۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۳۰۳۵ ۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۴ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

عراق در ابتدای سال جاری میلادی، برای افزایش ظرفیت پالایش ۷۷۰ هزار بشکه نفت خام در قالب ۵ پالایشگاه و پتروپالایشگاه جدید برنامه ریزی کرده است. این مسئله علاوه بر کاهش خام فروشی، درآمد های بیشتری را از طریق تکمیل زنجیره ارزش نفت نصیب عراق می کند.

به گزارش مسیر اقتصاد یک مقام عراقی از امضای قرارداد با دو شرکت چینی PowerChina و Norinco International برای ساخت پالایشگاه نفت در بندر فاو در خلیج فارس پرده برداشت. این پالایشگاه در شهر فاو راه اندازی خواهد شد و ظرفیتی آن ۳۰۰ هزار بشکه در روز خواهد بود که از یک واحد پتروشیمی نیز بهره می برد.

کاهش ظرفیت پالایشی عراق درپی جنگ داخلی

در سال ۲۰۱۴ میلادی و پس از آن که شهر و پالایشگاه بیجی به تصرف داعش درآمد، ظرفیت پالایشی عراق محدود شد. پالایشگاه بیجی، بزرگترین واحد پالایشی این کشور است که در شمال بغداد واقع شده است.

گرچه در سال ۲۰۱۵ میلادی، نیروهای عراقی کنترل بیجی را پس گرفتند، اما در جنگ آسیب های شدیدی به این پالایشگاه وارد شده بود و در عمل نتوانست بار دیگر ظرفیت پالایشی عراق را به دوران پیش از جنگ داخلی برساند.

برنامه ریزی برای کاهش خام فروشی با ساخت پالایشگاه های جدید

در حال حاضر، عراق به پالایشگاه دورا در بغداد و شعیبه در منطقه بصره وابسته است و قصد دارد با احداث پالایشگاه های متعدد، ظرفیت پالایشی خود را افزایش دهد.

پالایشگاه فاو در جنوب بصره، با ظرفیت ۳۰۰ هزار بشکه در روز، یکی از واحد های پالایشگاهی متعدد عراق جهت رسیدن به خودکفایی در تولید فرآورده های نفتی محسوب می شود.

پیش از این نیز وزیر نفت عراق در بهمن ۱۳۹۶ گفته بود که قرارداد ساخت یک پالایشگاه با ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز را به امضاء رسانده است که قرار است در شمال شرق شهر کرکوک احداث گردد. این قرارداد با سرمایه گذاری شرکت اماراتی Ranya International انجام گرفته است.

۵ پالایشگاه جدید با ظرفیت ۷۷۰ هزار بشکه در عراق ساخته خواهد شد

در کنار دو پروژه فوق، برنامه هایی برای ساخت سه واحد پالایشی دیگر در عراق مطرح شده است.

یکی از این واحد های پالایشی در ناصریه، در جنوب عراق، با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز راه اندازی می شود و مورد دوم نیز در استان انبار غربی با ظرفیت ۱۵۰ هزار بشکه در روز ساخته خواهد شد.

سومین مورد با ظرفیت ۱۰۰ هزار بشکه در روز، در قیاره در نزدیکی موصل ساخته خواهد شد. موصل، شهر شمالی عراق است که به عنوان یکی از آخرین شهرهای آزاد شده، در سال گذشته از تروریست های داعش بازپس گرفته شد.

عراق برنامه ریزی ویژه ای جهت توسعه ظرفیت های پالایشی خود در ابتدای سال جاری میلادی انجام داده است که در این راستا ۵ پالایشگاه (پتروپالایشگاه) جدید ساخته خواهد شد.

مجموع واحد های پالایشی جدید عراق، ۷۷۰ هزار بشکه به ظرفیت پالایشی این کشور خواهد افزود و علاوه بر تامین نیاز داخلی عراق به فرآورده های نفتی، فرصت های صادراتی و کسب درآمد های بیشتر را برای این کشور فراهم می کند.

منابع رویترز: یک، دو، سه



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.