۲۵ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۳۱۰ ۱۵ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۸ دسته: تجارت و دیپلماسی کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

دولت آمریکا قصد دارد به منظور محدود نمودن واردات ۶۰ میلیارد دلاری محصولات مرتبط با حوزه های فناوری و ارتباطات، از کشور چین، تعرفه واردات این محصولات را افزایش دهد.

به گزارش مسیر اقتصاد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در تلاش است تا با افزایش تعرفه وارداتِ محصولات مرتبط با حوزه های فناوری و ارتباطات، واردات این محصولات از کشور چین را محدود نماید. هدف دولت آمریکا از این اقدام حمایت از تولیدات داخلی و در عین حال کاهش کسری تراز تجاری عنوان شده است.

این درحالیست که در حال حاضر سالانه بیش از ۶۰ میلیارد دلار محصولات مرتبط با حوزه های فناوری و ارتباطات از کشور چین به آمریکا صادر می شود.

آمریکا به دنبال محدودیت واردات محصولات حوزه فناوری و ارتباطات

دولت آمریکا معتقد است کشور چین در صادرات محصولات حوزه های فناوری و ارتباطات از محصولات ساخته شده توسط شرکت های آمریکایی کپی برداری کرده و آن ها را با قیمتی ارزان تر تولید و به آمریکا صادر نموده است. آمریکا این اقدام چین را برخلاف قوانین تجارت جهانی و همچنین برخلاف تجارت منصفانه می داند. از این رو دولت آمریکا در تلاش است به منظور حمایت از تولیدکنندگان داخلی، واردات این محصولات از کشور چین را محدود نماید.

سیاست تجاری کشور چین به نحوی است که شرکت های آمریکایی را مجبور کرده است برای ورود به بازار بزرگ این کشور، بخشی از فناوری خود را به داخل این کشور منتقل نمایند و روش های خاص خود در تولید محصولات با فناوری بالا را در اختیار شرکت های همکار چینی قرار دهند. اما دولت فعلی آمریکا از این رویه ناراضی است و قصد دارد با افزایش تعرفه واردات علیه این سیاست تجاری چین اقدام نماید.

افزایش تعرفه واردات ۱۰۰ کالا از چین با هدف محدودیت واردات

بر این اساس دولت آمریکا قصد دارد بخش هایی همچون فناوری اطلاعات، محصولات الکترونیک و بخش ارتباطات چین را هدف قرار دهد و تعرفه واردات بالغ بر ۱۰۰ کالای تولید شده چینی در این حوزه ها را افزایش دهد.

وضع تعرفه واردات بالا علیه محصولات مرتبط با حوزه های فناوری و ارتباطات کشور چین، می تواند روند واردات این محصولات از چین به آمریکا را محدود نماید و فرصتی برای تولید و فروش بیشتر محصولات برای تولیدکنندگان داخلی این کشور فراهم نماید.

پیگیری زیان تولیدکنندگان داخلی از واردات بدون توجه به WTO

برای تسریع در روند پاسخ متقابل آمریکا علیه سیاست تجاری چین، این کشور در سال گذشته، بدون توجه به رویه های سازمان تجارت جهانی، فرآیندی را با هدف بررسی ابعاد متضرر شدن شرکت های آمریکایی از تجارت با کشور چین آغاز کرد.

این درحالیست که به طور معمول چنین تحقیقاتی در جهان از طریق رویه های سازمان تجارت جهانی انجام می شود و کشورها نمی توانند به طور یکجانبه علیه دیگر کشورها وارد عمل شوند.

اما دولت مردان آمریکایی معتقد بودند استفاده از رویه های سازمان تجارت جهانی سال ها به طور خواهد انجامید و در نهایت نیز ممکن است نتایج مطلوبی برای آمریکا درپی نداشته باشد؛ از این رو به طور مستقیم پرونده بررسی ابعاد متضرر شدن شرکت های آمریکایی در تجارت با چین را عملیاتی کردند.

افراد مطلع در دولت آمریکا به خبرگزاری رویترز اطلاع داده اند که به زودی نتایج این تحقیقات منتشر خواهد شد و یکی از عواقب آن افزایش تعرفه واردات محصولات مرتبط با حوزه های فناوری و ارتباطات از کشور چین خواهد بود.

انتقاد مسئولین دولتی چین از اقدامات یکجانبه آمریکا

در طرف مقابل کشور چین نیز بارها اقدامات یکجانبه آمریکا را محکوم نموده است و این کشور را به اقدام متقابل تهدید کرده است.

در یکی از آخرین اظهار نظر ها در این زمینه، لو کانگ سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «اگر آمریکا اقدامی یکجانبه انجام دهد که منافع چین را با خطر مواجه نماید، چین نیز با اقدامات متقابل به طور جدی از منافع خود دفاع خواهد کرد.»

وی همچنین در خصوص روابط تجاری با آمریکا گفته است: «تجارت دوجانبه چین و آمریکا می تواند به صورت برد-برد تنظیم شود و ما انتظار داریم طرف آمریکایی این روابط را به صورت یک بازی با جمع صفر تصور نکند. در این صورت تنش های به وجود آمده می تواند با استفاده از ابزارهای سازنده برطرف شود.»

منبع: رویترز



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.