۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۹۳۳۸ ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۱ دسته: اقتصادِ محور مقاومت، تجارت و دیپلماسی
۰

در کنفرانس بازسازی عراق ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی در قالب وام و سرمایه گذاری خارجی جمع آوری شد. در این کنفرانس کشورهای ترکیه، کویت، عربستان و قطر و همچنین آمریکا و اتحادیه اروپا سهمی قابل توجه در بازسازی عراق به عهده گرفتند.

به گزارش مسیر اقتصاد ماه گذشته کنفرانس بازسازی عراق در کشور کویت برگزار شد. عراق به تازگی از یک جنگ ۴ ساله با گروه داعش فراغت یافته است و شرایط برای بازسازی زیرساخت های این کشور فراهم شده است.

از این رو هدف از برگزاری این کنفرانس، مشارکت کشورهای منطقه و جهان در پروژه های بازسازی عراق عنوان شده است. ساخت منازل مسکونی، مدرسه، بیمارستان و همچنین زیرساخت های ارتباطی کشور عراق ازجمله مهم ترین اقدامات مد نظر در این کنفرانس بوده است.

جمع آوری ۳۰ میلیارد دلار کمک مالی برای بازسازی عراق

بر اساس اعلام منابع کویتی، در جریان برگزاری این اجلاس سه روزه بیش از ۳۰ میلیارد دلار منابع مالی برای اقدامات بازسازی عراق جمع آوری شده است.

بخشی از منابع مالی جمع آوری شده به شکل وام خارجی و بخشی از آن نیز در قالب سرمایه گذاری مستقیم خارجی در پروژه های بازسازی عراق در نظر گرفته شده است.

ترکیه، کویت، عربستان و قطر بازیگران منطقه ای بازسازی عراق

در کنفرانس بازسازی عراق کشورهایی از سراسر جهان و همچنین نهادهایی مانند اتحادیه اروپا، سازمان ملل و بانک جهانی حضور داشتند و هرکدام سهمی در پروژه های بازسازی عراق به عهده گرفتند.

در بین کشورهای منطقه، کشورهای ترکیه، کویت، عربستان و قطر حضوری فعال تر در کنفرانس بازسازی عراق داشته اند و به ترتیب ۵ میلیارد دلار، ۲ میلیارد دلار، ۱.۵ میلیارد دلار و ۱ میلیارد دلار منابع مالی برای بازسازی عراق اختصاص داده اند.

در بین کشورهای خارج از منطقه نیز کشور آمریکا و همچنین اتحادیه اروپا بیشترین سهم را در بازسازی عراق خواهند داشت و منابع مالی خود را در قالب وام و سرمایه گذاری خارجی در اختیار این کشور قرار خواهند داد.

عراق به منابع مالی بسیار بیشتری نیاز دارد

با وجود جمع آوری مبلغ ۳۰ میلیارد دلار برای بازسازی عراق، بر اساس اعلام ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه این کشور، مقامات عراقی انتظار مبلغ بیشتری را داشته اند و انتظار می رود هزینه های بازسازی عراق به مراتب بیشتر از ۳۰ میلیارد دلار باشد.

وزیر برنامه ریزی عراق نیز پیش از این گفته بود هزینه بازسازی عراق در حدود ۸۸ میلیارد دلار برآورد شده است و لازم است ۲۲ میلیارد دلار از این مبلغ هرچه سریعتر تأمین گردد.

نکته مهم دیگر آنکه ممکن است تمامی مبالغی که کشورهای مختلف برای اجرای پروژه در عراق در نظر گرفته اند محقق نگردد؛ چراکه ممکن است به دلایلی همچون مشکلات مالی و یا عدم تفاهم در تعریف پروژه ها، بخشی از منابع مالی در نظر گرفته شده، تخصیص نیابد.

رتبه پایین در فساد، مانع بزرگ جذب سرمایه به عراق

یکی از مهم ترین موانع پیش روی دولت عراق برای جذب سرمایه های خارجی در پروژه ها، رتبه پایین این کشور در حوزه فساد است.

بر اساس گزارش گروه «شفافیت جهانی» از شاخص فساد در کشورهای جهان، در سال گذشته کشور عراق در بین ۱۷۶ کشور جهان رتبه ۱۶۶ را از نظر میزان فساد به دست آورده است؛ که نشان دهنده وضعیت نامناسب فساد در این کشور است.

در همین راستا حیدر العبادی، نخست وزیر عراق نیز بارها بر ضرورت مبارزه با فساد و کاهش بروکراسی در این کشور تأکید کرده است.

منبع: الجزیره



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.