۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۱۰۰۸ ۲۲ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۳ دسته: تولید گندم، کشاورزی کارشناس: مهدی سروی
۰

کارشناسان بخش کشاورزی روسیه معتقدند باید حمایت بیشتری از تولید محصولات کشاورزی در دستور کار دولت قرار بگیرد تا روند روبه رشد تولید و صادرات گندم همچنان تداوم داشته باشد. در غیر اینصورت کشاورزان روسی توان رقابتی خود را از دست خواهند داد و دیگر کشورها همچون آمریکا، اوکراین و آرژانتین جایگزین روسیه در بازارهای صادراتی خواهند شد.

به گزارش مسیر اقتصاد بنابر اعلام کارشناسان کشاورزی روسیه، این کشور در سال زراعی آینده نیز می تواند بازارهای صادراتی گندم را در جهان افزایش دهد.

وضعیت مناسب تولید گندم در مناطق مرکزی، جنوب و شمال غربی روسیه سهم عمده ای در موفقیت این کشور در بازارهای جهانی داشته است.

عمده کشورهای واردکننده گندم از روسیه، کشورهای آسیایی و آفریقایی هستند که به دلیل قیمت پائین گندم این کشور در بازارهای جهانی، گندم مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کنند.

پیش بینی بهبود جایگاه گندم روسیه در مقایسه با ۳ رقیب اصلی

کشورهای آمریکا، اوکراین و آرژانتین رقبای اصلی روسیه در بازارهای جهانی گندم محسوب می شوند؛ علیرغم افزایش صادرات گندم روسیه در سال گذشته اما آمریکا اولین صادرکننده بزرگ گندم در جهان به شمار می رود و کشورهای روسیه و اوکراین در رده دوم و سوم کشورهای بزرگ صادرکننده گندم قرار گرفتند.

گفتنی است کارشناسان پیش بینی کرده اند با توجه به افزایش میزان تولید گندم در روسیه در سال زراعی پیش رو، این کشور به بزرگترین صادر کننده گندم در جهان تبدیل شود.

پائین بودن قیمت گندم روسیه؛ عامل برتری در بازارهای جهانی

از جمله عوامل موثر در افزایش صادرات گندم روسیه می توان به برداشت مناسب گندم در این کشور، آب و هوای نامطلوب در کشورهای دیگر و تفاوت در قیمت های داخلی و صادراتی گندم روسیه اشاره کرد.

سال گذشته ۱۳۴.۱ میلیون تن غلات در روسیه توسط کشاورزان این کشور تولید شد که از رکورد قبلی این کشور در سال ۱۹۷۸ نیز بیشتر بود. افزایش مقیاس تولید گندم در روسیه، به پائین آمدن قیمت آن در بازارهای جهانی منجر شده است.

همچنین افزایش قیمت گندم کشورهای استرالیا، آمریکا و دیگر کشورهای رقیب روسیه در بازارهای صادراتی، به علت آب و هوای نامناسب از شرایط اثرگذار در افزایش صادرات روسیه به شمار می رود.

پیش بینی رشد ۲ میلیون تنی صادرات گندم روسیه در سال زراعی جاری

در سال گذشته به دلیل کمبود امکانات حمل و نقل، صادرات گندم روسیه در مقاطعی دچار مشکل شد. اما مقامات دولتی روسیه سریعا این مشکل را به منظور تبدیل شدن به قدرت جهانی در تولید گندم برطرف کردند.

گفتنی است طبق اعلام شورای بین المللی مواد غذایی، روسیه ضمن برتری خود در تولید گندم می تواند صادرات خود را ۲ میلیون تن در سال ۱۹-۲۰۱۸ آینده افزایش دهد.

طبق آمار دولت روسیه در سال گذشته در حدود ۵.۷۹ میلیارد دلار صادرات گندم به دیگر کشورها انجام گرفت که ۱.۵۷ میلیارد دلار بیشتر از سال ۲۰۱۶ است.

درحال حاضر حدود ۹۰ درصد از گندم صادراتی روسیه در شهرهای روستوف، مسکو، کراسنودار، سنت پترزبورگ و ورنژین تولید می شود.

پیش بینی صادرات ۴۴ میلیون تن گندم از روسیه

تیمور نگماتولین تحلیلگر Otkritie Broker پیش بینی کرد، صادرات روسیه تا پایان سال زراعی جاری به ۴۴ میلیون تن خواهد رسید. وی اعلام کرد نیاز بازار داخلی غلات روسیه در حدود ۶۵-۶۰ میلیون تن است و لازم ات افزایش صادرات گندم با تقویت و توسعه سایر بخش های کشاورزی همراه شود.

این کارشناس روسی گفت: با تقویت و توسعه مناسب در کشاورزی می توان هزینه های تولید را کاهش و از این طریق صادرات گندم را افزایش داد.

رکوردشکنی روسیه در تولید گندم و غلات با هدف ایجاد امنیت غذایی

بررسی کشورهای بزرگ واردکننده گندم از روسیه

دو کشور مصر و ترکیه در سال های گذشته از بزرگترین خریداران گندم روسیه بودند و حدود ۳۴ درصد(۱.۹۸ میلیارد دلار) از صادرات گندم روسیه را به خود اختصاص دادند.

همچنین ۵ کشور دیگر آسیایی و آفریقایی شامل بنگلادش، یمن، سودان، نیجریه و اندونزی نیز در حدود ۱.۳ میلیارد دلار از روسیه گندم خریداری کردند.

آمارهای اعلامی سایر کشورهای وارد کننده گندم از روسیه در جدول زیر نشان داده شده است:

نگرانی کارشناسان روسی از تغییر شرایط تولید گندم به نفع کشورهای رقیب

در این میان کارشناسان روسی با توجه به بی ثباتی شرایط آب و هوایی معتقدند طی سال های آینده ممکن است شرایط مناسب تولیدی از روسیه به سایر رقبای این کشور منتقل شود.

به عنوان مثال اتحادیه اروپا در سال گذشته با برداشت مناسب گندم و نزدیکی به کشورهای واردکننده اروپایی، می تواند جایگزین روسیه در این بازارها شود.

همچنین با توجه به میزان حمایت های کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا از کشاورزان خود به راحتی می توانند بازارهای صادراتی روسیه را تسخیر نمایند.

لزوم افزایش میزان حمایت دولت از تولید گندم

طبق اعلام تیکونوف کارشناس روسی، در حالی که میزان حمایت دولت روسیه از تولید گندم در هر هکتار به ۳۵ دلار(۱۴۷ هزارتومان) می رسد، این حمایت ها در سوئیس ۱۴ هزار دلار(۵۵ میلیون تومان) و در چین ۱۵۰۰ دلار(۶.۳ میلیون تومان) است.

وی گفت: میزان حمایت های دولت از تولید گندم باید به صورت متناسب افزایش پیدا کند تا رقابت در بازارهای صادراتی با دیگر کشورها به نفع روسیه باشد.

رکوردشکنی در صادرات گندم با حمایت‌های اثرگذار روسیه از بخش کشاورزی

لزوم سرمایه گذاری دولت روسیه در تولید ارزش افزوده از گندم

این کارشناس روسی گفت: وزارت کشاورزی روسیه باید در سال آینده به صنایع تبدیلی گندم توجه کند تا بتواند با تولید آرد، این محصول را به دیگر کشورها صادر نماید. در حال حاضر روسیه به ترکیه گندم صادر می کند و سپس ترکیه پس از تولید آرد آن را دوباره به روسیه می فروشد.

منبع: realnoevremya



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.