۳۱ فروردین ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۷۸۷ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۹ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

هوش مصنوعی و رباتیک با سرعتی بسیار بالا به زندگی انسان در قرن ۲۱ وارد می‌شود و کشورهای پیشرفته دنیا بیشترین اهتمام را بر این موضوع دارند. ایران با تنها یک دهه تلاش توانسته است خود را در میان مدعیان این حوزه قرار دهد و در امور انفورماتیک از کاربردهای آن استفاده نماید.

به گزارش مسیر اقتصاد کشور ایران پس از یک دهه برنامه‌ریزی بر روی هوش مصنوعی و تلاش برای بهره‌وری از فناوری‌های روز دنیا، توانسته است در بین بهترین‌های هوش مصنوعی جهان قرار گیرد.

این گزارش که به رصد سیستم‌های هوشمند رباتیک و هوش مصنوعی در ایران می‌پردازد، نشان می‌دهد که با تلاش‌های صورت گرفته، ایران به قابلیت کنترل ترافیک، فناوری‌های مالی، فیلم‌برداری هوایی، سامانه‌های نظامی برای ردگیری اهداف و دیگر ظرفیت‌های این فناوری دست پیدا کرده است.

هوش مصنوعی و کاربردهای آن

هوش مصنوعی در قرن ۲۱ رکن مهمی از زندگی بشر شده است. تأثیر وجود هوش مصنوعی یا هوش ماشینی را باید عرصه پهناور تلاقی و ملاقات بسیاری از دانش‌ها، علوم و فنون قدیم و جدید دانست.

یک عامل هوشمند، سیستمی است که با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را بالا می‌برد. بسیاری از متخصصان، هوش مصنوعی را شاخه‌ای از علم کامپیوتر می‌دانند که دربردارنده روش‌هایی برای محاسبه و ارزیابی فرآیندهای ادراکی، استدلالی و یادگیری باشد.

دستاورد سیستم‌های خبره یا هوش مصنوعی را می‌توان صرفه‌جویی در هزینه‌ها و نیز تصمیم‌گیری‌های بهتر و دقیق‌تر و بسیاری موارد تخصصی‌تر دیگر عنوان کرد. استفاده از سیستم‌های خبره برای شرکت‌ها می‌تواند صرفه‌جویی به همراه داشته باشد.

در زمینه تصمیم‌گیری نیز گاهی می‌توان در شرایط پیچیده، با بهره‌گیری از چنین سیستم‌هایی تصمیم‌های بهتری اتخاذ کرد و جنبه‌های پیچیده‌ای را در مدت‌زمان بسیار کمی موردبررسی قرارداد که تحلیل آن‌ها به روزها زمان نیاز دارد.

لذا از فواید هوش مصنوعی در فعالیت‌ها می‌توان به افزایش قابلیت‌ دسترسی‌ به اطلاعات، کاهش هزینه، استفاده برای کار در شرایط و محیط‌هایی که برای انسان سخت و خطرناک است، دائمی‌ و فناناپذیر بودن، افزایش‌ قابلیت‌ اطمینان‌، قدرت تبیین، پاسخ‌دهی سریع و در هر حال و … اشاره کرد.

امروزه در دنیا، خیلی از صنایع ازجمله صنایع نظامی، پزشکی و کشاورزی از هوش مصنوعی برای پیشبرد کار خود استفاده می‌کنند.

پیگیری هوش مصنوعی در ایران

ایران نیز مانند کشورهای پیشرفته دنیا به هوش مصنوعی توجه ویژه نموده است. پروفسور کارو لوکس پدر هوش مصنوعی ایران و یکی از چهره‌های ماندگار علمی در کشور با ایجاد مرکز «کنترل و پردازش هوشمند» در دانشگاه تهران این علم را رسماً پایه‌گذاری کرد.

پروفسور لوکس، بیش از ۱۵۰ مقاله در مجلات معتبر و ۳۰۰ مقاله در کنفرانس‌های علمی ارائه کرده است. او در خلال دهه‌ى هشتاد به‌تدریج تمركز پژوهش‌هاى خود را به سمت سيستم‌هاى هوشمند انتقال داد و جزو نخستين پژوهشگران بين‌المللى بود كه ارتباط ميان شبكه‌هاى عصبى، منطق فازى و الگوريتم‌هاى ژنتيك را محقق كردند.

هم‌اکنون از هوش مصنوعی در کشور برای کنترل ترافیک، فناوری‌های مالی، فیلم‌برداری هوایی و سامانه‌های نظامی برای ردگیری اهداف مشخص و دیگر نوآوری هایی که در سطح خرد و کلان قابلیت کاربردی دارند، استفاده می‌شود.

رتبه جهانی ایران در هوش مصنوعی

در سال‌های اخیر در ایران، علوم و مهندسی رایانه و هوش مصنوعی به‌ویژه در دانشگاه‌ها توسعه چشمگیری پیدا کرده است. تعداد مدارک منتشرشده پژوهشگران ایرانی ثبت‌شده در مجلات جهانی در رشته هوش مصنوعی بسیار بالا رفته است.

همچنین میزان نشر آثار علمی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی، رتبه ایران را در بین کشورهای جهان به‌ طور قابل‌ ملاحظه‌ای ارتقا داده است. در حال حاضر با افزایش تعداد مقالات در رشته هوش مصنوعی، ایران رتبه سیزدهم جهان را در این زمینه به خود اختصاص داده است.

هوش مصنوعی پیوند عمیقی با رباتیک دارد و حضور پررنگ‌تر ایرانیان در مسابقات جهانی رباتیک و همچنین برگزاری مسابقات سطح بالا در داخل کشور نشان از ترقی ایران در فناوری‌های هوشمند دارد.

پروفسور آرنود ویسر، عضو کمیته اجرایی فدراسیون جهانی روبوکاپ گفته است که پیشرفت علم رباتیک در ایران تحسین‌برانگیز است و در ایران علم رباتیک از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.