۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۵۷۵ ۰۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰ دسته: کشاورزی
۰

شریعت نژاد عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به اهمیت اجرای عملیات آبخیزداری در کشور، گفت: برای مقابله با کم آبی و تامین امنیت غذایی، اجرای عملیات آبخیزداری در کشور ضروری است.

شمس الله شریعت نژاد نماینده مردم رامسر و تنکابن در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون کشاورزی مجلس در گفتگو با مسیر اقتصاد در خصوص وضعیت منابع آبی کشور گفت: از سالیان دور تاکنون ایران با مشکل کم آبی روبرو بوده است.

فرهنگ سازی مصرف آب بر اختصاص بودجه اولویت دارد

شریعت نژاد با بیان اینکه باید در کشت برخی از محصولات کشاورزی از جمله هندوانه تجدید نظر کنیم و به سمت کشت محصولات کم آبر حرکت کنیم، گفن: البته این مشکل ناشی از نداشتن یک الگوی کشت واحد و بدون برنامه ریزی است؛ به همین دلیل دولت باید با اعطای مشوق هایی کشاورزان را به سمت کشت محصولات کم آب بر سوق دهد تا محصول تولیدی به راحتی به فروش برسد.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: در بودجه سال ۹۷، مجلس بودجه زیادی را برای مقابله با کم آبی در کشور اختصاص داده اما در نظر بودجه به تنهایی کافی نیست و ضروری است فرهنگ سازی نیز مورد توجه قرار گیرد.

شریعت نژاد در خصوص دیگر راهکارهای حل مشکل کم آبی در کشور گفت: در بخش کشاورزی باید از هدررفت آب در لوله های انتقال آب و تبخیر آن جلوگیری کرد و در بخش صنعت نیز باید تا جای ممکن از انتقاق صنایع آب بر به استان‌های کم آب جلوگیری کرد.

بودجه اجرای عملیات آبخیزداری دو برابر شده است

وی با اشاره به اهمیت آبخیزداری در جلوگیری از تبخیر آب و نفوذ رواناب های سطحی در خاک گفت: مجلس در سال جاری نگاه ویژه ای به اجرای عملیات آبخیزداری در کشور داشته به طوری که هم اکنون بودجه مهار سیلاب ها و آب‌های سطحی را دو برابر کرده است.

نماینده مردم رامسر در مجلس شورای اسلامی افزود: باید جلوی آب مازادی که به دریا می ریزد را بگیریم، همچنین در برخی از مناطق ما ناگزیر هستیم که از طریق آب شیرین کن آب شرب مردم را تامین کنیم.

وی در خصوص واردات آب نیز گفت: این طرح فعلا در حد حرف است و مجلس هیچ قانونی را به منظور واردات آب به تصویب نرسانده است.

اجرای «عملیات آبخیزداری» بر «واردات آب» ارجحیت دارد

این عضو کمیسیون کشاورزی در پایان با اشاره به تخریب جنگل های هیرکانی گفت: باید صنایع غیرآلاینده را به مناطق جنگلی منتقل کنیم تا با اشتغال مردم در آن‌ها، از وابستگی اقتصادی مردم به جنگل و قاچاق چوب کاسته شود و در نتیجه از تخریب جنگل جلوگیری شود ولی متاسفانه تاکنون در شمال کشور صنعتی برده نشده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.