۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۱۰۳ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا به تازگی لیستی ۱۳۰۰ کالایی از محصولات چینی منتشر و اعلام کرده است قصد دارد تعرفه واردات آن ها را تا ۲۵ درصد افزایش دهد. تنها یک روز پس از این اقدام، دولت چین نیز لیستی ۱۰۶ کالایی از محصولات آمریکایی منتشر کرده است که ۳۸ درصد صادرات آمریکا به این کشور را شامل می شود. چین اعلام کرده است درصورت افزایش تعرفه واردات از سوی آمریکا، این کشور نیز تعرفه کالاهای موجود در لیست را افزایش خواهد داد.

به گزارش مسیر اقتصاد در هفته گذشته آمریکا لیستی از ۱۳۰۰ کالای مرتبط با حوزه فناوری های پیشرفته و بخش ارتباطات را منتشر کرد و اعلام کرد که به زودی تعرفه واردات این محصولات از کشور چین را تا ۲۵ درصد افزایش خواهد داد.

دولت آمریکا معتقد است کشور چین با اعمال قوانین غیرمنصفانه بر شرکت های آمریکایی، خصوصا در زمینه تولیدات با فناوری بالا، دانش فنی این شرکت ها را به شرکت های داخلی خود منتقل کرده است و از این طریق موفق به تولید محصولات با قیمت پایین شده است. به همین دلیل دولت آمریکا قصد دارد واردات محصولات چینی در این حوزه را محدود نماید.

لیست ۱۳۰۰ کالایی آمریکا، محصولاتی را شامل می شود که در حال حاضر میزان واردات آن ها از کشور چین بالغ بر ۴۶ میلیارد دلار است. این میزان بیش از ۹ درصد از کل صادرات چین به آمریکا را شامل می شود.

افزایش تعرفه پاسخ افزایش تعرفه

تنها یک روز بعد از اطلاعیه دولت آمریکا و انتشار لیست ۱۳۰۰ کالای چینی، دولت چین نیز لیستی از کالاهای آمریکایی منتشر کرد تا پاسخ این کشور را به طور کاملا مشابه داده باشد.

سفارت چین در آمریکا در بیانیه ای در این خصوص اعلام کرد: «در شرایطی که آمریکا لیستی از کالاهای چینی را مشمول افزایش تعرفه وارد نماید، کشور چین نیز این حق را برای خود قائل است که به طور متقابل لیستی از کالاهای آمریکایی را منتشر نماید.»

انتشار لیست افزایش تعرفه واردات از سوی چین به سرعت نگرانی هایی را در بین فعالین اقتصادی آمریکا ایجاد کرد؛ به طوریکه سهام شرکت های آمریکایی که تبادلات تجاری گسترده ای با چین دارند، به میزان قابل توجهی کاهش یافت.

انتخاب هدفمند کالاها از سوی چین

لیست کشور چین تنها ۱۰۶ کالای آمریکایی را شامل می شود که به مراتب کمتر از تعداد کالاهای لیست مشابه دولت آمریکا است؛ اما این ۱۰۶ کالا بسیار هدفمند تر انتخاب شده اند.

در حال حاضر میزان صادرات ۱۰۶ کالای مشمول لیست، از آمریکا به چین در حدود ۵۰ میلیارد دلار است و بیش از ۳۸ درصد از کل صادرات آمریکا به چین را شامل می شود. بنابراین میتوان گفت کالاهایی که از سوی چین انتخاب شده اند، درمقایسه با لیست ۱۳۰۰ کالایی آمریکا، بخش بیشتری از صادرات این کشور را در بر می گیرند و از این نظر اثرگذاری بیشتری بر کاهش واردات از آمریکا خواهند داشت.

آیا افزایش تعرفه واردات کالاها اجرایی می شود؟

در حال حاضر هردو کشور تنها به انتشار لیست بسنده کرده اند و اجرا نمودن افزایش تعرفه واردات را به ماه های آینده موکول کرده اند. به نوعی می توان گفت دو کشور در حال بررسی واکنش طرف مقابل برای تصمیم گیری در خصوص اجرا شدن افزایش تعرفه واردات لیست های خود هستند.

در چنین شرایطی واکنش سریع و قاطعانه کشور چین به اقدام آمریکا نشان می دهد این کشور قصد ندارد در جنگ تجاری با آمریکا عقب بماند.

دولت آمریکا اعلام کرده است در طول دو ماه آینده نظرات کارشناسان تجارت خارجی و شرکت های آمریکایی را درخصوص لیست ۱۳۰۰ کالایی اخذ خواهد کرد و پس از آن درخصوص اجرایی شدن این اقدام تصمیم گیری خواهد کرد. با اینحال هنوز تاریخ مشخصی برای اجرایی شدن این اقدام از سوی دولت آمریکا اعلام نشده است.

دولت چین نیز اعلام کرده است تا زمانی که آمریکا اقدام خود را عملیاتی نکند، قصد افزایش تعرفه واردات کالاهای اعلام شده در لیست را ندارد.

منبع: هفته نامه اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.