۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۵۶۵ ۲۸ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

طبق اعلام بانک مرکزی، پیمان پولی دوجانبه ایران و ترکیه جهت استفاده از ارزهای ملی در تجارت، با گشایش اولین اعتبار اسنادی توسط بانک ملی ایران اجرائی شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز گذشته، ۲۷ فروردین از اجرائی شدن پیمان پولی دوجانبه (سوآپ ارزی) ایران و ترکیه با گشایش اولین اعتبار اسنادی (LC) توسط بانک ملی ایران خبر داد.

در خبر بانک مرکزی آمده است که: «نخستین اعتبار اسنادی (LC) با استفاده از قرارداد پیمان پولی/ سوآپ ارزی ریال ایران و لیر ترکیه در روز جاری برای تأمین مالی تجارت از کشور ترکیه گشایش یافت. این اعتبار اسنادی (LC) به موجب قرارداد بانک های مرکزی دو کشور که در سال گذشته، منعقده شده بود، افتتاح شده است.»

طبق اعلام بانک مرکزی، با هدف تسهیل مبادلات بازرگانی با کشورهای همسایه، هدایت عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی به نظام بانکی، به کارگیری ابزارهای پرداخت بین المللی و نیز کاهش ریسک عملیات ارزی طی سال های اخیر، انعقاد پیمان پولی/ سوآپ ارزی با کشورهای طرف عمده تجاری در دستور کار قرار گرفته است و به طور مستمر این مهم توسط بانک مرکزی پیگیری شده است.

گفتنی است مهر ماه سال گذشته پیمان پولی ایران و ترکیه به منظور استفاده از ارزهای ملی در تجارت میان دو کشور در سطح رؤسای کل بانک های مرکزی به امضا رسید.

پیمان پولی ایران و ترکیه با ارزش ۵.۵ هزار میلیارد تومان نهایی شد

کشورهای اصلی طرف تجاری ایران حدود ۱۶ کشور هستند که اگر با آن ها پیمان پولی دوجانبه منعقد شود، بیش از ۶۰ درصد از تجارت کشور به صورت دوجانبه و بیش از ۸۰ درصد به صورت چند جانبه قابل تسویه بوده و نیازی به دلار و یورو نخواهد بود.

امکان انجام بیش از ۶۰ درصد تجارت کشور بدون دلار و یورو وجود دارد

پینوشت:

[۱] بانک مرکزی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.