به گزارش مسیر اقتصاد طرح های پتروشیمی خط لوله اتیلن مرکز از سال ۱۳۹۱ کلنگ زده شده اند؛ اما تا به امروز تنها چند درصد پیشرفت داشته اند. این عدم پیشرفت نتیجه عدم وجود نگاه کارشناسانه در این طرح ها است.
در ادامه بررسی پرونده «ارزیابی طرح های پتروشیمی»، ۵ طرح پتروشیمی موجود در استان فارس مورد بررسی قرار گرفتند؛ همگی این طرح ها زیرمجموعه خط لوله اتیلن مرکز هستند.
در بررسی هر کدام از طرح ها فرایند احداث و وضعیت کنونی آنها مورد بررسی قرار گرفت که در جدول زیر، اطلاعات مختصری در مورد طرح های گزارش شده آورده شده است:
با بررسی طرح های پتروشیمی خط لوله اتیلن مرکز مشخص شد که تمام این طرح ها، با مشکلات عمده ای رو به رو هستد؛ مشکلاتی که سب شده است فرایند احداث این پتروشیمی ها در چند سال اخیر به طور کامل متوقف شود.
موانع احداث پتروشیمی های خط لوله اتیلن مرکز
بررسی ۵ طرح پتروشیمی جهرم، داراب ، فسا، استهبان و فیروزآباد نشان می دهد که بیشتر این طرح ها، به نوعی دارای تعریف غیر کارشناسانه ای از نظر محیط زیستی و اقتصادی است.
عدم لحاظ نگاه کارشناسانه در تعریف این طرح های پتروشیمی سبب شده مشکلاتی همچون عدم وجود سرمایه گذار و منابع تامین آب، تمام این طرح ها را زمین گیر کند.
لزوم توقف طرح پتروشیمی فسا بعد از ۸ سال به دلیل دوری از دریا
طرح های پتروشیمی استان فارس در صورت راه اندازی در مجموع سالانه نیازمند ۳۳ میلیون متر مکعب آب هستند؛ این حجم از آب برابر با مقدار آب مصرفی ۴۵۲ هزار نفر در سال است. این درحالیست که کمبود آب در منطقه و اولویت مصارف شرب و کشاورزی نسبت به مصارف صنعتی، روز به روز بیشتر احساس می شود.
فقدان آینده روشن برای ۵ طرح پتروشیمی استان فارس علت عدم تمایل سرمایه گذاران برای مشارکت در این طرح ها است؛ همین موضوع باعث شده یکی دیگر از موانع اجرایی شدن این طرح ها بحث تامین مالی آنها باشد.
بلاتکلیفی پتروشیمی داراب بعد از ۱۰۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری
توقف و انتقال طرح ها بهترین اقدام است
عدم امکان احداث طرح های پتروشیمی استان فارس نه تنها موجب محروم شدن شهرستان های این استان از طرح های مناسب جایگزین شده، بلکه کشور را از این توقف های چندین ساله متضرر کرده است.
انتقال پتروشیمی فیروزآباد بعد از ۶ سال نتیجه تصویب طرح غیرکارشناسی
در کشورهای پیشرو در صنعت پتروشیمی، نه تنها این صنعت را در مناطق مختلف پخش نمی کنند، بلکه سعی می کنند طرح ها را به صورت متمرکز در کنار دریا بسازند.
هم اکنون نیز کارشناسان وجود مزیت هایی همچون قرار گرفتن در کنار دریا، دسترسی به منابع خوراک متعدد برای تامین مطمئن و پایدار خوراک در عسلویه، دسترسی به مبادی صادراتی در عسلویه جهت صادر کردن اتیلن (با توجه به عدم پیشرفت طرحهای مصرف کننده اتیلن در شهرهای داراب، فسا، جهرم و استهبان)، کاهش هزینه سرمایه گذاری و بهره برداری در عسلویه، تقاضای انتقال طرح های پتروشیمی خط لوله اتیلن مرکز را به عسلویه مطرح کردهاند.
امید است هرچه زودتر این طرح ها تعیین تکلیف شده تا مردم مناطقی که قرار بود صاحب پتروشیمی بشوند، بتوانند راه اندازی طرح های مناسب با مناطق خود را نظاره گر باشند.