۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۹۰۰ ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۹ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

در ماه های اخیر جنگ تجاری چین و آمریکا با اعلام لیست هایی به منظور افزایش تعرفه واردات به مرحله جدیدی وارد شده است. اما از آنجا که بخش زیادی از صادرات آمریکا به چین را محصولات کشاورزی و به طور خاص دانه سویا تشکیل می دهد، محدودیت واردات این محصولات برگ برنده چین در جنگ تجاری با آمریکا است.

به گزارش مسیر اقتصاد از زمان انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا، چالش های تجاری این کشور با چین وارد مرحله جدیدی شده است. در طول ماه های اخیر تصمیمات جدید آمریکا در زمینه وضع تعرفه واردات نیز جنگ تجاری دو کشور را بیش از گذشته تشدید نموده است.

چین مصمم به پاسخگویی اقدامات آمریکا به طور متقابل

کارشناسان عرصه تجارت بین الملل معتقدند گرچه آمریکا قصد دارد تراز تجاری به شدت منفی خود با چین را بهبود بخشد و به نوعی شروع کننده این جنگ تجاری محسوب می شود، اما اقدامات کشور چین در طول ماه های اخیر نشان داده است این کشور نیز از هیچ اقدامی برای پاسخگویی متقابل به آمریکا فروگذار نخواهد کرد.

به طور خاص اعلام لیستی از کالاهای چینی به منظور افزایش تعرفه واردات در آینده نزدیک از سوی مقامات دولت آمریکا و درپی آن اعلام لیست متقابل از سوی چین نشان داد که دو کشور عزمی جدی در محدودیت واردات از کشور مقابل دارند.

محصولات کشاورزی برگ برنده چین در جنگ تجاری با آمریکا

در این میان محصولات کشاورزی یک برگ برنده برای مقامات چینی محسوب می شود. از طرفی کشور آمریکا یکی از صادرکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در جهان است و از طرف دیگر کشور چین با بیش از ۱.۳ میلیارد نفر جمعیت، با وجود تولید گسترده، یکی از بزرگترین واردکنندگان این محصولات محسوب می شود.

از این رو سالانه بخش زیادی از محصولات کشاورزی صادراتی آمریکا به کشور چین وارد شود و این محصولات سهمی قابل توجه در کالاهای صادراتی آمریکا به چین دارند.

در شکل زیر صادرات محصولات کشاورزی آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی، به تفکیک کشورهای مقصد نشان داده شده است.

چنانچه در شکل بالا مشخص است آمریکا در سال ۲۰۱۶ میلادی درحدود ۱۳۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی صادر کرده است که کشور چین با واردات ۱۹.۲ میلیارد دلار و سهمی حدود ۱۵ درصد، رتبه دوم را در بین مقاصد صادراتی محصولات کشاورزی آمریکا دارد.

افزایش تعرفه واردات دانه سویا آمریکا از سوی چین

کشور چین به تازگی و در پاسخ به افزایش تعرفه واردات برخی محصولات چینی، تعرفه واردات دانه سویا از آمریکا را به ۲۵ درصد افزایش داده است. دانه سویا یکی از محصولاتی است که به طور عمده از آمریکا به چین صادر می شود.

این محصول یکی از محصولات با ارزش افزوده صادراتی در بخش کشاورزی آمریکا محسوب می شود و سهمی قابل توجه از کل صادرات این بخش را به خود اختصاص داده است.

بر اساس گزارش های وزارت کشاورزی آمریکا، در سال ۲۰۱۶ میلادی بیش از ۶۱ درصد دانه سویا صادراتی این کشور، به ارزش بیش از ۱۴ میلیارد دلار به مقصد چین صادر شده است. بنابراین محدودیت واردات دانه سویا از سوی چین با افزایش تعرفه واردات اثرگذاری قابل توجهی بر تولیدکنندگان این محصول در آمریکا خواهد داشت.

شرکت های چینی از آمریکا دانه سویا نمی خرند

افزایش تعرفه واردات دانه سویا از آمریکا به ۲۵ درصد، به افزایش قیمت دانه سویا آمریکایی و در نتیجه کاهش رقابت پذیری تولیدکنندگان این کشور در بازار چین منجر می شود. این مسئله به خودی خود به کاهش میزان واردات این محصول از آمریکا منجر شده است.

اما علاوه بر این به گفته یکی از تولیدکنندگان این محصول در آمریکا، در حال حاضر جنگ تجاری و افزایش تعرفه واردات در چین، به یک عدم قطعیت در روابط تجاری دو کشور منجر شده است که به نوبه خود بر روند صادرات این محصول اثرگذار است.

درپی این عدم قطعیت شرکت های چینی به طور گسترده تصمیم گرفته اند دانه سویا مورد نیاز خود را از کشوری به جز آمریکا تأمین نمایند. در حال حاضر دانه سویا مورد نیاز چین از کشورهایی همچون برزیل و کانادا تأمین می شود.

منبع: بیزینس اینسایدر



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.