۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۶۸۰ ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۴۵ دسته: پیمان پولی دوجانبه، تجارت و دیپلماسی
۰

ژاپن و تایلند به منظور کاهش وابستگی به دلار و همچنین کاهش هزینه ناشی از خرید ارز واسط در تجارت، استفاده از ارزهای ملی در مبادلات دوجانبه را در دستور قرار داده اند.

به گزارش مسیر اقتصاد وزارت مالیه ژاپن و بانک مرکزی تایلند روز جمعه یک تفاهمنامه جهت توسعه استفاده مستقیم از ارزهای ملی خود امضاء نمودند. این توافق گامی رو به جلو در راستای کاهش وابستگی منطقه ای به دلار است.

واحد پول کشور تایلند «بات» نام دارد. بازرگانان تایلندی امکان استفاده از واحد پولی خود و یا ین ژاپن را در تجارت با ژاپن ندارند و باید برای این کار دلار تهیه نمایند. این تبدیل برای ین به بات نیز صادق است. بنابراین این توافق معامله مستقیم بین بات و ین به این معنی است که معامله گران جهت معاملات خود با تبدیلات کمتری مواجه خواهند شد.

همچنین معامله گران با این اقدام در مقابل اثرات سیاست های پولی آمریکا نیز محافظت خواهند شد و ریسک مبادلاتشان کاهش خواهد یافت.

تایلند در حال حاضر به غیرساکنان اجازه نمی دهد که بیش تر از ۳۰۰ میلیون بات نگهداری کنند. چراکه این کشور در تلاش است تا از اقتصاد خود در مقابل حملات سوداگرانه نظیر آنچه در بحران ارزی آسیا در سال ۱۹۹۷ اتفاق افتاد محافظت کند.

اما محدودیت های شدید تجارت مردم به وسیله بات را دشوارتر می کند و باعث کاهش نقدشوندگی سایر ارزها می شود. ژاپن از تایلند درخواست کرده است محدودیت ۳۰۰ میلیون بات را رفع کند و اجازه افزایش استفاده از بات در تجارت را بدهد؛ زیرا حجم زیادی از مبادلات میان ین و بات نشان دهنده تقاضای واقعی این ارز است.

علاوه براین ژاپن پیشنهاد انعقاد یک پیمان پولی دوجانبه جدید را داده است که بر اساس آن امکان استفاده از دلار و ین را برای اعضای اتحادیه ملل آسیای شرقی(آسه آن) در زمان بحران مالی فراهم می شود. ژاپن پیمان پولی خود با فیلیپین را به روز کرده است و همچنین انتظار می رود با کشور تایلند نیز وارد مذاکره شود.

منبع: نایکی آسیا



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.