۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۲۱۶۲ ۰۳ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۸ دسته: انرژی، تعرفه گذاری انرژی کارشناس: احسان امیدی
۰

قیمت برق فرانسه در بخش خانگی، در ساعات اوج مصرف ۲۷ درصد گرانتر از زمان های غیر اوج در نظر گرفته شده است. این نوع قیمت گذاری به اصلاح رفتار مصرفی مشترکین در ساعت اوج مصرف و تشویق آن ها به کنترل میزان مصرف برق منجر می شود.

به گزارش مسیر اقتصاد تعرفه برق در فرانسه از دو بخش تشکیل شده است. یک بخش این تعرفه، که تقریبا ثابت است شامل مالیات بر ارزش افزوده و سایر مالیات ها و عوارض همچون مالیات بر کل مصرف برق و کمک به خدمات عمومی برق می شود. بخش دیگر تعرفه برق نیز متغیر است و شامل هزینه ها و عوارضی است که بسته به زمان استفاده از برق تغییر می کند.

تفاوت قیمت برق فرانسه در ساعت مختلف شبانه روز

زمان و طول مدت ساعات اوج بار در سراسر نقاط فرانسه متفاوت است و جزئیات اطلاعات مربوط به ساعت کم باری و اوج بار توسط شرکت برق فرانسه (EDF) در اختیار مردم قرار می گیرد. به طور کلی، از ساعت ۲۳:۳۰ الی ۷:۳۰ دقیقه به عنوان ساعات کم باری در نظر گرفته می شود. جدول زیر نرخ تعرفه گذاری در ساعات  مختلف شبانه روز در فرانسه را نشان می دهد.

همانطور که مشاهده می شود قیمت برق در ساعات غیر اوج مصرف به ازای هر کیلو وات ساعت ۰.۱۲۵۲ یورو در نظر گرفته شده است. درحالیکه قیمت هرکیلو وات ساعت در ساعات اوج مصرف ۲۷ درصد بیشتر از این میزان و برابر با ۰.۱۵۹۳ یورو اعمال می شود.

جهت دهی مردم به کاهش مصرف با قیمت گذاری مناسب

این موضوع باعث اصلاح رفتار مصرفی مشترکین خانگی برق در ساعت اوج مصرف می شود و آن ها را به کنترل و کاهش مصرف در این زمان تشویق می نماید.

همچنین تعرفه ها بر اساس میزان قدرت درخواستی توسط مشترکین به صورت پلکانی افزایش یافته است. افزایش تعرفه به صورت پلکانی باعث می شود تا میان مشترکین پرمصرف و کم مصرف تکفیک صورت بگیرد. همچنین با این کار شهروندان به سمت کاهش مصرف برق تشویق می شوند.

البته در فرانسه نوعی دیگری از تعرفه گذاری به نام “تمپو”(TEMPO) وجود دارد که بر اساس آن قیمت برق درایام سال نیز متفاوت است. به طور مثال قیمت برق در ایام سرد سال که نیاز به مصرف برق بیشتر است، کمتر محاسبه می شود.

نارضایتی عمومی مشترکین با وجود قیمت پایین برق در فرانسه

علی رغم انتقادات فراوان مشترکین از نرخ بالای عوارض برق در فرانسه، قیمت گذاری به نحوی طراحی شده که تولید برق در بخش های خانگی سالانه با ضرر مواجه است.

براساس آمار منتشر شده توسط Eurostat، در سال ۲۰۱۶ قیمت متوسط برای هر کیلووات ساعت در اتحادیه اروپا ۰.۲۱۹ یورو بود، در حالی که در فرانسه ۰.۱۶۹ در نظر گرفته شده بود. در نتیجه در این سال قیمت برق در فرانسه پایین تر از میانگین کشورهای عضو اتحادیه اروپا بوده است.

با این حال، به دلیل سطح ضعیف عایقبندی حرارتی در بسیاری از خانه ها، بسیاری از خانوارهای فرانسوی هزینه ماهانه برق بیشتری نسبت به مصرف کنندگان در نقاط دیگر اروپا پرداخت می کنند.

منبع:www.french-property.com



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.