاری چین موافقت کند.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.