۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۳۳۵ ۱۶ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ دسته: تجارت و دیپلماسی
۰

رویدادهایی از قبیل راه اندازی قرارداد آتی مبادلات نفت یوآنی توسط چین، مذاکرات میان روسیه و عربستان جهت راه اندازی کارتل جدید انرژی و واردات غیردلاری نفت توسط چین، گام هایی است که می تواند نظام پترودلاری را از بین ببرد و تهدید بزرگی برای سلطه دلار آمریکا باشد.

به گزارش مسیر اقتصاد تنها در عرض یک هفته ساختار فعلی انرژی جهان توسط دو رویداد بزرگ متزلزل شد. رویدادهایی که به نظر می رسد شروعی برای پایان دادن به نظام انحصاری پترودلار (خرید و فروش دلاری نفت) است.

اولین اتفاق که چندین روز پیش رخ داد، راه اندازی رسمی قرارداد آتی مبادلات نفت یوآنی توسط کشور چین بود که در اولین روز معاملاتی خود به لحاظ حجم معاملات از یکی از بزرگترین بازارهای نفتی پیشی گرفت.

اتفاق دوم که هنوز نیز در حال جریان و تکامل است شامل مذاکرات میان روسیه و عربستان سعودی(اعضای اوپک) جهت ایجاد یک کارتل جدید انرژی است که به جای عربستان در روسیه متمرکز باشد.

در حال حاضر رویداد سومی نیز در حال شکل گرفتن است که می تواند در اوایل نیمه دوم سال جاری اتفاق بیافتد. این رویداد مربوط به کشور چین است که خواهان خرید تمام نفت به وسیله ارز خود، به جای استفاده از دلار است.

به گزارش رویترز چین در تلاش است تا ارز خود یعنی یوآن را هر چه بیشتر بین المللی کند و سلطه جهانی دلار آمریکا را بشکند. چین در مراحل اولیه پرداخت یوآن جهت واردات نفت قرار دارد.

خبرگزاری اویل پرایس بیان کرده است که کشور چین می تواند با پرداخت یوآن برای واردات نفت از روسیه و آنگولا شروع به استفاده از یوآن جهت واردات نفت نماید.

مبادلات یوآنی نفت و حرکت به سمت بازارهای مبادلات انرژی غیر غربی(لندن و آمریکا) این اطمینان را حاصل می کند که آمریکا رفته رفته دیگر نمی تواند از انحصار نظام پترودلار استفاده کند. بدین ترتیب آمریکا بزرگترین وسیله جنگ اقتصادی علیه کشورها را از دست خواهد داد.

این اتفاقات تهدید بزرگی برای سلطه دلار است و آمریکا را در آینده با مشکلات متعددی از قبیل تورم و بازگشت ذخایر دلاری مواجه خواهد کرد.

منبع: دیلی اکونومیست



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.