۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

رهبر معظّم انقلاب: علاج برون رفت از مشکلات کشور «اقتصاد مقاومتی» است.

شناسه: ۴۸۵۷۷ ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۲ دسته: پیشرفت های کشور، دولت و حکمرانی کارشناس: صادق احمدی
۰

وزرش کشور در ۴۰ سال اخیر و بعد از انقلاب اسلامی، پیشرفت قابل توجهی داشته است؛ به طوری که سرانه فضای ورزشی کشور ۳۸ برابر شده و بانوان در رشته های مختلف، حضور گسترده و فعالی دارند.

به گزارش مسیر اقتصاد سرانه فضای ورزشی در ایران از سال ۱۳۵۸ که تنها ۲ سانتی متر بود، به مقدار ۷۶ سانتی متر در سال ۱۳۹۶ رسیده است؛ همچنین تعداد روستاهایی که زمین ورزشی نیمه استاندارد دارند، طی این مدت از ۱۲ روستا به ۲۲۰۰ روستا افزایش پیدا کرده است.

این گزارش که به بررسی وضعیت ورزش ایران در قبل و بعد از آنقلاب می پردازد، نشان می دهد که علاوه بر سرانه ورزشی، در تعداد رشته های ورزشی نیز ایران پیشرفت قابل توجهی کرده است و و در عرصه بانوان نیز ورزش از محدودیت در چند رشته به مدال آوری در رشته های مختلف و حتی فتح قله اورست رسیده است.

پیشرفت سرانه فضای ورزشی در کشور

در نخستین سال های پیروزی انقلاب به ازای هر فرد تنها ۲ سانتی متر فضای ورزشی وجود داشت، اما پس از گذشت ۳۸ سال این سرانه ورزشی به متوسط ۷۶ سانتی متر رسیده است که نشان دهنده رشد تقریبا ۳۸ برابری است.

بر اساس آمارهای موجود در سال ۱۳۵۸ تنها در ۱۲ روستا زمین های ورزشی وجود داشت و اکنون بیش از ۲۲۰۰ روستای کشور از زمین های ورزشی برخوردارند.

همچنین تعداد سالن های ورزشی در روستاها در سال ۱۳۵۸ تنها ۵ مورد بود اما هم اکنون بیش از ۴۰۰ روستا دارای سالن ورزشی هستند.

رشد ورزش بانوان در کشور بعد از انقلاب

زنان در سال های قبل از انقلاب وسیله ای برای پیشبرد پروژه اسلام زدایی از ایران بودند. بانوان در آن دوران ورزش هم که می کردند، جنبه تبلیغاتی آن بر جنبه سلامت جسم و روان و قهرمانی ارجحیت داشت؛ علاوه بر آن ورزش به زنان ثروتمند محدود می‌گردید. رشته هایی ورزشی بانوان نیز به ژیمناستیک، بسکتبال و رقص باله خلاصه می‌شد.

قبل از انقلاب ۹ مربی و ۷ داور زن در کشور وجود داشت و ۷ رشته ورزشی در حوزه زنان فعال بود. همچنین تنها یک مجموعه ورزشی متعلق به زنان بود، اما هم اکنون بیش از ۳۸ رشته ورزشی فعال در حوزه زنان وجود دارد و بیش از ۳۵ هزار مربی و ۱۶ هزار داور زن در کشور فعالیت می‌کنند و بیش از ۳۰ مجموعه ورزشی مختص زنان است.

پیشرفت مدال آوری در المپیک

رشته های مدال آور ایران در المپیک قبل از انقلاب تنها کشتی آزاد و وزنه برداری بود؛ منتها پس از انقلاب علاوه بر افزوده شدن مدال ها در کشتی آزاد و وزنه برداری و همچنین پای ثابت بودن ورزشکاران ایرانی در مدال آوری این دو رشته، رشته های دیگری نظیر تکواندو، دومیدانی و کشتی فرنگی نیز به رشته های مدال آور اضافه شدند.

بانوان ایرانی نیز قبل از انقلاب هیچ مدال المپیکی را کسب نکردند، اما بعد از انقلاب علاوه بر حضور پرشمار بانوان در رشته های متنوع المپیک، کیمیا علیزاده به‌عنوان اولین بانوی ایرانی توانسب بر سکوی دریافت مدال قرار گیرد.

این آمارها حاکی از آن است که ورزش کشور در ۴۰ سال اخیر پیشرفت قابل توجهی داشته است و بعد از انقلاب اسلامی، چه در حوزه مردان و چه در حوزه زنان اهمیت ویژه ای برای آن در نظر گرفته شده است.



جهت احترام به مخاطبان فرهیخته، نظرات بدون بازبینی منتشر می شود. لطفا نظرات خود را جهت تعميق و گسترش بحث ارائه نمایید. نظرات حاوی توهين، افترا و تهمت به ديگران پاک می شود.