۰۹ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۱۴۲۶۶۹ ۰۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۰ دسته: پول و بانک، وضعیت بانک‌ها
۲

در گزارشی جدید از ارزش‌گذاری دارایی‌های بانک آینده، ارزش هتل روتانا مشهد بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان عنوان شده است. بانک آینده از قدرت خلق پول خود در جهت واردات گسترده اقلام لوکس برای ساخت این هتل گران قیمت استفاده کرده، اما سهم عموم مردم تحمل تورم بالای ناشی از زیان انباشته ۹۰ هزار میلیارد تومانی این بانک است.

مسیر اقتصاد/ تخلفات بانک آینده در شبکه بانکی کشور، بسیار متنوع و متعدد است. پرداخت تسهیلات کلان بیش از ۶ برابر سقف قانونی، پرداخت تسهیلات به اشخاص مرتبط بیش از ۱۰۰ برابر سقف قانونی، سهامداری یک فرد در بانک بیش از ۷ برابر سقف قانونی و تخلف ۴۰ برابری در اعطای تسهیلات برای ساخت ایرانمال از جمله تخلفات این بانک است. زیان انباشته بانک آینده نیز به بیش از ۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است.

هتل روتانا مشهد دارایی ۲۱ هزار میلیارد تومانی بانک آینده

شهرت اصلی بانک آینده استفاده از قدرت خلق پول برای ساخت ایرانمال با هزینه‌ای بالغ بر ده‌ها هزار میلیارد تومان است. اما گزارش جدید این بانک در سامانه کدال نشان می‌دهد مال سازی و حضور فعال این بانک در بازار املاک کشور، تنها محدود به ایرانمال نمی‌شود و این بانک هتلی در شهر مشهد با نام روتانا نیز در دست احداث دارد که بر اساس برآوردهای موجود در گزارش بانک، بیش از ۲۱ هزار میلیارد تومان معادل ۶۰۰ میلیون دلار، ارزش‌گذاری شده است.

قدرت خلق پول بانک آینده در خدمت ساخت هتل لوکس روتانا

براساس گزارش بانک آینده از کیفیت ساخت هتل لوکس روتانا، تقریبا تمامی مصالح و وسایل استفاده شده در آن، وارداتی است که از جمله آن‌ها می‌توان به موکت فرانسوی، درب‌های ایتالیایی و سنگ و سرامیک ترکیه‌ای اشاره کرد.

به این ترتیب بانک آینده از قدرت خلق پول خود که یک حق عمومی است و باید در راستای منفعت عموم کشور و ایجاد رشد اقتصادی از آن استفاده شود، برای واردات گسترده اقلام مورد استفاده در یک هتل لوکس بهره برده است که عموم مردم سهم بسیار ناچیزی در استفاده از آن دارند. این واردات گسترده نه تنها فشار بر تقاضای ارز را افزایش می‌دهد و از این جهت بر بی‌ثباتی بازار ارز کشور می‌افزاید، بلکه بخش تولید را نیز از حجم عظیمی از منابع بانک‌ها محروم می‌کند. عجیب آنکه عمده محصولات وارداتی مورد استفاده در ساخت هتل لوکس روتانا در حال حاضر در لیست اقلام ممنوعه وارداتی قرار دارند و به نظر می‌رسد که از روش‌های غیر رسمی و قاچاق به کشور وارد شده باشند.

بانک آینده ذی نفع بزرگ تورم املاک

فارغ از بیش ارزش‌گذاری هتل روتانا و همچنین ایرانمال، مسئله مهم اینجاست که بانک آینده به جای عمل به وظایف بانکی که در واقع تجهیز منابع مردم و اعطای تسهیلات به بخش‌های تولیدی کشور است، بخش عمده منابع خود را صرف ساخت مال و هتل می‌کند که تنها بخش کمی از مردم امکان استفاده از آن را دارند.

این مدل فعالیت نه تنها بانک آینده را به یکی از بزرگترین ذی نفعان افزایش قیمت ملک تبدیل کرده، بلکه بخش تولید را نیز از بخش مهمی از ظرفیت تسهیلات دهی بانک‌ها محروم کرده است.

انتهای پیام/ پول و بانک

  1. عمیقا امیدوارم فضای سیاسی فعلی و اتفاقات در عزم دولت برای اصلاحات درست اقتصادی تاخیر و خلل وارد نکند

    ۰۱
  2. بنظر میرسد بانک آینده بعنوان بانک خصوصی که تکالیفش با تکالیف بانکهای دولتی از زمین تا آسمان فرق دارد بر خلاف اکثر بانکهای دولتی که وامهای کاغذی و بدون پشتوانه داده و ابر بدهکاران بانکی را بوجود آورده اند، از منابع خود اقدام به ساخت هتل و مرکز خرید کرده که هم کلی شغل موقت و دائم ایجاد کرده و هم سود آوری مناسبی را تضمین کرده.
    دلیل اینهمه هجمه رسانه ها به این بانک کار آفرین معلوم نیست.

    ۰۶


جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.