۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۲۴۴ ۲۳ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۷ دسته: انرژی کارشناس: مسعود صباغی
۰

قرار است شرکت نفتی پرتامینا اندونزی، سرمایه گذاری ۶ میلیارد دلاری در میدان منصوری ایران را با سهم ۸۰ درصدی بر عهده بگیرد. این قرارداد به عنوان سومین شراکت طرف های ایرانی با طرف های خارجی در قالب IPC است و در هر سه مورد نیز، سهم طرف ایرانی ۲۰ درصد بوده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت ایران اوايل ماه مي ميلادي (ارديبهشت) را به عنوان مهلت مقرر برای پرتامینا (pertamina)، شركت انرژی دولتي اندونزی برای توسعه میدان نفتی منصوری در ایران، تعیین کرده است.

سهم ۸۰ درصدی طرف خارجی و غیر اپراتور بودن شریک ایرانی

پرتامینا ادعا کرده است که دولت ایران قصد دارد اپراتوری میدان منصوری را به این شرکت بسپارد. انتظار می رود ۸۰ درصد سهم اجرای این پروژه به شرکت پرتامینا اختصاص یابد و ۲۰ درصد باقیمانده نیز متعلق به یک شرک ایرانی باشد.

با این حال، سیامسو عالم، مدیر بخش بالادستی شرکت پرتامینا، گفت: این شرکت هنوز هم به دنبال شرکایی برای همکاری در زمینه توسعه است؛ چراکه پذیرفتن ۸۰ درصد سهم این پروژه، به تنهایی، کار خطرناکی است.

وی همچنین گفت: ما می خواهیم این معامله در اسرع وقت به امضا برسد، اما اول باید شرکا را پیدا کنیم.

دولت ایران به ما این مهلت را داده است که تا اویل ماه می میلادی (اواسط اردیبهشت) ابتدا به عنوان صاحب ۸۰ درصد پروژه، قرارداد را امضا کنیم و سپس شریکی را برای پیوستن به پروژه بیابیم.

پیش از شروع ماه رمضان، قرارداد امضا می شود

مدیر شرکت پرتامینا افزود: «یک چیز برای ما مسلّم است و آن این است که این معامله باید قبل از شروع ماه رمضان در اواسط ماه مه (اواخر اردیبهشت) انجام شود.»

پرتامینا انتظار دارد پس از در اختیار گرفتن حق توسعه میدان منصوری، ظرف پنج سال، تولید نفت این میدان را به ۲۵۰ هزار بشکه در روز برساند. تولید فعلی این میدان حدود ۶۰ هزار بشکه در روز است.

سیامسو قبلا گفته است که پرتامینا باید حدود ۶ میلیارد دلار برای توسعه این میدان طی یک دوره ۲۰ ساله صرف کند.

ميدان نفتي منصوري در ۶۰ كيلومتري شمال خليج فارس و در ۵۰ كيلومتري جنوب شرقي اهواز واقع شده است كه در سال ۱۳۴۲ كشف شد. در همان سال با حفر چاه شماره ١، مخازن آسماری و بنگستان آن نیز کشف شد.

ذخایر نفت درجای مخزن آسماری میدان منصوری، بیش از ۳ میلیارد بشکه برآورد می شود؛ از این رو به عنوان یکی از میادین مهم ایران به حساب می آید.

تولید از این مخزن از سال ١٣۵۲ از طریق چاه شماره ۲ آغاز و تا نیمه دوم سال ١٣۵۴ ادامه داشت. پس از این سال، تولید از این میدان به مدت ١۵ سال متوقف گردید و از نیمه دوم سال ١٣٦٩ از سر گرفته شده و تاکنون ادامه دارد.

شرکت های ایرانی ها نقش غیر اپراتوری دارند

پر خطر دانستن سرمایه گذاری ۸۰ درصدی در میدان منصوری توسط مدیر بالادستی شرکت پرتامینا که قاعدتا یک شرکت تراز اول در صنعت نفت به شمار نمی رود، نگرانی ها را در مورد موفقیت توسعه این میدان بیشتر می کند.

در صورت به نتیجه رسیدن این قرارداد، چهارمین مورد از قراردادهای توسعه میادین مشترک ایران در قالب IPC مابین شرکت ملی نفت ایران و شرکت های E&P است.

همچنین سومین مورد از مشارکت شرکت های ایرانی با سهم ۲۰ درصد در کنسرسیومی با حداقل یک طرف خارجی خواهد بود چرا که در یک مورد شرکت ملی نفت ایران به عنوان کارفرما با شرکت ایرانی گسترش انرژی پاسارگاد به عنوان اپراتور، قرارداد امضا کرد.

این میدان در حال حاضر دارای تولید ۶۰ هزار بشکه ای در روز است و قرارداد با شرکت مذکور از نوع افزایش ضریب بازیافت (EOR) و بهبود ضریب برداشت نفت (IOR) است که نیاز به تکنولوژی روز و جدید در این حوزه دارد.

همچنین سهم پایین ۲۰ درصدی طرف ایرانی موجب می شود که این شرکت به عنوان شریک غیر اپراتور در پروژه قرار گیرد و عملا سهمی از مدیریت در پروژه نداشته باشد.

منبع: جاكارتا پست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.