۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۵۰۱۵۸ ۱۴ فروردین ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۷ دسته: تجارت و دیپلماسی، مدیریت واردات کارشناس: میرهادی رهگشای
۰

کشور هند به تازگی تعرفه واردات را در ۱۰ بخش اقتصادی و به میزان قابل توجه افزایش داده است. بر این اساس تعرفه واردات هند به بیشترین میزان در ۳۰ سال اخیر افزایش یافته است. هدف دولت هند از این اقدام حمایت از تولید داخلی و کاهش کسری تراز تجاری عنوان شده است.

به گزارش مسیر اقتصاد دولت هند به تازگی تعرفه واردات محصولات را در ۱۰ بخش اقتصادی افزایش داده است. این اقدام دولت هند به منظور حمایت از تولیدات داخلی انجام گرفته است و دولت امیدوار است با افزایش تعرفه واردات تولید و فروش محصولات تولید داخلی افزایش یابد.

بر اساس تصمیم جدید دولت هند میزان تعرفه واردات بسیاری از محصولات از جمله قطعات تولید خودرو، محصولات الکترونیکی و دیگر محصولات، از بسیاری از کشورهای جهان افزایش یافته است.

کسری تراز تجاری دلیل اصلی دولت هند در افزایش تعرفه واردات

میزان کسری تراز تجاری کشور هند در حال حاضر به بیشتری میزان در طول ۴ سال اخیر رسیده است و دولت هند امیدوار است با افزایش میزان تعرفه واردات، از کسری تراز تجاری بکاهد.

بر اساس آمار تجارت خارجی هند، تنها در ماه ابتدایی سال جاری میلادی میزان کسری تراز تجاری کشور هند به بیش از ۱۶.۳ میلیارد دلار رسیده است که بیشترین میزان کسری تجاری ماهانه، از اواسط سال ۲۰۱۳ میلادی محسوب می شود.

افزایش تعرفه واردات هند به بیشترین میزان در ۳۰ سال اخیر

بر اساس تصمیم جدید دولت هند، تعرفه واردات این کشور به بیشترین میزان در طول ۳۰ سال اخیر افزایش یافته است. این درحالیست که پیش از این نارندرا مودی نخست وزیر هند در اجلاس مجمع جهانی اقتصاد از آمادگی کشورش برای برقراری روابط اقتصادی با دیگر کشورهای جهان سخن گفته بود.

افزایش تعرفه واردات دولت هند محصولات گسترده را شامل می شود و بر اساس آن نرخ حقوق ورودی کالاها به میزان قابل توجهی افزایش یافته است. از این رو این اقدام دولت هند می تواند روند حمایت گرایی کشورها از تولیدات داخلی در جهان را تشدید نماید و به گسترش جنگ تجاری منجر شود.

هند حمایت تعرفه ای از تولیدات داخلی را انتخاب کرده است

کارشناسان اقتصادی جهانی معتقدند تصمیم جدید دولت هند نشان می دهد این کشور در وضعیت کنونی تصمیم گرفته است به سمت حمایت تعرفه ای بیشتر از تولیدات داخلی گام بردارد. مقیاس افزایش تعرفه در کشور هند بسیاری از کارشناسان جهانی را متعجب نموده است.

از طرف دیگر کارشناسان معتقدند تصمیم جدید دولت هند یک پاسخ به اقدامات حمایتی اخیز آمریکا محسوب می شود. در واقع دولت هند نیز قصد دارد با استفاده از شرایطی که آمریکا در عرصه جهانی ایجاد کرده است به حمایت بیشتر از تولیدات داخلی اهتمام ورزد.

مخالفت گسترده کشورهای جهان با افزایش قابل توجه تعرفه واردات هند

پس از اعلام خبر افزایش گسترده تعرفه واردات محصولات در کشور هند، بسیاری از رهبران کشورهای جهان علیه این اقدام هند موضع گیری نمودند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا ضمن انتقاد از هند، این کشور را به اقدام متقابل تهدید کرد. مارتین نی، سفیر آلمان در هند نیز از افزایش گسترده تعرفه واردات قطعات خودرو انتقاد کرد و این اقدام را مانع تقویت روابط اقتصادی دوجانبه دو کشور دانست.

تضعیف WTO با حرکت کشورها به سمت حمایت گرایی

نکته حائز اهمیت دیگر آنکه اقدام هند در راستای افزایش تعرفه واردات، به یک تنش جدید در مذاکرات کشورها در سازمان تجارت جهانی منجر خواهد شد. کارشناسان بر این باورند که دیگر کشورهای عضو سازمان تجارت جهانی علیه این اقدام هند موضع گیری خواهند کرد و این مسئله به تشدند تنش ها در این سازمان منجر خواهد شد.

منبع: بلومبرگ



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.