۳۰ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۶۵ ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۰:۰۰ دسته: کشاورزی
۰

سیدراضی نوری، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه باید برای تولید و پرورش ماهی تیلاپیا جهت تامین نیاز داخل و جلوگیری از واردات آن برنامه ریزی کنیم، گفت: برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای دانه های روغنی این است که طی ۱۰ سال، بتوانیم ۹۰ درصد از نیازمان را در داخل تولید کنیم.

سیدراضی نوری نماینده استان خوزستان و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مسیر اقتصاد از مشکل خام فروشی در برخی محصولات گفت و برنامه ها را در جهت تحقق نیاز های اساسی کشور در محصولات کشاورزی تشریح کرد.

سیدراضی نوری در پاسخ به سوالی در خصوص اهمیت کشاورزی، این حوزه را از زیربناهای اقتصاد هر کشوری دانست و گفت: امنیت غذایی یکی از مهمترین ارکان استقلال یک کشور است و دستیابی به خودکفایی در محصولاتی مثل گندم، برنج و غیره که از نیازهای اساسی کشور محسوب می شود، باید در اولویت برنامه ها  قرار گیرد.

وی افزود: خوشبختانه امسال در مورد گندم توانستیم به خودکفایی برسیم که مسئله مهم تر، تداوم این مهم در سال های آتی است. در مورد محصولات دیگر مثل برنج نیز جهت حمایت از تولید داخل، واردات آن از مرداد ماه سال جاری ممنوع گردیده است. یکی دیگر از دلایل ممنوعیت آن واردات انبوه و بیش از نیاز کشور در سال های قبل و پر بودن انبارها است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی در مورد وضعیت کشور در تولید دانه های روغنی گفت: متاسفانه علیرغم نیاز کشور به تولید این محصول، حدود ۹۰ درصد از نیاز کشور با واردات دانه های روغنی انجام می شود که در حال حاضر، کمتر از ۱۰ درصد نیازمان را در داخل تامین می کنیم.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه برنامه برای سال زراعی جدید این است که تولید دانه های روغنی در کشور از ۴۰ هزار تن به ۳۰۰ هزار تن برسد. برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای دانه های روغنی از جمله کلزا این است که طی یک برنامه ۱۰ ساله، بتوانیم ۹۰ درصد از نیازمان را در داخل تولید کنیم.

نوری استفاده از فناوری های جدید و علوم دانش بنیان را از ضروریات حوزه کشاورزی جهت افزایش بهره‌وری دانست و گفت: بایستی از فناوری های جدید در حوزه کشاورزی استفاده کنیم تا هم در مصرف آب صرفه جویی کنیم و هم بتوانیم بازده تولید محصولات را بالا ببریم.

وی گفت: خام فروشی مسئله مهم دیگری است که باید با استفاده از صنایع تبدیلی و بسته بندی، هم از خام فروشی جلوگیری کرد و هم بتوانیم محصولات مان را با ارزش افزوده بالاتری صادر کنیم.

نماینده مجلس در مورد میزان بالای واردات ماهی تیلاپیا به کشور گفت: کشور ما در تولید ماهی قزل‌آلا ضمن تامین نیاز داخل، صادرات به کشور های دیگر نیز دارد. علیرغم اینکه جایگاه خوبی در تولید ماهی قزل‌آلا در دنیا داریم ولی در خصوص تولید ماهی تیلاپیا کار خاصی انجام نداده ایم.

وی افزود: بایستی برای تولید ماهی تیلاپیا برنامه ریزی کرد چراکه در سال های اخیر، این ماهی جای خودش را در سفره مردم کشور ما باز کرده است اما ما تمام نیازمان را وارد می کنیم.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.