۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۳۱۷ ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۴ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

طی ۲۰ سال اخیر جمهوری اسلامی ایران در نشر کتاب رشد ۴۵۰ درصدی داشته و میزان انتشارات از حدود ۱۴.۶ هزار نسخه جدید به بیش از ۸۰ هزار نسخه جدید افزایش یافته است. با این آمار، ایران به رتبه نهم در میان کشورهای جهان در نشر کتاب رسیده است.

به گزارش مسیر اقتصاد از سال ۷۵ تا سال ۹۵ حجم تولید کتاب در ایران از ۱۴.۶ هزار در سال به بیش از ۸۰ هزار کتاب در سال رسیده است و این حجم نشر ایران را در صدر کشورهای منطقه قرار می دهد.

این گزارش که بر اساس آمارهای یونسکو و مرکز آمار ایران می باشد حکایتگر آن است که ایران سال به سال کتاب های بیشتری را در اختیار طالبان فهم و اندیشه قرار می دهد و با این وسعت تولید فرهنگی جایگاه نهم نشر کتاب در یونسکو را به خود اختصاص داده است.

مطابق این گزارش تولید و نشر کتاب نمایشگر زایش اندیشه در جامعه است و رشد ۴۵۰ درصدی جمهوری اسلامی و همچنین انتشار کتب بسیار متنوع در کشور، بیان کننده پرورش اندیشه ها در ایران اسلامی و ایجاد فرصت برای ظرفیت سازی پیشرفت کشور می باشد.

پیشرفت کتاب نویسی در ایران

پس از انقلاب به امر امام خمینی (ره) توده ملت ایران کسب سواد را وظیفه خود دانستند و نسل اولی که به هر دلیل فرصت پیدا نکرده بود تا مدارج علمی را طی نماید، اقدام به تشویق نسل های پس از خود برای رشد علمی نمود. حاصل این نهضت پیشرفت چشمگیر ایران در سواد عمومی و تحصیلات عالی برای زنان و مردان ایرانی بوده است که موجب ارتقا ایران در سطح تولیدات فرهنگی شده است.

نمودار ذیل که بر اساس آمارهای مرکز آمار کشور تهیه شده، نمایشگر پیشرفت ایران در چاپ و نشر کتب علمی و فرهنگی است:

آنچنان که در نمودار فوق هویداست، شیب انتشار کتاب در این ۳۰ سال صعودی بوده است و حجم کتب منتشره در ایران از ۱۴۶۶۰ کتاب در سال ۱۳۷۵ به ۸۱۵۸۲ کتاب در سال ۹۵ رسیده است.

رتبه نهم ایران در یونسکو در نشر کتاب

ایران در آخرین رده بندی یونسکو در بخش عرضه عناوین تازه کتاب در یک سال در رتبه نهم جای گرفته است و حائز رتبه سوم آسیا و در صدر کشورهای منطقه می باشد.

این دستاوردها در حالی است که جمعیت ایران از کشورهایی که در بالاتر از ایران قرار دارند، کمتر است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.