۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۳۴۰ ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

در دیدار رئیس جمهور کشورمان با رؤسای جمهور ترکیه و روسیه، طرفین بر لزوم استفاده از ارزهای ملی در تبادلات تجاری دوجانبه تأکید نمودند.

به گزارش مسیر اقتصاد حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور ایران که جهت شرکت در اجلاس سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه به کشور ترکیه سفر کرده بود، روز چهارشنبه با رؤسای جمهور این کشورها دیدار کرد؛ در این دیدار بر پیمان پولی دوجانبه تاکید شد. [۱]

رئیس جمهور در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه گفت: توسعه و تسهیل هرچه بیشتر مناسبات بانکی، رفت و آمد برای تجار و مردم دو کشور، تحرک بیشتری به روابط اقتصادی و تجاری دوجانبه می بخشد.

وی افزود: روابط تجاری و مبادلات با استفاده از ارزهای ملی، دو کشور را در رسیدن به اهداف مورد نظر در مناسبات و همکاری ها نزدیک تر خواهد کرد.

همچنین رئیس جمهور روسیه نیز در این دیدار گفت: باید تلاش کنیم با تقویت مبادلات بانکی، از ارز های ملی دو کشور در مبادلات تجاری استفاده کنیم.

رئیس جمهور کشورمان در دیدار با رجب طیب اردوغان نیز اظهار داشت: ایران و ترکیه باید مناسبات و همکاری های خود را در بخش های مختلف از جمله گردشگری، همکاری های کمرگی، روابط بانکی، انرژی واستفاده از ارزهای ملی در مناسبات تجاری بیش از پیش ارتقاء دهند.

در ادامه این دیدار اردوغان نیز گفت: استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری در توسعه روابط اقتصادی و تجاری ایران و ترکیه تأثیر بسزایی دارد.

گفتنی است که در مهرماه سال گذشته، بانک مرکزی ایران و ترکیه جهت استفاده از ارزهای ملی در مبادلات تجاری میان خود اقدام به انعقاد پیمان پولی دوجانبه نمودند.

پیمان پولی ایران و ترکیه با ارزش ۵.۵ هزار میلیارد تومان نهایی شد

اما تاکنون این پیمان عملیاتی نشده است. همچنین بانک مرکزی ایران و روسیه نیز در حال مذاکره جهت انعقاد پیمان پولی دوجانبه هستند.

۱۵ درصد از تجارت ایران و روسیه با پیمان پولی دوجانبه قابل تسویه است

پینوشت:

[۱] پایگاه اطلاع رسانی دولت کد خبر ۳۰۶۷۴۹



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.