۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۲۸۶ ۲۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۹ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

با روند صعودی در استفاده از ارزهای ملی توسط روسیه و چین، تجارت دو کشور با رشد ۳۱ درصدی همراه بوده است. هدف دو کشور کاهش وابستگی به دلار و سایر ارزهای غربی در تجارت دوجانبه است. در سال گذشته روسیه ۹ درصد و چین ۱۵ درصد از پرداخت های خود در تجارت دوجانبه را با ارزهای ملی و بدون نیاز به بانک های خارجی انجام داده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد چین و روسیه سهم دلار از پرداخت های دوجانبه خود را کاهش داده اند. از طرفی تجارت  میان دو کشور نیز افزایش یافته است.

چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است و در سال گذشته ۱۵ درصد از تجارت بین المللی روسیه را به خود اختصاص داده است. در ژانویه ۲۰۱۸ میزان تجارت دو کشور به ۱۷.۲ درصد افزایش یافته است. آلمان که جایگاه دوم را دارد سهم ۸ درصدی از تجارت روسیه را به خود اختصاص داده است.

سال گذشته تجارت دوجانبه میان چین و روسیه ۳۱.۵ درصد افزایش یافته است و به ۸۷ میلیارد دلار رسیده است. وزارت امور اقتصادی روسیه اعلام کرده است که انتظار می رود که این میزان در سال جاری به عدد ۱۰۰ میلیارد دلار برسد.

با افزایش میزان تجارت، روسیه و چین پرداخت و تسویه بوسیله یوآن و روبل را نیز جهت کاهش وابستگی به دلار آمریکا و دیگر ارزهای غربی افزایش می دهند. بانک مرکزی روسیه گفته است که این اقدام نفوذ و دخالت کشورهای ثالث را کاهش می دهد.

به گفته دولت روسیه هر دو طرف روسی و چینی مایل به انجام مبادلات بر اساس یوآن و روبل هستند و این را می توان به وسیله اعداد واقعی ثابت کرد. در سال گذشته ۹ درصد از پرداخت های روسیه به روبل انجام شده است. همچنین چین نیز ۱۵ درصد از پرداخت های خود به روسیه را از طریق یوآن انجام داده است. سه سال پیش این میزان به ترتیب ۲ و ۹ درصد بوده است.

پرداخت های مستقیم توسط یوآن و روبل بین دو کشور چین و روسیه، نشان از عدم نیاز این دو کشور به مشارکت بانک های آمریکایی، انگلیسی و اتحادیه اروپا در تجارت دوجانبه دارد. این امر به طور قابل توجهی کنترل غرب بر معاملات را کاهش می دهد و مبادلات تجاری بین روسیه و چین را مستقل می کند.

علاوه بر این پرداخت های این چنینی می توانند بدون استفاده سوئیفت و از طریق سیستم پرداخت بین بانکی فرامرزی چین (CIPS) انجام شود.

منبع: راشاتودی



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.