۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۶۹۸ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۳ دسته: کشاورزی، مدیریت واحد کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

وزارت جهاد کشاورزی به منظور افزایش ضریب خوداتکایی در تولید محصولات اساسی، برنامه ۱۰ ساله ویژه ای به منظور رشد تولید دانه های روغنی ارائه کرده است؛ این برنامه در دومین سال اجرا، صرفه جویی ارزی ۴۸۰ میلیون دلاری برای واردات کلزا به ارمغان آورد و رکورد تولید این محصول را در ۴۰ سال گذشته شکست.

به گزارش مسیر اقتصاد کاهش وابستگی در تولید دانه‌های روغنی با توجه به میزان ارز خروجی ناشی از واردات این محصولات، نقش استراتژیکی در بخش کشاورزی و به تبع آن تامین امنیت غذایی دارد.

خروج ۴ میلیارد دلاری ارز جهت واردات روغن و کنجاله دانه‌های روغنی طی سال های اخیر، باعث حساسیت کارشناسان و مدیران بخش کشاورزی به منظور تولید این محصولات اساسی شده است.

همچنین بهبود و حاصلخیزی خاک در تناوب کشت با گندم، اولویت این محصول برای تولید را بیش از پیش می کند.

برنامه ریزی ۱۰ ساله وزارت جهاد کشاورزی جهت افزایش تولید دانه های روغنی

وزارت جهاد کشاورزی به منظور مدیریت واردات این محصول اساسی از طریق تولید داخلی، اقدام به تدوین برنامه‌ای ۱۰ ساله موسوم به «طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی» و حمایت ویژه از تولید محصولات کلزا، سویا، گلرنگ، آفتابگردان و کنجد در کشور با بودجه ۳۰۰ میلیاردی در سال ۹۵ کرد.

به عنوان مثال با اجرای این برنامه در سال ۹۵ حدود ۱۷۰ هزار تن کلزا از کشاورزان خریداری شد که به نسبت سال ۹۴ حدود ۲.۵ برابر رشد داشت.

همچنین یکی از تکالیف مهم ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی در پروژه های مصوب وزارت جهاد کشاورزی و در بخش افزایش تولید محصولات کشاورزی نیز، تولید ۶۸۹ هزار تنی دانه های روغنی برای سال ۹۶ بود.

پیش بینی تولید ۳۰۰ هزار تنی کلزا در سال جاری، موفقیت بزرگ وزارت جهاد کشاورزی

طبق اعلام وزارت جهاد کشاورزی در سال ۹۶، بیش از ۲۲۰ هکتار کلزا در کشور کشت شده است و حداکثر طی سه سال آینده ضریب خوداتکایی دانه‌های روغنی از ۳۰ درصد عبور خواهد کرد.

همچنین طبق پیش بینی کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی، تولید محصول کلزا در سال ۹۷ به ۳۰۰ هزار تن خواهد رسید که در ۴۰ سال گذشته بی سابقه بوده است؛ با این میزان تولید، ضمن شکستن رکورد تولید این محصول، حدود ۴۸۰ میلیون دلار از خروج ارز جلوگیری می شود.[۱]

ویژگی های مثبت کلزا لزوم کشت آن را دوچندان می کند

کلزا گیاهی با مصارف خوراکی است و یکی از با کیفیت‌ترین دانه‌های روغنی به شمار می‌رود؛ روغن این محصول به دلیل داشتن اسید‌های چرب اشباع نشده و فاقد کلسترول، دارای طرفداران زیادی در صنعت روغن است.

همچنین این محصول دارای ظرفیت عملکرد بالا بوده و در بین دانه های روغنی از درصد روغن دانه بالایی (۴۰%- ۴۵%) برخوردار است و می تواند درکاهش میزان وابستگی به خارج در زمینه روغن گیاهی موثر باشد.

از ویژگی های مثبت این محصول می توان به مکمل بودن زراعی این محصول با گندم و جو اشاره کرد که از افزایش بیماری‌ها، آفات و علف های هرز کاسته و باعث افزایش عملکرد دانه این محصولات می شود.

دولت به تعهدات قانونی خود در قبال کشت دانه های روغنی پایبند باشد

همانگونه که قبلا نیز اشاره شده، وزارت جهاد کشاورزی از سال ۹۴ برنامه ریزی ویژه ای برای افزایش درصد خوداتکایی در محصولات دانه روغنی انجام داده است.

کلزا و دیگر دانه های روغنی تولید شده توسط کشاورزان از طریق خرید تضمینی محصولات کشاورزی، توسط دولت خریداری می شود.

اما با گذشت حدود ۷ ماه از زمان اعلام نرخ های خرید تضمینی محصولات کشاورزی، قیمت کلزا و سایر محصولات کشاورزی از جانب دولت مشخص نشده است.

عدم اعلام قیمت محصولات اساسی کشاورزی هشدار جدی برای کاهش تولید محصولات کشاورزی در آینده ای نزدیک است و انتظار می رود دولت با اعلام سریعتر قیمت ها، هرچه سریعتر وضعیت تولید محصولات کشاورزی را بهبود بخشد.

پینوشت:

[۱] وزارت جهاد کشاورزی کد خبر ۸۸۱۲۷



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.